
Η Ryanair πιέζει την Ισπανία να μειώσει τα τέλη αεροδρομίων – Απειλεί με περαιτέρω περικοπές δρομολογίων
Η Ryanair καλεί την ισπανική κυβέρνηση και τον διαχειριστή αεροδρομίων Aena να μειώσουν τα τέλη αεροδρομίων, έπειτα από την απόφασή της να περικόψει 3 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις από περιφερειακά αεροδρόμια, επικαλούμενη αυξημένα κόστη και έλλειψη ανταπόκρισης στα επενδυτικά της σχέδια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, προειδοποίησε ότι ενδέχεται να ακολουθήσουν και νέες περικοπές, εάν οι ισπανικές αρχές δεν αναθεωρήσουν τις πρόσφατες αυξήσεις κατά 6,5% στα αεροδρομιακά τέλη. Παράλληλα, επανέλαβε πως η εταιρεία θα μπορούσε να επαναφέρει τα αεροσκάφη και τις γραμμές που αποσύρθηκαν, εφόσον αλλάξει η πολιτική κόστους της Aena.
Κριτική για «μονοπωλιακή» λειτουργία της Aena και αδράνεια της κυβέρνησης
Ο O’Leary κατηγόρησε την Aena ότι λειτουργεί ως «κρατικό μονοπώλιο» και την κυβέρνηση ότι αγνοεί τις προτάσεις της Ryanair. «Όταν συναντηθήκαμε με τον πρωθυπουργό Pedro Sánchez και τον υπουργό Μεταφορών Óscar Puente τον Ιανουάριο του 2024, δεσμεύθηκαν να ενισχύσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια. Δύο χρόνια μετά, δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση», δήλωσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία έχει υποβάλει σχέδιο για αύξηση των περιφερειακών δραστηριοτήτων της κατά 40%, όμως η μόνη ανταπόκριση ήταν νέα αύξηση τελών. «Ενώ η Ιταλία, η Σλοβακία, η Κροατία και το Μαρόκο μειώνουν τα κόστη, η Ισπανία τα αυξάνει. Κι όμως, συνεχίζουμε να επενδύουμε στη χώρα με νέα κέντρα συντήρησης σε Μαδρίτη και Σεβίλλη, ύψους 50-60 εκατ. ευρώ», τόνισε.
Μείωση χωρητικότητας σε περιφερειακά αεροδρόμια
Η πρόσφατη μείωση χωρητικότητας είναι η τρίτη στην Ισπανία μέσα σε δύο χρόνια, με επίκεντρο τα μικρότερα αεροδρόμια, τα οποία –σύμφωνα με τη Ryanair– υπολειτουργούν. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 107 αεροσκάφη βάσης στην Ισπανία και σχεδιάζει την έναρξη νέου εκπαιδευτικού κέντρου πληρωμάτων στη Μαδρίτη πριν τα Χριστούγεννα, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της στην αγορά. Ωστόσο, ο O’Leary προειδοποιεί ότι η συνέχιση των αυξήσεων θα στρέψει την ανάπτυξη προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
«Όταν στέλνεις προτάσεις και δεν παίρνεις απάντηση, είναι δύσκολο να επενδύσεις», σημείωσε. «Ενώ η Aena αυξάνει τα τέλη, η Ιταλία τα μειώνει — κι έτσι η κυκλοφορία μεταφέρεται σε ιταλικά αεροδρόμια, την ώρα που η περιφερειακή Ισπανία χάνει».
Αμφισβήτηση του επενδυτικού σχεδίου της Aena
Η Ryanair θέτει επίσης ερωτήματα για το επενδυτικό σχέδιο ύψους 13 δισ. ευρώ της Aena, ζητώντας διαφάνεια για το πού θα κατευθυνθούν τα κεφάλαια. «Ζητήσαμε να μάθουμε ποια αεροδρόμια θα επωφεληθούν, αλλά δεν λάβαμε καμία απάντηση», είπε ο O’Leary, υποστηρίζοντας ότι μεγάλο μέρος του σχεδίου αφορά επεκτάσεις στη Λατινική Αμερική.
Όπως ανέφερε, αεροδρόμια όπως Χερέθ, Α Κορούνια και Σαντιάγο λειτουργούν στο 25% της δυναμικότητάς τους και χρειάζονται μείωση τελών για να προσελκύσουν πτήσεις. «Η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη ίσως χρειάζονται επενδύσεις, αλλά τα περιφερειακά αεροδρόμια χρειάζονται φθηνότερα τέλη, όχι αυξήσεις», σημείωσε.
Ρυθμιστικά ζητήματα και σχέσεις με την Κομισιόν
Ο O’Leary αναφέρθηκε και στη συνάντησή του με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, όπου συζητήθηκαν θέματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και περιβαλλοντικών φόρων. Παράλληλα, επιβεβαίωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ισπανίας για τα πρόστιμα στις low cost εταιρείες που χρεώνουν χειραποσκευή, κάνοντας λόγο για «σαφή παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου».
Η Ryanair παραμένει, αλλά με προειδοποιήσεις
Παρά την ένταση, ο O’Leary υπογράμμισε πως η Ryanair παραμένει προσηλωμένη στην Ισπανία, όπου αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς. «Θέλουμε να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε εδώ», είπε. «Αλλά αν η κυβέρνηση και η Aena δεν αλλάξουν πολιτική, οι περιφερειακές περιοχές θα χάσουν τουρισμό και θέσεις εργασίας προς γειτονικές χώρες με χαμηλότερα κόστη».