Σε έναν τουριστικό χάρτη που συνεχώς μεταβάλλεται, η Πελοπόννησος εξακολουθεί να δίνει μάχη για να αποδείξει την αξία της ως τουριστικός προορισμός με προοπτικές. Αυτό είναι το κεντρικό μήνυμα της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, με αφορμή το συνέδριο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το οποίο συνδιοργανώθηκε με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στη Ρόδο.

Το θέμα του συνεδρίου, «Χαράσσοντας τον Δρόμο για ένα Βιώσιμο Αύριο», χαρακτηρίστηκε απόλυτα επίκαιρο από την Ένωση, με τον Πρόεδρό της, Δημήτρη Καραλή, να θέτει επιτακτικά το ερώτημα: «Μπορεί να υπάρξει βιώσιμο αύριο για μια περιοχή που δεν έχει εξασφαλισμένο καν παρόν;»

Η Πελοπόννησος στο περιθώριο

Παρά τον φυσικό πλούτο και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, η Πελοπόννησος συνεχίζει να καταγράφει χαμηλές τουριστικές επιδόσεις. Το μερίδιό της στις συνολικές τουριστικές εισπράξεις της χώρας ανέρχεται μόλις σε 1,8%. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, πρόκειται για έναν «γίγαντα με πήλινα πόδια».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η συμμετοχή των Περιφερειακών Ενοτήτων της Πελοποννήσου στον ετήσιο κύκλο εργασιών των κλάδων Καταλυμάτων και Εστίασης το 2024 ήταν ενδεικτική:

● Μεσσηνία: 1%

● Κορινθία: 0,8%

● Αργολίδα: 0,7%

● Λακωνία: 0,5%

● Αρκαδία: 0,3%

Αντίθετα, η Χαλκιδική έφτασε το 2,3%, η Ζάκυνθος το 2,2%, η Κέρκυρα το 3,6% και η Ρόδος το εντυπωσιακό 7,6%.

Αθέμιτος ανταγωνισμός και στρεβλώσεις

Η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας αναδεικνύει, επίσης, τη διαρκώς αυξανόμενη παρουσία των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, τα οποία –όπως τονίζει– όχι μόνο δεν

προσφέρουν ουσιαστικά έσοδα στο κράτος, αλλά δημιουργούν τεράστια στεγαστικά προβλήματα και αθέμιτο ανταγωνισμό στις υγιώς λειτουργούσες επιχειρήσεις του κλάδου.

Υποδομές και βιωσιμότητα

Η βιωσιμότητα του τουρισμού δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ουσιαστική ενίσχυση των υποδομών, επισημαίνει η Ένωση. Τονίζεται ότι η κατανομή των πόρων, ακόμη και από το ταμείο ΔΑΜ (Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση), γίνεται χωρίς αναλογικότητα και με περιορισμένα αποτελέσματα για τις περιοχές που έχουν πραγματικά ανάγκη.

Συγκριτικά παραδείγματα

Η εικόνα γίνεται πιο έντονη όταν συγκρίνεται με διεθνείς προορισμούς. Η Ισπανία σημείωσε αύξηση τουριστικών εισπράξεων 9% στο πρώτο δίμηνο του 2025, η Τουρκία 7%, ενώ η Ελλάδα κινήθηκε μόλις στο 4–6%. Η Αίγυπτος κατέγραψε αύξηση αφίξεων 25% το πρώτο τρίμηνο. Ταυτόχρονα, η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα παραμένει περιορισμένη στους 4–5 μήνες, ακόμα και σε δημοφιλείς περιοχές.

Κάλεσμα για πολιτική βούληση

Η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας ζητά να σταματήσει ο «εγκλωβισμός στην επικοινωνία» και να υπάρξει ουσιαστική πολιτική βούληση για στήριξη της Πελοποννήσου ως Νέου Τουριστικού Προορισμού. Με έργα, υποδομές, κινήσεις εκσυγχρονισμού και στοχευμένες ενισχύσεις, που θα αντανακλούν την πραγματική αξία της περιοχής για τον ελληνικό τουρισμό.