
Η απόφαση της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου να καθιερώσει τη δωρεάν χειραποσκευή έως 7 κιλά φέρνει τριγμούς στον αεροπορικό κλάδο. Οι εταιρείες προειδοποιούν για αυξήσεις στα εισιτήρια, πλήγμα στα έσοδά τους και τεχνικά προβλήματα στα αεροσκάφη.
Έντονη ανησυχία στον κλάδο των αερομεταφορών
Η τροπολογία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που θεσπίζει το δικαίωμα δωρεάν μεταφοράς χειραποσκευής έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των αεροπορικών εταιρειών, κυρίως εκείνων που βασίζουν σημαντικό μέρος των εσόδων τους στις πρόσθετες χρεώσεις.
Το λόμπι Airlines for Europe (A4E), που εκπροσωπεί κολοσσούς των ευρωπαϊκών αερομεταφορών, χαρακτηρίζει το μέτρο οικονομικά επιζήμιο και προειδοποιεί για πιθανές αυξήσεις στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, εφόσον η τροπολογία τελικά υιοθετηθεί.
Χάνεται έσοδο-κλειδί για τις low-cost εταιρείες
Η ανησυχία είναι ιδιαίτερα έντονη στις εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες αντλούν μεγάλο μέρος του κύκλου εργασιών τους από «δευτερεύοντα έσοδα». Σύμφωνα με στοιχεία γνωστής low-cost εταιρείας, μόνο από αποσκευές, επιλογές θέσεων και προτεραιότητες, τα έσοδα το 2024 ξεπέρασαν τα 4,7 δισ. ευρώ σε σύνολο 13,95 δισ. ευρώ.
Η απώλεια αυτών των εσόδων, χωρίς τη δυνατότητα μετακύλισης του κόστους σε άλλες υπηρεσίες, ενδέχεται να αλλάξει ριζικά το μοντέλο λειτουργίας των αεροπορικών.
Προβληματισμοί και για τη λειτουργική διαχείριση
Εκτός από τα οικονομικά, οι εταιρείες εκφράζουν και τεχνικές ανησυχίες. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η A4E σε επιστολή προς τα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου, «ένα τυπικό αεροσκάφος έχει 180 θέσεις αλλά μόλις 90 διαθέσιμους χώρους για τρόλεϊ αποσκευών στην καμπίνα».
Ο φόβος είναι ότι η υποχρεωτική δωρεάν μεταφορά χειραποσκευών θα προκαλέσει καθυστερήσεις, αυξημένη ανάγκη για επιτόπια παράδοση αποσκευών στο αμπάρι και γενικότερη αναστάτωση κατά τη διαδικασία επιβίβασης.
Παρότι η τροπολογία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, απομένει ακόμη η διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο της ΕΕ – το οποίο τάσσεται υπέρ της δυνατότητας επιβολής χρέωσης. Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν θα βρεθεί κοινός τόπος ή αν οι αεροπορικές θα κληθούν τελικά να αλλάξουν πολιτική, με απρόβλεπτες συνέπειες για τις τιμές και τους επιβάτες.