Το Λονδίνο Heathrow (LHR), το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης σε διεθνείς επιβάτες, βλέπει το κόστος αδειοδότησης για τον τρίτο του διάδρομο να ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια. Το αεροδρόμιο έχει ήδη αιτηθεί την έγκριση για αύξηση των επιβαρύνσεων στους επιβάτες, ώστε να ανακτήσει το ποσό που δαπανά για τη διαδικασία σχεδιασμού και αδειοδότησης.

Συνολικά, το έργο επέκτασης και εκσυγχρονισμού του Heathrow εκτιμάται πλέον στα 49 δισ. λίρες (66 δισ. δολάρια), με τα 21 δισ. λίρες (28 δισ. δολάρια) να αφορούν αποκλειστικά τον τρίτο διάδρομο.

Τα κόστη και οι χρεώσεις

Μέχρι σήμερα, το Heathrow έχει ήδη ανακτήσει 500 εκατ. λίρες μέσω αυξημένων τελών προς τις αεροπορικές εταιρείες. Τώρα ζητά την άδεια να εισπράξει επιπλέον 320 εκατ. λίρες (430 εκατ. δολάρια), ώστε να ολοκληρώσει την υποβολή φακέλου για την τελική έγκριση.

Οι επιβαρύνσεις του Heathrow ελέγχονται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (CAA). Παρά το γεγονός ότι άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όπως της Φρανκφούρτης και του Μονάχου, έχουν υψηλότερα τέλη, το Heathrow συχνά χαρακτηρίζεται ως «το ακριβότερο αεροδρόμιο στον κόσμο».

Σήμερα, η μέση χρέωση ανά επιβάτη ανέρχεται σε 28,46 λίρες (38,44 δολάρια), ενώ το αεροδρόμιο προωθεί αύξηση στα 33,26 λίρες (44,92 δολάρια) το 2027.

Οι αντιδράσεις των αεροπορικών εταιρειών

Οι αεροπορικές εταιρείες εμφανίζονται έντονα αντίθετες. Η Virgin Atlantic κατηγόρησε το Heathrow ότι είναι «ήδη το πιο ακριβό αεροδρόμιο στον κόσμο», ενώ ο όμιλος IAG (ιδιοκτήτης της British Airways) χαρακτήρισε «υπερβολική» την αύξηση. Ο CEO του ομίλου, Luis Gallego, μάλιστα προειδοποίησε ότι ένας νέος διάδρομος μπορεί να μείνει άδειος αν οι χρεώσεις φτάσουν σε δυσθεώρητα ύψη.

Οικονομικές και αναπτυξιακές προοπτικές

Παρά τα υψηλά κόστη, το Heathrow υποστηρίζει ότι η επένδυση θα έχει τεράστια οφέλη για το Ηνωμένο Βασίλειο. Η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί από 84 εκατ. επιβάτες σήμερα σε έως 150 εκατ., με την επένδυση να δημιουργεί περίπου 100.000 νέες θέσεις εργασίας και να προσθέτει 0,43% στο ΑΕΠ της χώρας.

Η κυβέρνηση εξετάζει αυτήν την περίοδο πολλαπλές προτάσεις, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζει το σχέδιο της Arora Group για έναν πιο μικρό διάδρομο, που θα κοστίσει λιγότερο και θα απαιτήσει μικρότερες αλλαγές στις υπάρχουσες υποδομές.

Το Heathrow φιλοδοξεί να έχει τον νέο διάδρομο έτοιμο μέσα στην επόμενη δεκαετία, ωστόσο η τελική απόφαση για τις χρεώσεις και το μέλλον του έργου βρίσκεται πλέον στα χέρια της CAA.