Του Χάρη Ντιγριντάκη

Οι ισχυρές πιέσεις που δέχθηκε σήμερα η μετοχή της Aegean Airlines στην ελληνική κεφαλαιαγορά και η πρόσφατη ομολογία του προέδρου της εταιρείας κ. Ευτύχιου Βασιλάκη αναφορικά με την πιθανή ανεπάρκεια των οικονομικών διαθεσίμων της εταιρείας, τα οποία κατά γενική ομολογία πολλοί θα ζήλευαν δεδομένου ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα νοικοκυρεμένο «μαγαζί», υποδηλώνουν την κρίση που έχει εμφιλοχωρήσει στο χώρο των αερομεταφορών αυτή την περίοδο.

Είναι κοινός τόπος ότι το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει «πονοκέφαλο» σε κυβέρνηση, τράπεζες και επιχειρήσεις εξέλιξη η οποία ενδέχεται να προκαλέσει τη διατραπεζική στήριξη της εταιρείας μέσω κρατικής ενίσχυσης.

Άλλωστε η γερμανική κυβέρνηση ενέκρινε ενίσχυση 10 δις. ευρώ για την άλλοτε κραταιά Lufthansa και με 7 δις. ευρώ ενισχύθηκε η Air France KLM.

Πρόκειται για γεγονότα που δείχνουν τον οδικό χάρτη που θα κληθεί να ακολουθήσει και η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου η Aegean να μην απομειώσει ιδιαίτερα το πτητικό της έργο, προχωρώντας συνακόλουθα σε ένα εκτενές πρόγραμμα απολύσεων, κίνηση που θα προκαλούσε δυσαναπλήρωτο κτύπημα για τον ελληνικό τουρισμό.

Ένα σενάριο που ακούστηκε στο τραπέζι δεδομένου ότι η Aegean είναι κρατική εταιρεία είναι αυτό των προνομιούχων μετοχών για τις οποίες η εταιρεία θα πληρώνει ένα υψηλό μέρισμα μέχρι να τις αποπληρώσει.

Σε τούτη την περίπτωση όμως, το διακύβευμα είναι το ύψος του επιτοκίου και επιπλέον αν το κράτος θα έχει θέσεις στο ΔΣ και ρόλο στη διοίκηση της εταιρείας.

Και προφανώς, όλα αυτά θα πρέπει να περάσουν από τις Βρυξέλλες, προκειμένου η φόρμουλα που θα βρεθεί να μην θεωρηθεί κρατική ενίσχυση και να μην «κοπεί» από τη DG Comp. (Επιτροπή Ανταγωνισμού), αν και δεν θα υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα λόγω του παραδείγματος της Lufthansa.

“Πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο σε λιγότερο από ένα μήνα”, είπε χαρακτηριστικά, ενώ εκτίμησε πως θα χρειαστούν δύο έως τρία χρόνια ωσότου να αποκατασταθεί η ομαλότητα στις αερομεταφορές και ο κλάδος να επιστρέψει στα επίπεδα πριν από την πανδημία.

Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα”, υπογράμμιζε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο κ. Βασιλάκης.