Το συγκλονιστικό ατύχημα του κρουαζιεροπλοίου Costa Concordia, ανοικτά των ακτών της Ιταλίας δεν αποτελεί απλά μια καταστροφή για τους ιδιοκτήτες του πλοίου, αλλά θα μπορούσε να προκαλέσει ευρύτερη ζημιά σε μια βιομηχανία που ήδη αντιμετωπίζει σκληρές αντιξοότητες.
Το υπερπολυτελές πλοίο 114.500 τόνων λειτουργούσε υπό την Costa Crociere μια μονάδα της Carnival Corporation & Plc, της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρων στον κόσμο. Το σκάφος ήταν ένα από τα βασικά περιουσιακά στοιχεία του ομίλου.
«Αυτό είναι ένας PR (δημόσιες σχέσεις) εφιάλτης για το brand της Costa», δήλωσε ο Jaime Katz, αναλυτής μετοχών από την εταιρεία έρευνας επενδύσεων Morningstar στο Σικάγο.
Το ατύχημα δεν θα μπορούσε να έρθει σε χειρότερη στιγμή για την ομάδα, με την παγκόσμια οικονομική κρίση να κάνει ήδη τους πιθανούς πελάτες της κρουαζιέρας νευρικούς για τις θέσεις εργασίας και τα οικονομικά τους.
«Νομίζω ότι οι σημαντικοί παράγοντες είναι ότι αυτό προσθέτει αλάτι στην πληγή, με τις αγορές να αγωνίζονται σε όλη την Ευρώπη και όλες τις αναταραχές που έχετε δει στη Μέση Ανατολή», δήλωσε ο Katz, σημειώνοντας ότι το ατύχημα προήλθε σε μια περίοδο αιχμής για τον κλάδο.
Το Costa Concordia έπλεε σε μια μεσογειακή κρουαζιέρα από την Civitavecchia κοντά στη Ρώμη με προγραμματισμένες στάσεις σε άλλα λιμάνια της Ιταλίας, τη Μασσαλία, τη Βαρκελώνη και την Πάλμα ντε Μαγιόρκα.
Η Ιταλική εφημερίδα Il Sole 24 Ore, επικαλούμενη μια ασφαλιστική εταιρεία, ανέφερε ότι η τιμή του κρουαζιερόπλοιου,( περίπου 450 εκατ. ευρώ) καλύφθηκε από την ασφάλεια, με 3 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον να έχουν δοθεί για τους επιβάτες και το πλήρωμα.
Ένα άλλο δυνητικό πρόβλημα για τον πλοιοκτήτη και τους ασφαλιστές είναι η περιβαλλοντική ζημία.
Τοπικοί αξιωματούχοι έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι τα καύσιμα του πλοίου, με πλήρες φορτίο, καθώς είχε μόλις ξεκινήσει την κρουαζιέρα, θα μπορούσε να χυθεί μέσα στα καταγάλανα νερά του νησιού. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει κανένα σημάδι ρύπανσης.
Κώστας Μπιλιάνης