του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Σκληρό πόκερ παίζεται αυτές τις ημέρες μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Ιταλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μήλον της έριδος η υπό πώληση Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΤΥ ή ROSCO).

Την προσεχή εβδομάδα στις 26 Απριλίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καλείται να ανεβάσει την αρχική της προσφορά προς το Ταμείο για την αγορά της εταιρείας η οποία λέγεται ότι είναι κάτω των 10 εκατ. ευρώ (λέγεται 8,5 εκατ. ευρώ), όμως η αποτίμηση της εταιρείας σύμφωνα με τους δύο ανεξάρτητους αποτιμητές για την της αξία της Rosco, Grand Thorton και KPMG, ανέρχεται στα 18,5 εκατ. ευρώ και 23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες μια τιμή γύρω στα 22 εκατ. ευρώ ( 20,75 εκατ. ευρώ ο μέσος όρος των αποτιμητών) θα έδινε το ΟΚ από πλευράς Ταμείου όμως ο δρόμος είναι στρωμένος με αγκάθια.

Αιτία του μπραντε φερ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών είναι οι αναγκαίες μετατάξεις μέρους του προσωπικού που θα απομειώσει τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας (όπως π. χ. και το επιπλέον
κόστος που δημιουργούν ο 13ος και 14ος μισθός)..

Αυτό άλλωστε σύμφωνα με πληροφορίες συζητήθηκε πρόσφατα με τον επικεφαλής της Ferrovie Ρενάτο Μαζοντσίνι, στη Αθήνα με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, πέραν των λειτουργικών εξόδων μελανό
σημείο στην διαπραγμάτευση αποτελούν και τα έργα ανάταξης (εκσυγχρονισμού) του τροχιακού υλικού που έχει αναλάβει η προς πώληση εταιρεία από την κρατική ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η τελευταία διαθέτει τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του υλικού και η κυβέρνηση, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τις προσλήψεις προσωπικού που έγιναν στη ROSCO το τελευταίο διάστημα, φέρνει το έργο αυτό στη διετία 2018-2019.

Ως αποτέλεσμα αυξάνεται υπέρμετρα η δραστηριότητα της ΕΕΣΣΤΥ και, πάνω σε αυτό το σκεπτικό, η πλευρά των πωλητών (εκτιμητών) δικαιολογεί υψηλότερο τίμημα.

Τούτου δοθέντος ενδέχεται. η υποβολή της βελτιωμένης δεσμευτικής προσφοράς για το 100% των μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχιακού Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ/Rosco), να μετατεθεί για λίγο ακόμη αφού η ιδιοκτήτρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane (Ferrovie) δηλώνει παρούσα υπογραμμίζοντας ότι επιδιώκει και την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού.

Η νέα παράταση δείχνει τις δυσκολίες του εγχειρήματος αφού είναικοινός τόπος ότι για τις μετατάξεις αρμόδιο είναι το υπουργείο Μεταφορών και όχι το Ταμείο που βρίσκεται στη διελκυνστίδα μεταξύ των 2 πλευρών.

Όπως επισημάνθηκε παραπάνω η αρχική προσφορά που κατέθεσε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολείπεται ουσιαστικά των αποτιμήσεων που έδωσαν οι δύο ανεξάρτητοι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ.

Ενεργό το ενδιαφέρον 
Ο χρόνος της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα μειωθεί στις τρεις ώρες και είκοσι λεπτά το φθινόπωρο, με τηνέλευση του νέου τροχαίου υλικού, υπό την προϋπόθεση να έχουν ολοκληρωθεί ως τα τέλη Ιουνίου τα έργα της διπλής γραμμής ηλεκτροκίνησης, εκτίμησαν εκπρόσωποι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της μητρικής της εταιρίας του ομίλου Ferrovie Dello Stato Italiano, σε εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.

Επίσης, δεν έκρυψαν εκ νέου και το ενδιαφέρον τους για την εξαγορά της εταιρίας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).

«Η διεθνής ανάπτυξη είναι ένας από τους πέντε πυλώνες της στρατηγικής μας και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνδέεται πάρα πολύ με αυτόν τον στόχο μας» τόνισε ο αντιπρόεδρος Διεθνών Σχέσεων της
Ferrovie Dello Stato Italiano, Τζιοβάνι Ρόκα.

Αναφερόμενος στις προοπτικές του σιδηρόδρομου και της χώρας, μέσω της παρουσίας του ομίλου που εκπροσωπεί, ο κ. Rocca υπογράμμισε ότι ο όμιλος FSI είναι ο τρίτος στην Ευρώπη στον τομέα του, με ανταγωνιστικές, ποιοτικές υπηρεσίες – ενώ έχει προχωρήσει σε εξαγορά τον προηγούμενο χρόνο, εκτός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και μιας εταιρίας οδικών μεταφορών στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατέχει ήδη θέσεις σε Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Σερβία και αλλού, και δραστηριοποιείται σε μεταφορές και υποδομές.

«Μας ενδιαφέρουν επίσης οι κατασκευές στις υποδομές, ως κύριος ανάδοχος. Δεν έχουμε πρόβλημα να αναλάβουμε και έργα μηχανικού και υποδομών, γιατί μας ενδιαφέρει αυτή η συνολική παρουσία» είπε ο κ. Ρόκα.

Σε δηλώσεις του ο κ. Ρόκα δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του ομίλου που εκπροσωπεί και για τη διεκδίκηση της διαχείρισης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού, αλλά υπογράμμισε ότι προτεραιότητα αυτή τη στιγμή έχει η απόκτηση της ROSCO (EESTY), η οποία έχει τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.

«Είναι παγκοσμίως γνωστό, ότι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έχουν δική τους βάση συντήρησης» υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Φίλιππος Τσαλίδης υποστηρίζοντας ότι αυτός είναι και ο βασικός λόγος του ενδιαφέροντος για την ΕΕΣΣΤΥ (εταιρία συντήρησης τροχαίου υλικού).

«Ελπίζω η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το φθινόπωρο και μετά να έχει τη δική της βάση συντήρησης» πρόσθεσε.

Ο κ. Τσαλίδης τόνισε ότι απομένει χρόνος για την κατάθεση βελτιωτικής οικονομικής πρότασης για την εξαγορά της ΕΕΣΣΤΥ και επεσήμανε ότι μέσα στο διάστημα αυτό πρέπει να ληφθούν αποφάσεις, για το εάν θα κατατεθεί η βελτιωμένη προσφορά.

«Πάντως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ανάγκη από μια εταιρία συντήρησης» είπε. Τέλος, ο κ. Τσαλίδης αναφέρθηκε και στις θέσεις εργασίας που ήδη θα αυξηθούν με νέες προσλήψεις, και στην προοπτική να
αυξηθούν ακόμα περισσότερο εάν εξαγοραστεί και η ΕΕΣΣΤΥ.

«Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποκρατικοποιήθηκε πριν από μερικούς μήνες. Ακούστηκαν πολλά για τις αποκρατικοποιήσεις.

Κάνουμε σε αυτή τη φάση επίσης, πρόσληψη είκοσι ατόμων επιστημονικό προσωπικό. Στην αμέσως επόμενη φάση θα προσλάβουμε σαράντα επιπλέον μηχανοδηγούς και βέβαια εάν θα αποκτήσουμε
και την ΕΕΣΣΤΥ, υπολογίζουμε ότι θα κάνουμε και εκεί τουλάχιστον 70 προσλήψεις».