
της Εύας Οικονομάκη
Την άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στην καθημερινότητα της Αθήνας και τον τουρισμό ανέδειξε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.
Μιλώντας σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου με αφορμή το 7ο Travel Trade Athens, αναφέρθηκε και στις δράσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της τουριστικής ανάκαμψης της πόλης.
Το 7ο Travel Trade Athens εστιάζει στην ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας της ελληνικής πρωτεύουσας.
Και υλοποιήθηκε από την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Τουριστικών Πρακτόρων (ΕΤΟΑ).
Συνθήκες για να προσελκύσουμε επισκέπτες
«Δεν επενδύουμε στον τουρισμό για να μπορέσουμε να αλλάξουμε την πόλη, αλλά το αντίστροφο, τόνισε χαρακτηριστικά ο Κώστας Μπακογιάννης.
Έχουμε ξεκινήσει τις αλλαγές στην Αθήνα, ώστε να διαμορφώσουμε τις συνθήκες για να προσελκύσουμε επισκέπτες.
Μέρα με τη μέρα η Αθήνα αλλάζει πολύ, συστηματικά γιατί κάνουμε ουσιαστικές παρεμβάσεις για να κάνουμε την πόλη μας πιο ελκυστική όχι μόνο ως προς την εικόνα της, αλλά κυρίως ως προς την ποιότητα και τη διαμονή.
Επιδιώκουμε να έχουμε τουρισμό όχι γι’ αυτό που ήταν κάποτε η Αθήνα, αλλά γι’ αυτό που είναι σήμερα και κυρίως γι’ αυτό που μπορεί να είναι αύριο. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ακόμη πιο ανταγωνιστικό προϊόν».
Η στρατηγική για την ανάδειξη της Αθήνας
Όπως υπογράμμισε ο κ. Μπακογιάννης, η ΕΑΤΑ σύναψε μια συνεργασία με το Global Sustainable Tourism Council.
Και η Αθήνα πλέον θα αξιολογείται με βάση τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που έχουν θέσει από κοινού ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού.
Ο δήμος Αθηναίων έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού. Με στόχο τη συλλογή δεδομένων που αφορούν στην αξιολόγηση του τουριστικού και πολιτιστικού προϊόντος της πόλης. Αλλά και τον αντίκτυπο που έχει η τουριστική βιομηχανία στην τοπική οικονομία.
«Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να διαμορφώνουμε τη στρατηγική μας για τη διαχείριση και την προβολή του προορισμού, επεσήμανε ο δήμαρχος Αθηναίων.
Αλλά και να εξασφαλίσουμε την παρουσία της Αθήνας στις διεθνείς κατατάξεις των προορισμών, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της στο εξωτερικό».
Το Travel Trade Athens αποτελεί ένα μόνο μέρος της στρατηγικής για την τουριστική προβολή της Αθήνας».
Ο κ. Μπακογιάννης επικεντρώθηκε και στην πρωτοβουλία This is Athens and partners.
Η συνεργασία αυτή, στην οποία συμμετέχουν η Aegean, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, η Marketing Greece, εστιάζει στην:
- Ανάπτυξη του προορισμού με επενδύσεις και δράσεις.
- Διαχείριση του προορισμού για τον συντονισμό ενεργειών για την προσφορά μιας ενιαίας εμπειρίας για τον επισκέπτη.
- Προβολή και στην προώθηση του προορισμού με στόχο την ανάδειξη της ταυτότητας της Αθήνας στις διεθνείς αγορές.
«Αυτή η περίοδος είναι γεμάτη δυσκολίες και προκλήσεις, είπε ο δήμαρχος Αθηναίων. Μας παρουσιάζεται όμως μια μοναδική ευκαιρία, να ανασυνταχτούμε. Να είμαστε σε ετοιμότητα και να βάλουμε νέες βάσεις γι’ αυτό που ονομάζουμε τουριστικό προϊόν της Αθήνας».
Και προανήγγειλε μία νέα καμπάνια για την προβολή της ελληνικής πρωτεύουσας ως τουριστικού προορισμού.
Τα επόμενα βήματα
Στις προσπάθειες της Aegean να κρατήσει «ζωντανή» τη διασύνδεση της Αθήνας με άλλους τουριστικούς προορισμούς επικεντρώθηκε ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης.
«Η τελευταία χρονιά σίγουρα ήταν η πιο δύσκολη για την πόλη όσο και για τον κλάδο μας. Η Aegean έχει αποδείξει ότι μέσα στην κρίση αυτή και στο δεύτερο lockdown από τον Νοέμβριο και μέχρι σήμερα συνεχίζει να βάζει πλάτη στο να κρατήσει έστω και με σχεδόν άδεια αεροπλάνα την πόλη ανοιχτή. Τηρώντας φυσικά όλους τους κανονισμούς ασφαλείας.
Έχουμε κάνει ό,τι μπορούμε για να μπορέσουμε να δώσουμε την αναγκαία τουλάχιστον μετακίνηση στο διάστημα που η πόλη ήταν περιορισμένη από την πανδημία.
Τώρα πια είμαστε κοντά στο τέλος. Αλλά τα βήματα που πρέπει να κάνουμε όλοι είναι σε συνέχεια με τα βήματα που κάνει η κοινωνία της πόλης και της χώρας να ανοίξει.
Πρέπει η προσπάθειά μας για την υποδοχή των τουριστών να ακολουθήσει την προσπάθειά μας για την κανονική λειτουργία της πόλης.
Γιατί πράγματι το ειδικό πλεονέκτημα της Αθήνας, αλλά και της Ελλάδας ολόκληρης είναι ότι ο επισκέπτης έρχεται για να ζήσει μια εμπειρία με τους Έλληνες.
Αυτή είναι η διαφορά που θέλουμε να συνεχίσουμε να επιδεικνύουμε και να μας πηγαίνει μπροστά».
Στόχος οι digital nomads
O Ευτύχιος Βασιλάκης εστίασε στην ταξιδιωτική τάση που αποκτά ιδιαίτερη δυναμική το τελευταίο διάστημα. Κι αυτό εξαιτίας της πανδημικής κρίσης που θέλει τους επισκέπτες να εργάζονται εξ αποστάσεως (digital nomads).
«Σίγουρα θέλουμε να φέρουμε περισσότερους ανθρώπους σαν επισκέπτες, τόνισε χαρακτηριστικά.
Και θέλουμε να φέρουμε και περισσότερους ανθρώπους που ζουν εδώ και δουλεύουν σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Φαίνεται ότι τεχνολογικά αυτό είναι απόλυτα εφικτό, μας ανάγκασε η πανδημία να το ανακαλύψουμε. Είναι όμως κι ένα θετικό που μπορεί να δώσει στην πόλη μια νέα πνοή.
Η προσπάθεια της Aegean για τη στήριξη της πόλης φυσικά ξεκινά από το This is Athens. Αλλά το βάρος της είναι από δίκτυό μας στην προσπάθειά μας να πετάμε σε όλο και περισσότερους προορισμούς.
Όλοι ξέρουμε ότι η φετινή χρονιά θα είναι μια χρονιά σταδιακής δύσκολης επαναφοράς. Πρώτο μέλημα η υγεία, δεύτερο μέλημα η διατήρηση του brand της Αθήνας και της Ελλάδας ως περιοχών που τα πήγαν καλά στην πανδημία. Και τρίτο μέλημα η προοπτική του πώς χτίζουμε την πόλη και τη χώρα ως έναν εξαιρετικό προορισμό για το μέλλον».
Αργή η ανάκαμψη στους αστικούς προορισμούς
Στο ισχυρό πλήγμα που έχει δεχθεί ο κλάδος των αερομεταφορών εξαιτίας της πανδημικής κρίσης επικεντρώθηκε ο CEO του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, Γιάννης Παράσχης.
«Αν πετύχουμε το 50% του 2019 θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι», τόνισε ο επικεφαλής του ΔΑΑ.
Όπως επισήμανε οι αστικοί προορισμοί, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον συνεδριακό τουρισμό και το city break, θα ανακάμψουν πιο αργά σε σχέση με την περιφέρεια και τα resorts. Γι’ αυτό και θα χρειαστούν εξειδικευμένες ενέργειες.
Οι 3 άξονες για την επόμενη ημέρα
Μέσα από μία κρίση πρωτοφανή θα μπορέσουμε μέσα από μια κοινή προσπάθεια να συντονίσουμε την ανάπτυξη. Καθώς και την πορεία της ανόδου του τουριστικού προϊόντος αυτής της πόλης στη μετά-COVID-19 εποχή», είπε ο Γιάννης Παράσχης.
Υπογραμμίζοντας ότι από την 1η Απριλίου του 2020 μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2021 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας ταξίδεψαν 5 εκατ. τουρίστες. Γεγονός που αντικατοπτρίζει το μέγεθος του προβλήματος.
Ο κ. Παράσχης αναφέρθηκε στους τρεις άξονες θα στηριχθεί ο τουρισμός την επόμενη ημέρα. Αυτοί είναι:
- Ο τομέας της υγείας, της ασφάλειας και όλων των υποδομών και των υπηρεσιών που συνδέονται με αυτό.
- Ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
- Η βιωσιμότητα του ταξιδιού και του τουριστικού προϊόντος. Το πιο σημαντικό απ’ όλα για έναν αστικό, ευρωπαϊκό προορισμό.
Η σημασία των τεστ πριν την επιστροφή
Από την πλευρά του, ο Policy Director της Ευρωπαϊκής Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων, Τιμ Φέρχαστ, τόνισε ότι κάποιοι εκ των tour operators με τους οποίους έχει επαφές το τελευταίο διάστημα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι και προβλέπουν ανάκαμψη των τουριστικών μεγεθών που φτάνει το 60%-70%-75%. Μάλιστα, όπως τόνισε καταγράφεται ιδιαίτερη δυναμική από τη βόρεια Αμερική.
Ο ίδιος εστίασε στην ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα στους τουρίστες να υποβάλλονται σε τεστ πριν από την επιστροφή τους στην πατρίδα τους, έτσι ώστε να αποφευχθούν η καραντίνα και η αυτοαπομόνωση που αποτελούν τον πιο αποτρεπτικό παράγοντα για να ταξιδέψει κάποιος αυτή την περίοδο.
Μάλιστα, έκανε την εκτίμηση ότι το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό, το οποίο θα δώσει ώθηση κυρίως στα ταξίδια εντός Ευρώπης, θα τεθεί σε ισχύ το νωρίτερο στις 26 Ιουνίου.
«Βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να επιτύχουμε την ασφαλή και απρόσκοπτη μετακίνηση των ταξιδιωτών.
Η τουριστική βιομηχανία μπορεί και θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης που έχει προκαλέσει η πανδημία.
Η ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγιση που υιοθέτησε η Αθήνα, καθώς και η σημασία που αποδίδει η Ελλάδα εν γένει στον τουρισμό, θέτουν τις σωστές βάσεις για τη βιώσιμη τουριστική ανάκαμψη και την πλήρη επανεκκίνηση της οικονομίας», είπε.
Το 7ο Travel Trade Athens
«Στο πλαίσιο του 7ου Travel Trade Athens εκπρόσωποι από 81 ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις ήρθαν σε επαφή με τη διεθνή αγορά, πραγματοποιώντας 1.200 online συναντήσεις και συνάπτοντας συμφωνίες για μελλοντικές συνεργασίες, είπε η πρόεδρος της ΕΑΤΑ, Μελίνα Δασκαλάκη.
Συνολικά 66 εκπρόσωποι μεγάλων τουριστικών εταιριών από την Αμερική, τον Καναδά, την Ασία, τη νότιο Αμερική και κυρίως από χώρες της Δυτικής Ευρώπης συμμετείχαν διαδικτυακά στο event, εκδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον για την Αθήνα ως τουριστικό προορισμό».