Η κυβερνοεπίθεση στο λογισμικό Muse της Collins Aerospace στις 20 Σεπτεμβρίου προκάλεσε σοβαρές διαταραχές στη λειτουργία μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων και πολύωρη ταλαιπωρία των επιβατών.

Το πλήγμα έγινε ιδιαίτερα αισθητό σε Βρυξέλλες, Λονδίνο-Heathrow και Βερολίνο Βρανδεμβούργο, όπου οι ηλεκτρονικές διαδικασίες check-in και παράδοσης αποσκευών τέθηκαν εκτός λειτουργίας, αναγκάζοντας τις αρχές να επιστρέψουν σε χειροκίνητα συστήματα.

Η εικόνα με ουρές εκατοντάδων ταξιδιωτών που περίμεναν για να λάβουν χειρόγραφα boarding passes και baggage tags έδωσε μια σαφή ένδειξη της εξάρτησης του σύγχρονου αεροπορικού κλάδου από τα ψηφιακά συστήματα.

Η Collins Aerospace, θυγατρική του αμερικανικού ομίλου RTX, επιβεβαίωσε το περιστατικό κάνοντας λόγο για «διακοπή λειτουργίας λόγω κυβερνοθεμάτων» στο Muse, το οποίο χρησιμοποιείται από πολλές αεροπορικές εταιρείες για τη διαχείριση επιβατών και πτήσεων. Η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι οι βασικές λειτουργίες μπορούν να εκτελεστούν χειροκίνητα και πως συνεργάζεται με αεροδρόμια και αεροπορικές για την πλήρη αποκατάσταση.

Οι επιπτώσεις ήταν άμεσες. Στο Heathrow καταγράφηκαν 29 ακυρώσεις μέσα σε μία ημέρα, οι Βρυξέλλες ανακοίνωσαν δέκα ακυρωμένες πτήσεις και δεκάδες καθυστερήσεις, ενώ στο Βερολίνο οι ουρές στις αίθουσες αναχωρήσεων ξεπέρασαν τις δύο ώρες. Αν και μεγάλοι κόμβοι όπως το Παρίσι, η Ζυρίχη και η Φρανκφούρτη έμειναν ανεπηρέαστοι, η διασυνδεσιμότητα του δικτύου δημιούργησε δευτερογενείς καθυστερήσεις σε Μαδρίτη και Βαρκελώνη.

Σταδιακά, η κατάσταση βελτιώνεται. Το Heathrow και το Βερολίνο αναφέρουν μερική αποκατάσταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, ενώ στις Βρυξέλλες το πρόβλημα παραμένει εντονότερο, με τις αεροπορικές να καλούν τους ταξιδιώτες να ελέγχουν την κατάσταση της πτήσης πριν φτάσουν στο αεροδρόμιο.

Το περιστατικό προκάλεσε έντονη ανησυχία και σε πολιτικό επίπεδο, καθώς η Collins Aerospace μόλις πριν λίγες ημέρες είχε ανακοινώσει συνεργασία με το ΝΑΤΟ για συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, γεγονός που τροφοδότησε εικασίες για πιθανά γεωπολιτικά κίνητρα πίσω από την επίθεση. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, καμία ομάδα δεν έχει αναλάβει την ευθύνη και οι αρχές δεν έχουν αποδώσει ευθύνες σε συγκεκριμένους δράστες.

Η κυβερνοεπίθεση ανέδειξε για ακόμη μια φορά πόσο εύθραυστη μπορεί να είναι η λειτουργία της παγκόσμιας αεροπορίας απέναντι σε ψηφιακές απειλές. Παρά τα σχέδια έκτακτης ανάγκης που διαθέτουν τα αεροδρόμια, η εξάρτηση από ενιαία συστήματα τρίτων μπορεί να οδηγήσει σε αλυσιδωτές αντιδράσεις και χάος σε ολόκληρη την Ευρώπη μέσα σε λίγες ώρες.