του Χάρη Ντιγριντάκη

Την κραταίωση της ισχυρής δυναμικής του ελληνικού τουρισμού και των προοπτικών περαιτέρω ανάπτυξης του συνεπιφέρουν τα στοιχεία που συγκεντρώνουν τα ελληνικά διεθνή αεροδρόμια.

Οι αεροπορικές εταιρείες με ευρύνεια ποντάρουν και φέτος η μία μετά την άλλη σε μια χρονιά ρεκόρ και συνακόλουθα ενισχύουν τη συνδεσιμότητα της Ελλάδας με το εξωτερικό βάζοντας νέες πινελιές στον αεροπορικό καμβά της χώρας μας.

H αύξηση του αριθμού των πτήσεων προς χώρες όχι μόνο εντός των ευρωπαϊκών συνόρων, αλλά και σε Ανατολή και Δύση, καθώς και η είσοδος αερομεταφορέων για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, τόσο από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος», όσο και από τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, επιβεβαιώνουν τη στρατηγική για περαιτέρω διείσδυση σε δυναμικά αναπτυσσόμενες και νέες πολλά υποσχόμενες αγορές.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, η θέση της Ελλάδας ως προορισμού παραμένει αναλλοίωτη σε ό,τι αφορά τις βασικές πηγές ταξιδιωτών του ελληνικού τουρισμού, παρά το ανταγωνιστικό μειονέκτημα της χώρας ότι οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δηλώνουν σε αυτή τη συγκυρία ότι προτιμούν τα ταξίδια μικρότερων αποστάσεων, διάρκειας έως τρεις ώρες. Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ισπανία, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση για τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου και στην 7η θέση για την αγορά της Ισπανίας, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

Το στοίχημα της Αθήνας

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των μεγεθών του ελληνικού τουρισμού διαδραματίζουν οι «νέοι» παίκτες που μπαίνουν στο παιχνίδι προσθέτοντας νέα δρομολόγια που ενώνουν τους ελληνικούς προορισμούς με άλλους σε Ευρώπη, σε Ανατολή και σε Δύση. Για το 2024 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» μετρά 6 νέους προορισμούς (Σαγκάη, Βρέστη, Ανκόνα, Σεράγεβο, Φορλί και Σάρτζα) εντός και εκτός Ευρώπης και 6 νέες αεροπορικές που προσγειώνονται για πρώτη φορά σε αυτό.

Συγκεκριμένα, η Air Arabia θα πετάει από τον ΔΑΑ προς τη Σάρτζα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Asiana θα πραγματοποιεί πτήσεις τσάρτερ προς τη Σεούλ και η Juneyao Airlines θα συνδέει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη Σαγκάη. Η ελληνική πρωτεύουσα θα είναι ο τρίτος ευρωπαϊκός προορισμός της Juneyao Air, η οποία θα τονώσει το τουριστικό ρεύμα από μια υψηλής στρατηγικής σημασίας αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, όπως είναι η κινεζική.

Την ίδια στιγμή, η LOT κάνει comeback και θα συνδέει την ελληνική πρωτεύουσα με τη Βαρσοβία. Στην ίδια λογική, η Norse θα εκτελεί πτήσεις προς τη Νέα Υόρκη, αυξάνοντας σημαντικά την τουριστική κίνηση από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, η SmartWings προς την Πράγα και η Universal Air προς τη Μάλτα. Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια, συνολικά έχουν προστεθεί 17 από 9 αεροπορικές εταιρείες σε υπάρχουσες γραμμές. Τα δρομολόγια αυτά αφορούν το Παλέμο, το Βίλνιους, τη Σεούλ, τη Μάλαγα, το Μπορντώ, τη Λυόν, τη Νίκαια, την Πάλμα ντε Μαγιόρκα, τη Βενετία, τη Βαρσοβία, τη Νέα Υόρκη, το Μιλάνο, το Μπάρι, την Πράγα, το Σικάγο, τη Νάπολη και το Σπλιτ.

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας έχει αναπτύξει ένα δίκτυο με 102 προορισμούς στην Ευρώπη, 12 στη Μέση Ανατολή, 9 στην Αμερική, 7 στην Αφρική και 2 στην Ασία. Σε ό,τι αφορά το δίκτυο εσωτερικού, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» συνδέεται με 33 προορισμούς ανά την Ελλάδα.

Ο ρόλος των 14 περιφερειακών αεροδρομίων

Ενισχυμένα είναι φέτος και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Ντεμπούτο θα κάνουν τουλάχιστον 6 αεροπορικές εταιρείες που θα πετούν σε νέους προορισμούς, ενώ τουλάχιστον 7 αεροπορικές θα εκτελούν δρομολόγια σε υφιστάμενες συνδέσεις.

Μεταξύ άλλων, η ρουμανική Air Connect θα ξεκινήσει δρομολόγια προς το Φορλί της Ιταλίας, ενώ προς το Παρίσι και τη Λιλ θα πετάει αυτό το καλοκαίρι η AlpAvia, η αεροπορική με έδρα στη Σλοβενία. Δρομολόγια προς τη Λάρνακα θα εκτελεί η Cyprus Airways, ενώ την Ελλάδα με τη Ρουμανία και συγκεκριμένα το Βουκουρέστι θα συνδέει η χαμηλού κόστους αεροπορική Hi Sky από τη Μολδαβία. Ένας ακόμη προορισμός στην Ιταλία, η Φότζα, εντάσσεται στο πτητικό έργο των αεροπορικών που επιχειρούν από τους 14 περιφερειακούς αερολιμένες, με την ελληνική Lumiwings να είναι εκείνη που θα εκτελεί τα δρομολόγια προς τη γειτονική χώρα. Τέλος, πτήσεις προς το Μπολτσάνο της Ιταλίας θα πραγματοποιεί φέτος η ιταλική Sky Alps.

Την ίδια στιγμή, στο παιχνίδι των υφιστάμενων δρομολογίων μπαίνουν και άλλες αεροπορικές, ενισχύοντας κατά βάση ευρωπαϊκούς προορισμούς. Συγκεκριμένα, η χαμηλού κόστους easyJet θα πετάει προς το Μπέρμιγχαμ και τη Νάντη, η Jet2.com και η Ryanair θα πραγματοποιούν πτήσεις προς το Λίβερπουλ, ενώ δρομολόγια με προορισμό τη Ρίγα θα εκτελεί η Norwegian.

Σε αριθμούς

Τις προσδοκίες για επίτευξη νέου έτους-ρεκόρ επιβεβαιώνουν την ίδια στιγμή και τα νούμερα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας. Είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο τετράμηνο του 2024, η κίνηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος», του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, ανήλθε σε 7,7 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 16,5%. Η επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού, παρουσίασε αύξηση σε ποσοστό 8,4% και 20,2% αντίστοιχα, με τη διεθνή κίνηση να αντιστοιχεί σε 5,44 εκατ. επιβάτες.

Μάλιστα, η δυναμική που διαπιστώνεται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας έχουν ανεβάσει τον πήχη για το σύνολο της επιβατικής κίνησης το 2024, το οποίο, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις, θα υποδεχτεί φέτος συνολικά 29,9 εκατ. επιβάτες, αριθμός που μεταφράζεται σε άνοδο 6,3% έναντι της περσινής χρονιάς.

Αντίστοιχα, υψηλές επιδόσεις κατέγραψαν και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η FraportGreece, με τη συνολική επιβατική κίνηση το τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου να διαμορφώνεται σε 3,7 εκατ., ενισχυμένη κατά 7,6% σε σχέση με πέρυσι. Τον Απρίλιο η συνολική επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε 1,67 εκατ., ενισχυμένη κατά 2,8% σε σχέση με πέρυσι. Σε μηνιαία βάση, η κίνηση εσωτερικού κατέγραψε άνοδο 3,6% και διαμορφώθηκε σε 580 χιλιάδες, με τη διεθνή κίνηση να σημειώνει αύξηση σε ποσοστό 2,3% σε σύγκριση με το 2023 και να υπερβαίνει τους 1,09 εκατ. επιβάτες.

Συνολικά, πάντως, βάσει των στοιχείων που έχει επεξεργαστεί το ΙΝΣΕΤΕ, το σύνολο των αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για τη θερινή περίοδο του 2024 φτάνει τα 26,973 εκατομμύρια, καταγράφοντας μεταβολή 9,9% σε σχέση με το 2023. Το 54% των αεροπορικών θέσεων αφορά, μάλιστα, την καρδιά της τουριστικής περιόδου, το τρίτο τρίμηνο.