Αποτελούν την αιχμή του δόρατος για την ανάδειξη του θεματικού τουρισμού και των τοπικών χαρακτηριστικών κάθε περιοχής. Την ίδια ώρα οι 13 περιφέρειες της χώρας είναι «προικισμένες» με κοινοτικά κονδύλια, τα οποία διαχειρίζονται απευθείας, υλοποιώντας ολοκληρωμένα προγράμματα προβολής.
Μεταξύ των πρώτων που έχουν αναπτύξει δράσεις στον τουρισμό είναι περιφέρειες με παράδοση στην τουριστική δραστηριότητα, όπως η Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο, η Πελοπόννησος και η Αττική. Η Ηπειρος, αν και πιο απομονωμένη τουριστικά, με τα στοιχεία να την καθιστούν την πιο φτωχή περιφέρεια στην Ελλάδα, διαθέτει πλούτο σε φυσικό κάλλος, πολιτιστική κληρονομιά, τοπική κουζίνα και πρωτογενή παραγωγή. Με αυτά τα «όπλα» φιλοδοξεί να τοποθετηθεί στον τουριστικό στίβο, συνθέτοντας ένα προϊόν που θα προσελκύει επισκέπτες όλες τις εποχές του χρόνου.
Ο στόχος υλοποιείται μέσω του έργου «Ενέργειες για την Προώθηση και Προβολή του Τουριστικού Προϊόντος της Περιφέρειας Ηπείρου», με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ ύψους 800.000 ευρώ, το οποίο ξεκίνησε το 2012 και θα ολοκληρωθεί το 2015. Περιλαμβάνει συμμετοχές σε εκθέσεις, έντυπο υλικό και καταχωρίσεις, ταξίδια εξοικείωσης, ενώ αναμένεται να γίνει διαδικτυακή διαφήμιση και να δημιουργηθούν θεματικά βίντεο.
Επικοινωνία
Τα τελευταία έχουν υποβληθεί στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), αρμόδιο οργανισμό για την έγκριση προγραμμάτων προβολής, στο πλαίσιο μιας ενιαίας εθνικής στρατηγικής επικοινωνίας. «Ο τουρισμός δεν είναι αυτοσκοπός για εμάς» σημειώνει ο περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης. «Στόχος είναι επίσης η προώθηση των τοπικών προϊόντων και η σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα». Ο ίδιος υπογραμμίζει τη στρατηγική προώθησης του προορισμού συνολικά, τόσο στον παραλιακό χώρο όσο και στον ορεινό όγκο.
Ο ενιαίος σχεδιασμός του brand «Epirus» έγινε το 2011 και περιλαμβάνει έξι ισομερή θεματικά πεδία: θάλασσα, φύση, θρησκευτικό τουρισμό, γαστρονομία, περιπέτεια – δραστηριότητες στη φύση και πολιτισμό. «Θέλουμε να αναπτύξουμε την Ηπειρο των τεσσάρων εποχών, γι’ αυτό και γίνονται συνέργειες με τον ορεινό όγκο και τα παράλια» εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης Πρέβεζας, αρμόδιος για τον τουρισμό και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Στράτος Ιωάννου και προσθέτει ότι γίνονται συζητήσεις για τη σύσταση Οργανισμού Τουρισμού Ηπείρου.
Σήμερα η «υπανάπτυξη» της Ηπείρου αποτελεί συγκριτικό της πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους προορισμούς, καθώς το αναλλοίωτο περιβάλλον είναι ένα από τα «κεφάλαια» του προορισμού. Βασικές προϋποθέσεις ωστόσο για την ανάπτυξή του είναι η προσβασιμότητα, με ανάγκη για άρτια αεροπορική σύνδεση και οδική πρόσβαση. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων έχει ανταπόκριση μόνο από Αθήνα και δεν είναι διεθνές, ούτε διαθέτει σύστημα «τυφλής προσγείωσης» (ILS), μολονότι οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν πολύ συχνά το σημείο, ενώ τα έργα επέκτασής του πήραν παράταση για το 2016. Αντίστοιχα, το διεθνές αεροδρόμιο του Ακτίου, το οποίο είναι σε διαδικασία πώλησης, έχει κίνηση μόνο από πτήσεις charter τους καλοκαιρινούς μήνες και δεν έχει σύνδεση με την Αθήνα.
Το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου η αύξηση στο αεροδρόμιο του Ακτίου έφθασε στο 17,5%, με 140.248 διεθνείς αφίξεις από 119.397 το αντίστοιχο περσινό διάστημα. «Ηταν καλύτερες και οι τιμές και οι αφίξεις, με αποτέλεσμα να είναι καλύτερα τα έσοδα» σημειώνει ο κ. Ιωάννου. Επίσης η Ηπειρος συγκεντρώνει ποσοστό 87,9% και κατατάσσεται δεύτερη μετά τις Κυκλάδες (88,7%) σε ό,τι αφορά τον Γενικό Δείκτη Ικανοποίησης τουριστών (Global Review Index).
Αύξηση αφίξεων
Οι επισκέπτες ήταν από Αυστρία, Ελβετία, Ρουμανία, Βρετανία, Σκανδιναβία, Σερβία, Τσεχία, Κύπρο, Ιταλία και Βέλγιο. Ο ίδιος τονίζει το άνοιγμα σε νέες αγορές αλλά και την αύξηση αεροπορικών αφίξεων από Ιταλία, Ολλανδία και σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες μοιράζονται στην Πρέβεζα και στα παράλιά της, στην Πάργα και στα Σύβοτα. Σημειώνει επίσης κινήσεις, όπως η συνάντηση που έχει προγραμματιστεί με την easyJet για σύνδεση τους καλοκαιρινούς μήνες και με την Aegean για σύνδεση με την Αθήνα.
Αγορές – στόχοι, πέρα από τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι τα Βαλκάνια λόγω της ευκολότερης οδικής πρόσβασης, η Τουρκία αλλά και το Ισραήλ, μια και στα Ιωάννινα υπήρχε εβραϊκή κοινότητα. «Μας ενδιαφέρει και η σύνδεση Κακαβιάς – Τεργέστης», τονίζει ο κ. Καχριμάνης, εξηγώντας ότι μέσω αυτής η διαδρομή Ντουμπρόβνικ – Ιωάννινα θα είναι επτά ώρες. Από την πλευρά του εσωτερικού τουρισμού, η σύνδεση με την Εγνατία Οδό έχει ενισχύσει ιδιαίτερα την κίνηση από τη Μακεδονία. Παράλληλα τα έργα κατά μήκος της Ιόνιας Οδού είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015.
tovima