Ιδρύεται ηλεκτρονικό μητρώο, μειώνεται η γραφειοκρατία και αυξάνεται ο συντελεστής δόμησης στο χερσαίο κομμάτι.
Σε νέο καμβά επιχειρεί η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού Τουρισμού να τοποθετήσει τη δημιουργία και λειτουργία μαρινών στην Ελλάδα η οποία τείνει να γίνει ουραγός στο θαλάσσιο τουρισμό στη Μεσόγειο.
Στο νομοσχέδιο για τον τουρισμό της Υπαίθρου μέσω ειδικής διάταξης προχωρά στην τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας για τους τουριστικούς λιμένες, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων σε νέες και βελτιωμένες υποδομές τουρισμού. Ουσιαστικά με τις συγκεκριμένες διατάξεις ανατρέπεται ο υφιστάμενος νόμος 2160/1993 μέσω του οποίου το σύστημα ανάπτυξης μαρινών στην Ελλάδα είχε βαλτώσει.
Ειδικότερα, μέσα από τις προωθούμενες ρυθμίσεις: αποσαφηνίζονται οι υφιστάμενες κατηγορίες λιμένων, ρυθμίζεται η λειτουργία και η διαχείριση του συνόλου των τουριστικών λιμένων ανεξαρτήτως του χρόνου δημιουργίας τους, εισάγεται το Ηλεκτρονικό Μητρώο Πληροφοριών για τους τουριστικούς λιμένες, αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες μεταξύ των συναρμόδιων φορέων όπου αναβαθμίζεται ο ρόλος της γ.γ. του υπουργείου Τουρισμού, αντιμετωπίζονται αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, απλοποιείται και επισπεύδεται η διαδικασία χωροθέτησης, υιοθετούνται ρυθμίσεις σύμφωνα με το κοινοτικό Δίκαιο, ορίζεται το πλαίσιο επίλυσης των διαφορών από τα ελληνικά Δικαστήρια, δίνεται η δυνατότητα ορθής αξιοποίησης των μαρίνων από τους Ο.Τ.Α. και τα λιμενικά ταμεία, αντιμετωπίζεται η αυθαίρετη και ανεξέλεγκτη κατάσταση από τη λειτουργία τουριστικών λιμένων εκτός του κεντρικού κρατικού ελέγχου.
Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Πολιτισμού – Τουρισμού, επισημαίνει ότι το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που διέπει τη δημιουργία και λειτουργία των τουριστικών λιμένων, θεωρείται πως δεν ανταποκρίνεται πλέον πλήρως στις σύγχρονες ανάγκες της πολιτείας και τις απαιτήσεις της αγοράς, καθώς έχουν παρέλθει σχεδόν δυο δεκαετίες από όταν τέθηκε σε ισχύ.
Οι διατάξεις
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τους τουριστικούς λιμένες μαρίνα ορίζεται ο τουριστικός λιμένας που διαθέτει χερσαίες και θαλάσσιες εγκαταστάσεις και υποδομές προδιαγραφών που ορίζονται με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, για την εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής και των χρηστών τους. Ταυτόχρονα καταφύγιο είναι ο τουριστικός λιμένας με περιορισμένο αριθμό θέσεων ελλιμενισμού, βασικές μόνον εγκαταστάσεις και απαραιτήτως παροχές και εξυπηρετήσεις ύδατος, ρεύματος, τηλεφώνου, καυσίμων, περισυλλογής καταλοίπων και απορριμμάτων, πυρόσβεσης ενδιαίτησης και υγιεινής. Ακόμη, αγκυροβόλιο είναι ο τουριστικός λιμένας που δημιουργείται εντός προστατευμένου όρμου, εντός λιμνών και ποταμών, με ελαφρύ εξοπλισμό, (μη μόνιμες κατασκευές) ο οποίος δεν προκαλεί οριστική αλλοίωση του περιβάλλοντος με περιορισμένο αριθμό θέσεων ελλιμενισμού και βασικές εγκαταστάσεις».
Σύμφωνα με το άρθρο 25 του νομοσχεδίου η διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση και έλεγχος των τουριστικών λιμένων ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Οι κατά τον νόμο αυτό αρμοδιότητες χωροθέτησης, διοίκησης, διαχείρισης, εκμετάλλευσης, ελέγχου, παρακολούθησης λειτουργίας, τήρησης ηλεκτρονικού μητρώου χωροθετημένων και λειτουργούντων λιμένων, ανατίθενται στην αρμόδια διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού. Επίσης ιδρύεται Ηλεκτρονικό Μητρώο πληροφοριών Τουριστικών Λιμένων (ΗΜΤΛ) που αφορά στη διαδικασία χωροθέτησης, τροποποίησης χωροθέτησης, έκδοσης άδειας λειτουργίας, καθώς και στην παρακολούθηση της λειτουργίας δημιουργείται και τηρείται στη αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού.»
Παράλληλα σύμφωνα με το άρθρο 31 μαρίνα μπορεί να δημιουργηθεί με πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού ή οποιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου. Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο πρέπει να είναι κύριος ή επικαρπωτής του παράκτιου ακινήτου, έμπροσθεν του οποίου ενδιαφέρεται να χωροθετήσει και να κατασκευάσει μαρίνα.
Για εισαγωγή προς συζήτηση στην Επιτροπή Τουριστικών Λιμένων αιτήματος για χωροθέτηση και δημιουργία μαρίνας απαιτείται η υποβολή στην αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού των πιο κάτω δικαιολογητικών: (α) Γενικό Τοπογραφικό Διάγραμμα κλίμακας 1:10.000, ή απόσπασμα χάρτη, στο οποίο εμφαίνονται η ακριβής θέση του έργου, καθώς και οι χρήσεις γης της ευρύτερης περιοχής. (β) Τοπογραφικό Διάγραμμα κλίμακας 1:1.000 ή 1:2.000, στο οποίο εμφαίνονται η αιτούμενη ζώνη του λιμένα, τα όρια της ιδιοκτησίας, η τυχόν καθορισμένη οριογραμμή του αιγιαλού και της παραλίας και του παλαιού αιγιαλού και η πρόταση καθορισμού των τυχόν νέων οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας. (γ) Σχέδιο γενικής διάταξης κλίμακος 1:500 ή 1:1.000 των προτεινόμενων έργων και κατασκευών, στο οποίο θα εμφαίνονται τα στοιχεία της περιπτώσεως (β), η έκταση των προτεινόμενων προσχώσεων στο θαλάσσιο χώρο, η οριοθέτηση της χερσαίας ζώνης, οι προτεινόμενες χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης, η έκταση της περίφραξης, κλπ. Ο συντελεστής δόμησης δεν θα υπερβαίνει το 0,4 στο σύνολο της χερσαίας ζώνης, τα δε κτίρια ανεγείρονται μέχρι τη γραμμή της παραλίας.(δ) Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. (ε) Τεχνική έκθεση γενικής περιγραφής των προτεινόμενων λιμενικών έργων, που απαιτούνται για τη δημιουργία του λιμένα, καθώς και των προτεινόμενων χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δομήσεως και των βασικών έργων υποδομής για τη λειτουργία, εκμετάλλευση και οικονομική βιωσιμότητα αυτών. (στ) Προβλεπόμενο ύψος επένδυσης.(ζ) Τίτλοι κυριότητας ή δικαιώματα επικαρπίας και (η) Έκθεση Αναλυτικής Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης (Ε.Ε.Α.Τ.) για την χερσαία και την θαλάσσια ζώνη της μαρίνας, που εκδίδεται -μετά από σχετικό αίτημα του αιτούντος την χωροθέτηση προς το «Γραφείο Συντονισμού και Παρακολούθησης Αρχαιολογικών Ερευνών και Εργασιών στο Πλαίσιο των Μεγάλων Έργων»- εντός προθεσμίας εξήντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.
Χάρης Ντιγριντάκης