
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η Γαλλία υποδέχτηκε 100 εκατομμύρια διεθνείς τουρίστες το 2024 επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως ο κορυφαίος προορισμός στον κόσμο για ταξίδια, όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία.
Ωστόσο το παράδοξο του θέματος είναι πως, “η Γαλλία δεν είναι πλέον ο παγκόσμιος ηγέτης στον τουρισμό και χάνει μερίδιο αγοράς σε έναν ολοένα και πιο ανταγωνιστικό τομέα”.
Αυτό, υπογραμμίζει στο περιθώριο συνεδρίου ο Dominique Marcel, πρόεδρος της Alliance France Tourisme (AFT), στην οποία συμμετέχουν Accor, SNCF, European Camping Group, Compagnie des Alpes.
Μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία, αποκαλύπτει ένα ανησυχητικό μοτίβο. Παρά τον μεγάλο όγκο επισκεπτών, η χώρα κατατάσσεται τέταρτη παγκοσμίως σε έσοδα από τον τουρισμό, πίσω από τις ΗΠΑ, την Ισπανία και την Ιαπωνία.
Με μικρότερες διαμονές και μειωμένες δαπάνες, χάνει σημαντικά οικονομικά οφέλη, γεγονός που οδηγεί σε εκκλήσεις από τους επαγγελματίες για άμεσες βελτιώσεις για την ενίσχυση του τουριστικού της τομέα.
Για να ανακτήσει τη θέση της ως ηγέτης στον τουρισμό, η Γαλλία δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένη με τον στόχο των 100 εκατομμυρίων ξένων επισκεπτών που έχουν θέσει οι δημόσιες αρχές, επισημαίνουν οι επαγγελματίες του κλάδου, ζητώντας περισσότερες επενδύσεις.
Σε μία προσπάθεια αντιστροφής του κλίματος η AFT, σύναψε πριν λίγες μέρες μια συνεργασία με την Régions de France, τον θεσμό που συγκεντρώνει τις περιφέρειες της Γαλλίας.
“Πρέπει να αλλάξουμε το μάρκετινγκ του τουρισμού. Δεν μετράει η ποσότητα, αλλά η ποιότητα”, τονίζει ο Frank Louvrier, δήμαρχος του παραθαλάσσιου θέρετρου Λα Μπολ και υπεύθυνος για τον τουρισμό σε Régions de France.
Τουρισμός Γαλλίας: Πρωτοπόρος σε επισκέπτες, όχι σε έσοδα
Σύμφωνα με τον Dominique Marcel το ορόσημο των 100 εκατομμυρίων ξένων επισκεπτών που επιτεύχθηκε το 2024 “δεν σημαίνει πολλά, καθώς αυτό που έχει σημασία είναι οι τουριστικές δαπάνες.”
Ενώ η Γαλλία προσελκύει περισσότερους διεθνείς ταξιδιώτες από οποιαδήποτε άλλη χώρα, αυτοί ξοδεύουν συγκριτικά λιγότερο χρόνο και λιγότερα χρήματα.
Ο μέσος ξένος επισκέπτης δαπανά περίπου 650 ευρώ την ημέρα στη Γαλλία, σε αντίθεση με σχεδόν 1.000 ευρώ στην Ισπανία.
Πέρυσι, η Γαλλία είχε έσοδα από τον τουρισμό ύψους 71 δις ευρώ, ενώ η Ισπανία 126 δις. Η απόκλιση καταδεικνύει ένα κρίσιμο πρόβλημα.
Πολλοί τουρίστες, ειδικά όταν επισκέπτονται το Παρίσι, χρησιμοποιούν τη Γαλλία ως σύντομη στάση σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή περιοδεία, προτιμώντας προορισμούς όπως το Λονδίνο, τη Βαρκελώνη ή τη Ρώμη για παρατεταμένες διαμονές, συχνά λόγω χαμηλότερων εξόδων διαμονής.
Η κεντρική ευρωπαϊκή τοποθεσία της Γαλλίας την καθιστά έναν βολικό κόμβο για τους τουρίστες, ειδικά για εκείνους από την Αμερική και τους Ασιάτες που κάνουν ταξίδια bucket list.
Παρ’ όλα αυτά, αυτοί οι ίδιοι επισκέπτες τείνουν να προτιμούν φθηνότερους προορισμούς όπως η Ισπανία, όπου μπορούν να επιμηκύνουν τον προϋπολογισμό τους.
Κατά συνέπεια, αυτό οδηγεί σε σημαντική απώλεια εσόδων για τη Γαλλία, υπονομεύοντας το οικονομικό δυναμικό του τουριστικού της τομέα.
Όπως σημείωσε ο Dominique Marcel “αυτό που θέλουμε είναι να περάσουμε από μια προσέγγιση όγκου σε μια προσέγγιση αξίας. Δηλαδή, να στοχεύσουμε σε τουρίστες που ξοδεύουν περισσότερα”.
Δημιουργία θέσεων εργασίας
Ο τουρισμός της Γαλλίας αποτελεί ζωτικό πυλώνα της οικονομίας, απασχολώντας περίπου 2 εκατομμύρια ανθρώπους και συνεισφέροντας από 5% έως 8% στο ΑΕΠ της.
Εκτιμάται ότι δημιουργείται μία θέση εργασίας για κάθε 100.000 ευρώ σε έσοδα από τον τουρισμό.
Εάν οι τουρίστες ξοδεύουν στα ίδια επίπεδα με την Ισπανία, θα μπορούσε να δημιουργήσει επιπλέον 28 δις ευρώ σε ΦΠΑ και φόρους, οδηγώντας σε περίπου 280.000 νέες θέσεις εργασίας.
Αυτό το ανεκμετάλλευτο δυναμικό υπογραμμίζει πόσο επείγον είναι να αντιμετωπιστούν οι λόγοι για τους οποίους οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα ενώ βρίσκονται στη Γαλλία.
Προκλήσεις στις υποδομές και την ελκυστικότητα
Για να αντιστραφεί αυτή η προβληματική τάση, η Γαλλία πρέπει να αντιμετωπίσει αρκετά κρίσιμα σημεία.
Το απόθεμα καταλυμάτων της χώρας -που ανέρχεται σε 2 εκατομμύρια κλίνες σε ξενοδοχεία και κάμπινγκ- δεν έχει αυξηθεί από το 2004.
Παρόλο που πλατφόρμες όπως η Airbnb, η Booking.com και η Homelidays έχουν αυξήσει τον αριθμό των κλινών κατά 1 εκατομμύριο, πολλές δεν ρυθμίζονται και δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των σύγχρονων ταξιδιωτών.
Η αναβάθμιση και η επέκταση καταλυμάτων υψηλής ποιότητας είναι ζωτικής σημασίας για την ενθάρρυνση τόσο των μεγαλύτερων επισκέψεων όσο και των αυξημένων δαπανών.
Η ασφάλεια και η φιλοξενία στις δημόσιες συγκοινωνίες, τους σταθμούς και τα αεροδρόμια είναι επίσης τομείς που χρήζουν βελτίωσης.
Οι δυσάρεστες εμπειρίες σε αυτούς τους τομείς μπορούν φυσικά να αποθαρρύνουν τους επισκέπτες από το να παρατείνουν τη διαμονή τους στη χώρα.
Μέσω της βελτίωσης των υποδομών και της συνολικής βελτίωσης των εμπειριών των επισκεπτών, η Γαλλία θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί πιο αποτελεσματικά προορισμούς όπως η Ισπανία, όπου και πάλι, το χαμηλότερο κόστος σε συνδυασμό με τις ισχυρές προσφορές κρατούν τους τουρίστες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Πρόσκληση για στρατηγικές επενδύσεις
Ο τουριστικός τομέας της Γαλλίας αντιμετωπίζει μια κρίσιμη στιγμή. Ενώ τα πολιτιστικά ορόσημα της χώρας, που εκτείνονται από τον Πύργο Άιφελ μέχρι τη Γαλλική Ριβιέρα, συνεχίζουν να προσελκύουν εκατομμύρια, η χώρα κινδυνεύει να χάσει έδαφος από τους ανταγωνιστές της εάν δεν ληφθούν στρατηγικά μέτρα.
Οι επενδύσεις σε εκσυγχρονισμένα καταλύματα, η βελτίωση της προσβασιμότητας και της ασφάλειας και τελικά, η προώθηση της ως προορισμού που πρέπει να επιλέξετε για μακροχρόνιες διαμονές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη γεφύρωση του χάσματος εσόδων που έχει σημειωθεί.
Με το καλοκαίρι του 2025 να είναι εδώ, τόσο η κυβέρνηση όσο και ο κλάδος θα πρέπει να δράσουν γρήγορα για να διασφαλίσουν ότι η Γαλλία όχι μόνο θα καλωσορίσει τους τουρίστες από όλο τον κόσμο, αλλά και θα εξασφαλίσει την πελατεία και τα πορτοφόλια τους, συμβάλλοντας έτσι στη διασφάλιση του οικονομικού της μέλλοντος.