
Σύνταξη tourismtoday.gr
H αγορά βραχυχρόνιας ενοικίασης (STR) στην Ευρώπη όχι μόνο ακμάζει αλλά ωριμάζει, εξελίσσεται και αμφισβητεί μακροχρόνια στερεότυπα.
Η κατανόηση αυτής της μεταβαλλόμενης δυναμικής είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική χάραξη πολιτικής, τον σχεδιασμό και τη διαχείριση σε προορισμούς.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της νέας λευκής βίβλου που αναπτύχθηκε από την Mabrian σε συνεργασία με την Phocuswright και το Data Appeal Company – Almawave Group, ενόψει της Phocuswright Europe 2025, που θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 12 Ιουνίου στη Βαρκελώνη.
Τα δεδομένα δείχνουν ότι η κατηγορία STR είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια οικονομική εναλλακτική λύση ξενοδοχείου.
Αποκαλύπτουν μια δυναμική και ποικιλόμορφη δημογραφική ομάδα επισκεπτών, που περιλαμβάνει επαγγελματίες ταξιδιώτες υψηλού εισοδήματος, τουρίστες της γενιάς silver ηλικίας 55 ετών και άνω, επισκέπτες μακράς διαμονής και οικογένειες πολλαπλών γενεών.
Για πολλές από αυτές τις ομάδες, αυτά τα ακίνητα είναι η προτιμώμενη μορφή διαμονής στους προορισμούς για τις διακοπές τους.
Ο μύθος του εισοδήματος: Τα STRs δεν είναι μόνο για ταξιδιώτες με περιορισμένο προϋπολογισμό
Σε πόλεις όπως η Ρώμη, το Ντουμπρόβνικ και το Παρίσι, πάνω από το 65% των επισκεπτών STR στις ΗΠΑ είναι υψηλού ή πολύ υψηλού εισοδήματος.
Τα δεδομένα δείχνουν σημαντική παρουσία εύπορων ταξιδιωτών, οι οποίοι συνολικά αντιπροσωπεύουν μεταξύ 50% και 70% του μεριδίου στις πιο σχετικές αγορές πηγής για αυτές τις πόλεις.
Ακόμη και μεταξύ των Γάλλων και Βρετανών ταξιδιωτών, τα άτομα μεσαίου και υψηλού εισοδήματος αποτελούν την πλειοψηφία της ζήτησης για STR.
Πολλοί από αυτούς τους ταξιδιώτες τα προτιμούν λόγω του χώρου, της ευελιξίας και της τοποθεσίας που προσφέρουν, αντί για χαμηλότερες τιμές, γεγονός που τα καθιστά μια επιλογή που βασίζεται στον τρόπο ζωής και όχι απλώς μια οικονομική εναλλακτική λύση στα ξενοδοχεία.

Η ευκαιρία για την ηλικία: Οι silver ταξιδιώτες είναι μια αναπτυσσόμενη ομάδα
Σε αρκετές αγορές προέλευσης, οι ταξιδιώτες ηλικίας 55 ετών και άνω αντιπροσωπεύουν μεταξύ 5,5% και σχεδόν 10% της ζήτησης STR, ιδίως μεταξύ Αμερικανών και Γάλλων τουριστών.
Το «ασημί» τμήμα διαθέτει ανεκμετάλλευτο δυναμικό, ιδιαίτερα για την προώθηση τουρισμού εκτός αιχμής, όλο το χρόνο.
Αυτοί οι ταξιδιώτες τείνουν να εκτιμούν την ιδιωτικότητα, τις εγκαταστάσεις κουζίνας και τις πιο ήσυχες γειτονιές, χαρακτηριστικά που τα καταλύματα του είδους είναι παρέχουν μοναδικά.
Η σχέση ποιότητας-τιμής είναι ένα από τα ισχυρότερα χαρακτηριστικά, αυτής της γενιάς. Το 57% εκτιμά ότι οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις προσφέρουν ανώτερη αξία σε σύγκριση με άλλους τύπους καταλυμάτων.

Διαφορετικοί τύποι STR για κάθε ταξιδιωτική εμπειρία
Τα μοναδικά χαρακτηριστικά κάθε προορισμού επηρεάζουν έντονα τους τύπους των STRs που έχουν ζήτηση, αντανακλώντας τον ευρύτερο ρόλο των τουριστικών ενοικιαζόμενων στο τοπικό μείγμα καταλυμάτων.
Σε πόλεις όπως το Παρίσι και το Ντουμπρόβνικ, συμπληρώνουν κυρίως τα δίκλινα δωμάτια ξενοδοχείων.
Πάνω από το 48% ταξιδιωτών στο Ντουμπρόβνικ και πάνω από το 44% στο Παρίσι τα προτιμά ως κατάλληλα για ζευγάρια.
Αντίθετα, σε προορισμούς αναψυχής όπως η Μαγιόρκα και η Λισαβόνα, ή σε πολιτιστικά αστικά κέντρα όπως η Ρώμη και η Πράγα, υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για μεγαλύτερα καταλύματα προσαρμοσμένα σε οικογένειες ή παρέες.

Ο μύθος της ευκολίας: Το «φαινόμενο της πλήρους ιδιοκτησίας»
Σε όλους τους προορισμούς που αναλύθηκαν, τουλάχιστον το 80% των ταξιδιωτών επιλέγουν ενοικιάσεις ολόκληρου του ακινήτου.
Στους Αμερικανούς, αυτή η τάση είναι ακόμη πιο έντονη, με σχεδόν το 90% να επιλέγει αυτά τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα σε ορισμένες τοποθεσίες.
Το «φαινόμενο πλήρους ακινήτου» υπογραμμίζει την ισχυρή απήχηση σε οικογένειες, ομάδες και εργαζόμενους εξ αποστάσεως.
Ο μύθος της εποχικότητας
Οι βραχυπρόθεσμες μισθώσεις συμβάλλουν στην επέκταση του τουρισμού πέρα από τις παραδοσιακές περιόδους αιχμής.
Στη διάρκεια low season, υποστηρίζουν μεγαλύτερες διαμονές και προσελκύουν ταξιδιώτες που αναζητούν καλύτερες τιμές και πιο αυθεντικές τοπικές εμπειρίες, καθιστώντας τες βασικό στοιχείο της βιώσιμης διαχείρισης προορισμών.
Ωστόσο, σε περιόδους αιχμής, διαδραματίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο στην ανακούφιση της πίεσης στη χωρητικότητα σε ξενοδοχεία, προσφέροντας πρόσθετες επιλογές διαμονής.
Οι μέσες τιμές δωματίων ξενοδοχείων είναι τουλάχιστον 15% υψηλότερες από τις τιμές STR σε όλο το Παρίσι, τη Ρώμη, τη Λισαβόνα και τη Μαγιόρκα.
Λαμβάνοντας υπόψη τη χωρητικότητα και τις ανάγκες των ομάδων, τα καταλύματα του είδους προσφέρουν μια πιο οικονομική λύση, ιδιαίτερα ελκυστική κατά τους μήνες υψηλής ζήτησης, όταν οι τιμές κινούνται ανοδικά.
Πιο έξυπνη ρύθμιση της αγοράς
«Οι βραχυπρόθεσμες μισθώσεις δεν αποτελούν απλώς μια εναλλακτική μορφή διαμονής, αποτελούν κεντρικό πυλώνα της τουριστικής πρότασης αξίας σε οποιονδήποτε προορισμό», λέει ο Mike Coletta, Ανώτερος Διευθυντής Έρευνας και Καινοτομίας στην Phocuswright.
Προσθέτει, επίσης πως «η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ του ρόλου της αγοράς STR ως τοπικής οικονομικής κινητήριας δύναμης -που συχνά υποστηρίζεται από την τοπική ιδιοκτησία- και των ανησυχιών των κατοίκων για την ποιότητα ζωής, είναι πιο περίπλοκη από ό,τι μπορεί να φαίνεται αρχικά».
Όπως σημειώνει, «ο τομέας βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Η νομοθεσία πρέπει να εξελιχθεί ώστε να διασφαλιστεί ότι η αγορά STR ενισχύει και δεν διαβρώνει την αξία των προορισμών».