Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τα smartphones διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων από τους ταξιδιώτες στον προορισμό τους.

Η τάση αυτή περιγράφεται σε μια σημαντική πρόσφατη μελέτη με επικεφαλής τον Δρ Dan Wang της Σχολής Διοίκησης Ξενοδοχείων και Τουρισμού (SHTM) στο Πολυτεχνείο του Χονγκ Κονγκ.

Υιοθετώντας τον ισχυρό θεωρητικό φακό της «κοινωνικοϋλικότητας», οι ερευνητές προσφέρουν πληροφορίες σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους οι τουρίστες αλληλεπιδρούν με τις συσκευές τους με δυνατότητα χρήσης του Διαδικτύου, ενώ λαμβάνουν ταξιδιωτικές αποφάσεις – όπως το πού να επισκεφθούν και τι να αγοράσουν – σε πραγματικό χρόνο.

Τα ευρήματα υποδεικνύουν ευκαιρίες για τις τουριστικές επιχειρήσεις να επηρεάσουν τις αποφάσεις των ταξιδιωτών για τις δαπάνες τους στην εποχή των smartphones.

Η τεχνολογία επηρεάζει όχι μόνο το πού και πόσο συχνά ταξιδεύουμε, αλλά και το πώς συμπεριφερόμαστε όταν φτάνουμε στον προορισμό μας.
Ειδικότερα, η άνοδος των smartphones έχει εγκαινιάσει μια εποχή πρωτοφανώς δυναμικής και παρορμητικής λήψης αποφάσεων από τους τουρίστες. Φαίνεται ότι το σταθερό πρόγραμμα διακοπών γίνεται παρελθόν.

«Οι άνθρωποι αναβάλλουν όλο και περισσότερο τις αποφάσεις τους μέχρι την άφιξη, λένε οι συγγραφείς, καθώς οι περισσότερες πληροφορίες που σχετίζονται με το πλαίσιο και η πανταχού παρούσα πρόσβαση στο Διαδίκτυο μέσω των smartphones βελτιώνουν τις αποφάσεις».

Για τους ερευνητές, το ταξιδιωτικό πλαίσιο παρέχει πλήθος ευκαιριών για τη μελέτη της λήψης αποφάσεων με τη διαμεσολάβηση της τεχνολογίας.

Παρόλο που ο ίδιος ο προορισμός των διακοπών είναι συνήθως προσχεδιασμένος και καθορισμένος και μπορεί να έχουμε μια γενική ιδέα για τα μέρη που θέλουμε να επισκεφθούμε, είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε πολλές επιλογές «εν κινήσει».

Ακόμη και όταν οι ταξιδιώτες φτάνουν με ένα πρόγραμμα στο μυαλό τους, συχνά δεν το ακολουθούν.
Αυτό οδηγεί σε «σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των σχεδίων και των πραγματικών συμπεριφορών που σχετίζονται με διάφορα στοιχεία του ταξιδιού», όπως το θέτουν οι ερευνητές.

Με ένα smartphone γεμάτο εφαρμογές, δεν ήταν ποτέ πιο εύκολο να είστε αυθόρμητοι στις διακοπές.

Η επανάσταση της τεχνολογίας της πληροφορίας στον τομέα των διακοπών δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τους ακαδημαϊκούς.

Ο κλάδος της φιλοξενίας και του τουρισμού πρέπει να συμβαδίσει με αυτές τις αλλαγές και να κατανοήσει πώς η πανταχού παρούσα παρουσία του κινητού διαδικτύου αναδιαμορφώνει τις επιλογές συμπεριφοράς των επισκεπτών.

Ωστόσο, παρά το αυξανόμενο ερευνητικό ενδιαφέρον για τον αντίκτυπο των smartphones και των εφαρμογών στον τουρισμό, πολλές μελέτες ήταν μόνο ποσοτικές.

Οπως υπογραμμίζουν οι συγγραφείς «οι βιωματικές αναφορές για τη λήψη αποφάσεων από τους τουρίστες στον τόπο προορισμού παραμένουν αρκετά περιορισμένες».
Το πώς ακριβώς και γιατί οι παραθεριστές επιλέγουν τις δραστηριότητες τους στην εποχή του κινητού διαδικτύου είναι επομένως ώριμο για έρευνα.

Οι διακοπές είναι συχνά μια κοινωνική δραστηριότητα και οι αποφάσεις των ομαδικών ταξιδιωτών είναι συλλογικές.

Η τεχνολογία των smartphone δεν έχει φέρει μόνο επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο τα άτομα έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες, αλλά έχει επηρεάσει και τη λειτουργία μιας τυπικής κοινωνικής ομάδας.

Η βιβλιογραφία είναι πλούσια σε τεχνικές μελέτες που εστιάζουν στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα smartphones για να ολοκληρώσουν συγκεκριμένες εργασίες. «Σε αυτές τις μελέτες, προειδοποιούν οι ερευνητές, τα smartphones και οι εφαρμογές έχουν γίνει αντιληπτά μόνο ως εργαλεία».

Η ομάδα του Δρ Dan Wang είδε την ανάγκη για περισσότερη έρευνα σχετικά με το πώς οι συσκευές αυτές επηρεάζουν τη δυναμική των σχέσεων των τουριστικών ομάδων.

Για να καλύψουν αυτό το κενό, οι ερευνητές βασίστηκαν σε μια έννοια από τη βιβλιογραφία των μελετών πληροφόρησης.

«Η ολοένα και περισσότερο αναγνωρισμένη προσέγγιση της κοινωνικοϋλικότητας, εξηγούν, έχει αναπτυχθεί για να πλαισιώσει τα ερευνητικά ερωτήματα σχετικά με την τεχνολογία μέσω ενός κοινωνικοτεχνικού φακού και να αναλύσει την τεχνολογία σε περιβάλλοντα τουρισμού και φιλοξενίας».

Αναπτυγμένη ως μια πιο εξελιγμένη εναλλακτική λύση σε σχέση με μια απλή τεχνολογική προοπτική, η άποψη της κοινωνικοϋλικότητας για την τεχνολογία επιτρέπει στους ερευνητές να διερευνήσουν πώς ο κοινωνικός και ο υλικός κόσμος επηρεάζουν και ακόμη και συγκροτούν ο ένας τον άλλον.

Ως ισχυροί υπολογιστές σε μέγεθος τσέπης που μεσολαβούν με πολλούς τρόπους στις κοινωνικές και επαγγελματικές μας δραστηριότητες, τα smartphone σίγουρα έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας.

Ενώ κάποτε ήταν δύσκολο να επιτευχθεί πρόσβαση σε δεδομένα κινητής τηλεφωνίας σε ξένες τοποθεσίες, σήμερα είναι ρουτίνα να χρησιμοποιούμε εφαρμογές για να εξερευνούμε το περιβάλλον μας όπου κι αν βρισκόμαστε.

Έτσι, για να ωθήσει το πεδίο προς τα εμπρός, η μελέτη έστρεψε την εστίαση στην κοινωνικοϋλικότητα των smartphone στα ταξίδια, η οποία αποτελείται από την εμπλοκή των λειτουργιών smartphone με τις κοινωνικές ενέργειες κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού .

Για να εξερευνήσουν την πραγματική χρήση του smartphone των τουριστών για τη λήψη αποφάσεων, οι ερευνητές πραγματοποίησαν μια πειραματική μελέτη σε πραγματικό κόσμο.

Αυτό περιελάμβανε την επαφή με ένα σύνολο συμμετεχόντων που έκαναν διακοπές σε ομάδες των δύο έως πέντε σε ένα μακρινό σύνολο τοποθεσιών στην Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Ωκεανία.
Όλοι ήταν τακτικοί χρήστες smartphone και κατά τη διάρκεια των διακοπών τους παρέμειναν σε στενή επαφή με την ερευνητική ομάδα, η οποία έστελνε μηνύματα περίπου κάθε 4 ώρες για να συζητήσουν τις εμπειρίες τους, ιδιαίτερα τις ταξιδιωτικές τους αποφάσεις.

Για να διασφαλιστεί ότι οι πληροφορίες που ελήφθησαν από τους συμμετέχοντες δεν ήταν μόνο πλούσιες και ακριβείς αλλά και σχετικές με την κοινωνικοϋλική, η ομάδα σχεδίασε την έρευνά της ως μελέτη παρακολούθησης διαδικασιών.

Χρησιμοποιώντας ερωτήσεις που σχεδιάστηκαν για να καταγράψουν την κοινωνικοϋλικότητα των smartphone στη λήψη αποφάσεων ομάδων τουριστών και την απόδοση τους κατά τη διάρκεια ταξιδιών, διερεύνησαν σε βάθος τα πρότυπα συμπεριφοράς της ομάδας καθώς οι ομάδες χρησιμοποιούσαν τις συσκευές τους για αναζήτηση πληροφοριών, εύρεση δρόμου, πληρωμή, επικοινωνία και άλλα.
Αυτό οδήγησε σε μια βαθιά κατανόηση των συμφραζομένων των επιλογών των συμμετεχόντων μέσω smartphone.

Από 97 σενάρια ομαδικής λήψης αποφάσεων που αφορούν smartphones, οι ερευνητές εντόπισαν τρία μοτίβα ομαδικής λήψης αποφάσεων και τέσσερα χαρακτηριστικά της κοινωνικής υλικότητας των smartphone που σχετίζονται με αποφάσεις σχετικά με δραστηριότητες, γεύματα και αγορές στα ταξίδια.

Τα «τρία πρότυπα» αφορούσαν την κοινωνική δυναμική των συμμετεχόντων καθώς σχεδίαζαν τα δρομολόγια τους.
Τα «τέσσερα χαρακτηριστικά», δηλαδή η γνώση, η οικονομία, η δυνατότητα αναφοράς και η διαπραγματευσιμότητα, αναφέρονται στις κατηγορίες πληροφοριών που απέκτησαν οι συμμετέχοντες από τα smartphone τους για να οδηγήσουν τη δυναμική διαδικασία λήψης αποφάσεων.

  • Το πρώτο μοτίβο ομαδικής λήψης αποφάσεων ορίστηκε ως «Κυριαρχία του ενεργού χρήστη Smartphone». Αυτό το μοτίβο περιελάμβανε την αναζήτηση και το φιλτράρισμα πληροφοριών από έναν μόνο χρήστη smartphone.
    Στη συνέχεια, η υπόλοιπη ομάδα αποδέχτηκε τις προτάσεις του κυρίαρχου χρήστη, αντί να χρησιμοποιήσει τις δικές του συσκευές για να παρέχει εναλλακτικές πληροφορίες.
    Για παράδειγμα, η απόφαση μιας ομάδας να επισκεφτεί μερικά κορυφαία αξιοθέατα στην Πράγα κυριαρχήθηκε από ένα μόνο μέλος που χρησιμοποιούσε το smartphone του για να αναζητήσει πληροφορίες (η δυνατότητα γνώσης).
    Σε μια άλλη περίπτωση, οι τουρίστες στην Καμπότζη επέλεξαν μια παράσταση αφού κάποιος ανακάλυψε ότι μπορούσαν να αγοράσουν φθηνότερα εισιτήρια μέσω διαδικτύου (οικονομία).
  • «Πολυπλοκότητα από πολλούς ενεργούς χρήστες smartphone» χαρακτήρισε το δεύτερο μοτίβο. Εδώ, δύο ή περισσότερα μέλη της ομάδας συμμετείχαν στη λήψη αποφάσεων και υπήρχαν περισσότερες διαπραγματεύσεις και συζητήσεις.
    Αυτό το μοτίβο συνέβη κυρίως όταν υπήρχε μικρή πίεση χρόνου. Τα smartphone έτειναν να διαμορφώνουν αυτόν τον τύπο ομαδικής λήψης αποφάσεων μέσω της γνώσης και της διαπραγμάτευσης , εξηγούν οι ερευνητές.
    Τα μέλη της ομάδας έψαξαν το καθένα για πληροφορίες και πιο πειστικές περιπτώσεις έγιναν γενικά αποδεκτές. Στην Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, πολλά μέλη της ομάδας χρησιμοποίησαν τις συσκευές τους για να αναζητήσουν εστιατόρια και η ομάδα επέλεξε μέρη με καλές κριτικές σε διαφορετικά σύνολα αποτελεσμάτων αναζήτησης.
  • Το τρίτο μοτίβο ήταν το «Decapsulated Decision-Laking» , όπου τα smartphones χρησιμοποιήθηκαν για να ανοίξουν τη λήψη ομαδικών αποφάσεων πέρα ​​από την ίδια την ομάδα. Δηλαδή, οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούσαν τις συσκευές τους για να λάβουν συμβουλές σε πραγματικό χρόνο από άλλες κοινωνικές επαφές που δεν συμμετείχαν στις διακοπές – έτσι «αποκαψύλιζαν» την απόφαση.
    Δύο επισκέπτες στο Λας Βέγκας, για παράδειγμα, επηρεάστηκαν στις αποφάσεις για τα ψώνια τους από τη μητέρα ενός συμμετέχοντος, η οποία συνομιλούσε μαζί τους καθώς ψώνιζαν.

Τα ευρήματα της ομάδας ξεπερνούν τις τεχνικές λεπτομέρειες της χρήσης και διευκρινίζουν τις κοινωνικές πτυχές της χρήσης smartphone από τους τουρίστες.

Η διαπίστωση ότι η σχέση μεταξύ smartphone και τουριστών ήταν πιο βαθιά από την υιοθέτηση ορισμένων εφαρμογών για κινητά για πλοήγηση, αναζήτηση πληροφοριών, πληρωμές κρατήσεων και άλλες λειτουργίες ανοίγει την πιθανότητα τα smartphone να έχουν το δικό τους «πρακτορείο τεχνολογίας».

Οι ερευνητές συνιστούν στις τουριστικές επιχειρήσεις να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο μάρκετινγκ με βάση τα συμφραζόμενα και την τοποθεσία στην εποχή των άφθονων δεδομένων και της λήψης αποφάσεων εν κινήσει.