
Σημαντικές αναταράξεις προκάλεσε στην παγκόσμια αεροπορική αγορά η απεργιακή κινητοποίηση του Συνδικάτου Αεροπορικών Υπηρεσιών (IAU) της Φινλανδίας, με επίκεντρο το αεροδρόμιο του Ελσίνκι.
Οι κινητοποιήσεις προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία επίγειων υπηρεσιών, όπως η φόρτωση αποσκευών, η τεχνική υποστήριξη και η τροφοδοσία πτήσεων, επηρεάζοντας αλυσιδωτά δρομολόγια σε ολόκληρο τον κόσμο – συμπεριλαμβανομένων και προς την Ελλάδα.
Πλήγμα για τη Finnair και διεθνείς αεροπορικές συμμαχίες
Η Finnair, εθνικός αερομεταφορέας της Φινλανδίας, υπέστη το μεγαλύτερο πλήγμα, αναγκάζοντας την ακύρωση περίπου 100 πτήσεων στις 7 Ιουλίου, επηρεάζοντας άμεσα περισσότερους από 7.000 επιβάτες. Το πλήγμα, ωστόσο, δεν περιορίστηκε στον φινλανδικό αερομεταφορέα. Οι επιπτώσεις διαχύθηκαν σε ολόκληρο το αεροπορικό δίκτυο της Ευρώπης, επηρεάζοντας πτήσεις των SAS, Norwegian, Lufthansa, Air France-KLM, British Airways, Iberia και Turkish Airlines.
Επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή συνδεσιμότητα – Επηρεάστηκαν και συνδέσεις με Ελλάδα
Η SAS και η Norwegian Air Shuttle, δύο εκ των βασικών σκανδιναβικών αερομεταφορέων, κατέγραψαν καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων από και προς το Ελσίνκι, δυσχεραίνοντας τη μετακίνηση επιβατών σε συνδέσεις με την Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει για πτήσεις των Lufthansa Group και Air France-KLM, οι οποίες προσφέρουν συνδέσεις με ελληνικούς προορισμούς μέσω μεγάλων hubs όπως η Φρανκφούρτη, το Άμστερνταμ και το Παρίσι.
Σοβαρές καθυστερήσεις και επανακρατήσεις εισιτηρίων
Το πρόβλημα επεκτάθηκε και στις British Airways και Iberia, μέλη της συμμαχίας IAG, οι οποίες είδαν επιβαρύνσεις στον προγραμματισμό πτήσεων μέσω Ελσίνκι, προκαλώντας σημαντικές καθυστερήσεις και αβεβαιότητα στους επιβάτες. Η Turkish Airlines επίσης επηρεάστηκε, με ακυρώσεις και καθυστερήσεις σε πτήσεις που συνδέουν την Ασία με την Ευρώπη μέσω του Ελσίνκι.
Η συγκεκριμένη απεργία κατέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο την ευαλωτότητα του διεθνούς αεροπορικού δικτύου απέναντι σε τοπικές κινητοποιήσεις. Καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες μοιράζονται επίγειες υπηρεσίες σε μεγάλα αεροδρόμια, ακόμη και μια περιφερειακή απεργία μπορεί να διαταράξει ολόκληρη την ευρωπαϊκή –και κατ’ επέκταση παγκόσμια– συνδεσιμότητα.
Το περιστατικό αναδεικνύει την ανάγκη ύπαρξης αποτελεσματικών μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων από τις αεροπορικές εταιρείες και τα κράτη. Καθώς η καλοκαιρινή περίοδος είναι σε πλήρη εξέλιξη, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι ανάλογες κινητοποιήσεις δεν θα μετατρέψουν μια τοπική διαμαρτυρία σε παγκόσμιο εφιάλτη για επιβάτες και τουριστικές επιχειρήσεις.