Μια νέα διεθνής ανάλυση αποκαλύπτει ότι το συνολικό κόστος των αεροπορικών ταξιδιών έχει μειωθεί εντυπωσιακά τα τελευταία εννέα χρόνια, παρά την αύξηση των εσόδων των εταιρειών από «έξτρα» υπηρεσίες όπως αποσκευές, επιλογή θέσης και γεύματα.

Σύμφωνα με τη μελέτη της IdeaWorksCompany, το μοντέλο των χαμηλών βασικών ναύλων σε συνδυασμό με προαιρετικές χρεώσεις έχει οδηγήσει σε πτώση περίπου 40% στο συνολικό κόστος του αεροπορικού ταξιδιού από το 2016 μέχρι σήμερα.

Άνοδος στα έσοδα από πρόσθετες υπηρεσίες

Τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών από προαιρετικές χρεώσεις (τα γνωστά ancillaries) αναμένεται να φτάσουν τα 157 δισ. δολάρια το 2025, από 67,4 δισ. το 2016 — υπερδιπλασιασμός που οφείλεται τόσο στη γενική αύξηση της επιβατικής κίνησης όσο και στην παγκόσμια υιοθέτηση των «basic economy» ναύλων.

Παρόλα αυτά, οι εταιρείες έχουν καταφέρει να κρατήσουν τους βασικούς ναύλους χαμηλά, επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να πληρώνουν μόνο για ό,τι πραγματικά χρειάζονται.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Το 2016, ο μέσος μονόδρομος ναύλος ήταν περίπου 294 δολάρια, ενώ τα προαιρετικά έξοδα προσέθεταν άλλα 16 δολάρια — συνολικά 310 δολάρια (με αναγωγή στον τρέχοντα πληθωρισμό).

Το 2025, ο αντίστοιχος μέσος ναύλος έχει πέσει στα 166 δολάρια, με μόλις 21 δολάρια σε extra υπηρεσίες — συνολικό κόστος 187,59 δολάρια, δηλαδή 40% χαμηλότερο.

Το μοντέλο “basic economy” αλλάζει την αγορά

Το μοντέλο των πολύ χαμηλών βασικών ναύλων ξεκίνησε από τις low-cost εταιρείες και στη συνέχεια υιοθετήθηκε από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς διεθνώς, περιλαμβανομένων των μεγάλων εταιρειών των ΗΠΑ.

Περίπου 45% των επιβατών επιλέγουν μόνο τον βασικό ναύλο, ενώ πάνω από 50% αγοράζουν επιπλέον υπηρεσίες, βοηθώντας τις εταιρείες να κρατούν τις τιμές χαμηλές αλλά και να αυξάνουν τα έσοδά τους.

«Κερδίζουν και οι ταξιδιώτες και οι εταιρείες»

Ο πρόεδρος της IdeaWorks, Jay Sorensen, τόνισε ότι το μοντέλο αυτό προσφέρει «περισσότερη ευελιξία» στους ταξιδιώτες, οι οποίοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να προσαρμόζουν το κόστος του ταξιδιού στις ανάγκες τους, ενώ οι αεροπορικές μπορούν να διατηρούν χαμηλούς ναύλους και παράλληλα να ενισχύουν τα έσοδά τους