του Χάρη Ντιγριντάκη

Στις ράγες ενός μίνι Σχεδίου Ανάκαμψης που προσιδιάζει με tabula rasa, φιλοδοξεί να τροχοδρομήσει η επόμενη ημέρα του ελληνικού σιδηροδρόμου. Πρόκειται για επενδυτικό πλάνο δαπάνης 10 δισ. ευρώ που θα “τρέξει” την προσεχή 10ετία ο ΟΣΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Αυτή την περίοδο ο Οργανισμός από κοινού με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ολοκληρώνει το επενδυτικό σχέδιο που περιλαμβάνει οδικό χάρτη για έργα στον σιδηρόδρομο, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση υποδομών και μεγάλα έργα εμπορευματικών διασυνδέσεων.

Στο πλαίσιο της αναβάθμισης του σιδηροδρόμου ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης σημειώνει ότι σε έντεκα μήνες από τώρα, η χώρα θα διαθέτει διπλή σιδηροδρομική γραμμή από τον Πειραιά μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά : «έχουμε βάλει τις βάσεις για τις μεγάλες αλλαγές, ενώ σύντομα ξεκινούν οι εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών στο σύστημα ETCS, με στόχο να έχουμε λειτουργικό αυτόματο σύστημα πέδησης στον σιδηρόδρομο».

Για τα έργα στην Θεσσαλία υποστήριξε ότι προχωρούν και θα τελειώσουν το καλοκαίρι του 2026, ενώ οι αυτοψίες θα γίνονται στο εξής και με drone ώστε να παρακολουθείται πιο στενά η εκτέλεσή τους.

Αναφερόμενος στα εν εξελίξει έργα αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή της Θεσσαλίας μετά τις καταστροφές από την κακοκαιρία Daniel, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Χρήστος Παληός από το βήμα του ITC 2025 – 8ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών, επισήμανε πως επελέγη η προσωρινή μείωση των δρομολογίων στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, «προκειμένου να ανταποκριθούμε στη δέσμευσή μας ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν εντός του καλοκαιριού του 2026, και να αποδώσουμε στον κόσμο ένα δίκτυο αντάξιο των προσδοκιών του».

Για το  ETCS και το GSM-R, ανέφερε πως θα λειτουργήσουν μετά την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης  στη Θεσσαλία και με τα οποία θα αυξήσουν τόσο την ασφάλεια όσο και τη χωρητικότητα του δικτύου. Πιο συγκεκριμένα θα υπάρχει η δυνατότητα να κυκλοφορούν μέχρι και 160 συρμοί  ημερησίως, δηλαδή ένα τρένο ανά δέκα λεπτά. Αυτό, όπως είπε, είναι τέσσερις φορές περισσότερο σε σχέση με το ότι ξέρουμε σημερα.

Όπως πρόσθεσε ο κ. Παληός : «Πρέπει να ενισχυθούν οι εμπορευματικές μεταφορές και προτεραιότητα, σε αυτή την κατεύθυνση, είναι οι συνδέσεις των λιμένων», συμπληρώνοντας πως ήδη έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για τη σύνδεση του λιμένος Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, ενώ ψηλά στην ατζέντα βρίσκονται τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Βόλου.

Προσωπικό

Ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, ο επικεφαλής του ΟΣΕ τόνισε ότι αναβαθμίζεται το εκπαιδευτικό κέντρο του οργανισμού με την προμήθεια προσομοιωτών και σύγχρονων εργαλείων, ενώ αναφορά έκανε και στην υλοποίηση του συστήματος γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών και τα ενιαία κέντρα εποπτείας.

Παράλληλα πριν λίγες ημέρες υπεγράφη η ΚΥΑ για τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις στο σιδηροδρομικό προσωπικό ασφαλείας σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ. Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι στις δικλείδες ασφαλείας που τίθενται συμπεριλαμβάνεται το επιχειρησιακό κέντρο που θα ελέγχει τα τρένα σε απόκλιση εκατοστών, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού των Σιδηροδρόμων Ελλάδας, με Έλληνες του εξωτερικού, σημειώνοντας ότι βρίσκονται ήδη σε αξιολόγηση 300 αιτήσεις και προσεχώς θα προγραμματιστούν και συνεντεύξεις των υποψηφίων.

Hellenic Train

Τη δέσμευση της Ηellenic Train για την προμήθεια καινούργιων τρένων σε συνέχεια του μνημονίου που έχει υπογραφεί με την ελληνική κυβέρνηση επανέλαβε στο ίδιο Συνέδριο ο Roberto Rinaudo, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, προσθέτοντας πως αυτήν την περίοδο έχουν συγκεντρωθεί και εξετάζονται οι προσφορές. Τόνισε πως η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές τρένων στην Ευρώπη, μελετά τις προσφορές που έχει λάβει ώστε να προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα στις επενδύσεις, στοχεύοντας σε περισσότερες επιλογές και διαδρομές μετακίνησης στον κεντρικό σιδηροδρομικό διάδρομο και στις γραμμές του προαστιακού σιδηροδρόμου, ταχύτερες μετακινήσεις και βιώσιμες, φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών.

Δεδομένου ότι η εταιρεία «κληρονόμησε» και διαχειρίζεται εξοπλισμό ηλικίας τουλάχιστον 20 ετών που προκαλεί δυσκολίες, π.χ. στην εξεύρεση ανταλλακτικών, η Hellenic Train εστιάζει στην αντικατάστασή του, «σκοπός για τον οποίο θα συνεργαστούμε με τους εμπλεκόμενους φορείς το προσεχές διάστημα», τόνισε ο Roberto Rinaudo.

Ταχεία αξιοποίηση ακινήτων από τη ΓΑΙΑΟΣΕ

Θέμα ημερών είναι η παράδοση του τροχαίου υλικού στον νέο ΟΣΕ, καθώς εκκρεμεί μόνο η υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, σημείωσε από την πλευρά του ο Παναγιώτης Μπαλωμένος, διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ.

 Όσον αφορά στην ακίνητη σιδηροδρομική περιουσία, “αποστολή της ΓΑΙΑΟΣΕ, ως πρώτο στοίχημα, έθεσε την κατοχύρωση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων επί των ακινήτων, εκτιμώντας ότι, παρά τα προβλήματα, θα εγγραφεί στο Κτηματολόγιο σχεδόν το σύνολο των δικαιωμάτων του ΟΣΕ” τόνισε.

Έχοντας ολοκληρώσει πέρσι 1.000 αυτοψίες στα ακίνητα της εταιρείας, που αποτελεί μέλος του Υπερταμείου, τις επόμενες ημέρες, όπως αποκάλυψε ο κ. Μπαλωμένος, ξεκινάει ένα έργο αποκατάστασης 150 κτιρίων ανά την Ελλάδα, που εντάσσονται στο καταργημένο δίκτυο.

Ως προς την αξιοποίηση των ακινήτων, ανέφερε πως από τα περίπου 5.000 ακίνητα του χαρτοφυλακίου της εταιρείας, τα δυνητικά προς αξιοποίηση είναι πολύ λιγότερα. «Στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ θα κλείσει το έτος με αυξημένα τα έσοδα από μισθώσεις αυτών των ακινήτων, κατά 20%», ανέφερε και υπογράμμισε την αποφασιστικότητα της εταιρείας να προχωρήσει στην εξυγίανση όσων απαιτείται από τις 580 ενεργές μισθώσεις.