
Eντείνονται οι πιέσεις προς τη βρετανική κυβέρνηση, καθώς κορυφαία στελέχη αερομεταφορών προειδοποιούν ότι νέες αυξήσεις στη φορολογία των αεροπορικών εισιτηρίων θα εκτοξεύσουν το κόστος των ταξιδιών και θα περιορίσουν τη ζήτηση, επηρεάζοντας και τον εξερχόμενο τουρισμό προς την Ευρώπη.
Καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται για την ανακοίνωση του Προϋπολογισμού στις 26 Νοεμβρίου, οι αεροπορικές εταιρείες εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για πιθανή νέα αύξηση του Air Passenger Duty (APD), του ήδη υψηλού φόρου αναχώρησης που επιβαρύνει κάθε ταξίδι στο εξωτερικό.
Ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways, Sean Doyle, σημείωσε ότι κάθε επιπλέον φορολογικό βάρος μετακυλίεται αναπόφευκτα στις τιμές των εισιτηρίων. «Οτιδήποτε αυξάνει το κόστος, δεν είναι καλό. Και κάθε κόστος περνάει στους ναύλους», υπογράμμισε.
Αντίστοιχα, ο CEO της TUI Airline, Marco Ciomperlik, χαρακτήρισε το APD «εξαιρετικά σημαντικό» βάρος, επισημαίνοντας ότι ακόμη και η premium economy φορολογείται το ίδιο με τη business class. «Καλούμε την κυβέρνηση να είναι λογική», ανέφερε.
Ανάλογους τόνους χρησιμοποίησε και ο CEO της WPI Strategy, Nick Faith, προειδοποιώντας ότι μια τετραμελής οικογένεια που ταξιδεύει σε μακρινούς προορισμούς –όπως το Κανκούν– θα μπορούσε να πληρώνει έως και 1.000 λίρες επιπλέον έως το 2029. «Για πολλές οικογένειες, οι διακοπές στο εξωτερικό μπορεί να γίνουν απλησίαστες», σημείωσε.
Από την πλευρά της IATA, η ανώτερη οικονομολόγος Maja Marciniak, χαρακτήρισε τα επίπεδα APD «υπερβολικά», υπογραμμίζοντας ότι η υψηλή φορολόγηση επηρεάζει ακόμη και τις αποφάσεις των αεροπορικών για το ποιες γραμμές θα αναπτύξουν. «Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τη μεγαλύτερη φορολογία στην Ευρώπη. Η Ισπανία δεν έχει καθόλου φόρο στις αερομεταφορές», τόνισε.
Παρά τις ανησυχίες της αγοράς, η υπουργός Μεταφορών Heidi Alexander απέφυγε να αναφερθεί ευθέως στο APD, λέγοντας μόνο ότι ακούει τις ανησυχίες των εταιρειών για την ανταγωνιστικότητα.
Οι επόμενες ανατιμήσεις έχουν ήδη «κλειδώσει». Από τον Απρίλιο, το APD σε short-haul economy θα αυξηθεί για πρώτη φορά εδώ και 14 χρόνια, ενώ στα long-haul εισιτήρια οι επιβαρύνσεις θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Συνολικά, ο φόρος αναμένεται να αποφέρει 4,7 δισ. λίρες στο βρετανικό Δημόσιο έως τον Απρίλιο του 2026.
Η αεροπορική αγορά προειδοποιεί ότι οι νέες αυξήσεις μπορεί να μειώσουν τη ζήτηση, να πιέσουν τους tour operators και να επηρεάσουν σημαντικά τον τουρισμό προς δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, που κάθε χρόνο υποδέχεται εκατομμύρια Βρετανούς ταξιδιώτες.

























