
Η αγορά νέων οχημάτων στην Ελλάδα κατέγραψε σημαντική πτώση τον Φεβρουάριο του 2025, με τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών να παρουσιάζουν διψήφια μείωση σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Αντίθετα, τα λεωφορεία σημείωσαν θεαματική αύξηση, καταγράφοντας υπερδιπλασιασμό στις ταξινομήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την ανάλυση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών οχημάτων τον Φεβρουάριο ανήλθαν σε 9.818 μονάδες, σημειώνοντας μείωση 14,3% σε σχέση με τις 11.451 μονάδες του ίδιου μήνα το 2024. Ακόμη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψαν τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 17,2%.
Ωστόσο, η κατηγορία των λεωφορείων παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση 208,7%, φτάνοντας τις 71 ταξινομήσεις, από μόλις 23 τον Φεβρουάριο του 2024.
Συνολικά, το πρώτο δίμηνο του 2025 οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 20.477 μονάδες, καταγράφοντας πτώση 15,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Αντίστοιχα, τα φορτηγά σημείωσαν πτώση 26,9%, ενώ τα λεωφορεία σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση 191,4%.
Πώς διαμορφώνονται οι κατηγορίες επιβατικών οχημάτων
Η ανάλυση της αγοράς δείχνει ενδιαφέρουσες τάσεις στην προτίμηση των καταναλωτών. Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης (Segment A) σημείωσε πτώση στη ζήτηση, ενώ η κατηγορία των B-SUV σημείωσε αύξηση, γεγονός που δείχνει μια μετατόπιση των αγοραστικών προτιμήσεων προς τα μικρά SUV.
Εντυπωσιακή άνοδος καταγράφηκε και στην κατηγορία C-SUV, η οποία ενισχύθηκε σημαντικά, ενώ αντίθετα οι μεγαλύτερες κατηγορίες (D, E και F-G) συνέχισαν να περιορίζονται σε πολύ μικρά μερίδια αγοράς.
Αλλαγές στην προτίμηση καυσίμου: Η άνοδος των υβριδικών
Μια από τις πιο αξιοσημείωτες τάσεις είναι η σταθερή μείωση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και η άνοδος των εξηλεκτρισμένων μοντέλων. Τα βενζινοκίνητα οχήματα κατέγραψαν μείωση της τάξεως του 7,3% στις ταξινομήσεις του Φεβρουαρίου, ενώ ακόμα πιο δραματική ήταν η πτώση στα πετρελαιοκίνητα (-8,7%).
Αντίθετα, τα υβριδικά οχήματα (HEV) παρουσίασαν άνοδο 12,1%, καταλαμβάνοντας πλέον το 50,9% της αγοράς. Σημαντική αύξηση σημείωσαν επίσης τα plug-in υβριδικά (PHEV) και τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV), με τα τελευταία να ξεπερνούν το 7% της αγοράς, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 15%.
Πτώση της ελληνικής αγοράς σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η αγορά των επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκε πτωτικά τον Ιανουάριο του 2025, με συνολική μείωση 2,6% στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα, η μείωση ήταν αρκετά μεγαλύτερη, φτάνοντας το 16,4%, γεγονός που καταδεικνύει μια πιο δύσκολη περίοδο για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τι σημαίνουν αυτά τα στοιχεία για το μέλλον
Η αγορά νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα φαίνεται να βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση. Η μείωση στις συνολικές πωλήσεις αποδίδεται εν μέρει στη γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα, αλλά και στη στροφή προς πιο βιώσιμες επιλογές μετακίνησης. Η σταθερή άνοδος των υβριδικών και ηλεκτρικών μοντέλων υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές αναζητούν πιο οικονομικές και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις.
Εάν συνεχιστεί η τρέχουσα τάση, οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων θα πρέπει να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην προώθηση υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ παράλληλα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της μείωσης των συνολικών πωλήσεων.
Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν η αγορά μπορεί να ανακάμψει ή αν θα συνεχιστεί η πτωτική πορεία στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων.