Σύνταξη: tourismtoday.gr

Το ευρύτερο ευρωπαϊκό τοπίο του luxury λιανικού εμπορίου συνεχίζει την ανάκαμψη του μετά την πανδημία.

  • Το περασμένο καλοκαίρι, Παρίσι, Μιλάνο και Μαδρίτη διατήρησαν τη θέση τους ως οι πρωτεύουσες των αγορών της Ευρώπης.
  • Η Γενεύη και το Μονακό κατέκτησαν τα «big tickets» (ακριβές αγορές), επιβεβαιώνοντας τη δυναμική τους σε εύπορους τουρίστες.

Ωστόσο, μία χώρα της Νότιας Ευρώπης καταγράφει ραγδαία άνοδο. Αυτό τον προορισμό επιλέγουν όλο και περισσότερο οι τουρίστες για shopping πολυτελείας στις διακοπές τους στην Γηραιά Ήπειρο, όπως αποκαλύπτει η Global Blue.

  • Πρόκειται για την Ισπανία, με τις αφορολόγητες δαπάνες από επισκέπτες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) να είναι στο +5% έως τον Σεπτέμβριο του 2025, σε ετήσια βάση.
  • Το εντυπωσιακό ποσοστό όχι μόνο ξεπερνά τον παγκόσμιο μέσο όρο 2,5%, αλλά υπερβαίνει και τη συνολική ανάπτυξη της Ευρώπης κατά 4%.

Τα δεδομένα επιβεβαιώνει η κίνηση στους δρόμους με luxury καταστήματα όπως η Calle Serrano σε Μαδρίτη, Passeig de Gràcia της Βαρκελώνης και σε Puerto Banús της Μαρμπέγια κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.
Πλέον, η χώρα εδραιώνει σταθερά τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός για πολυτελές shopping τουριστών στην ήπειρο.

Οι Αμερικανοί αντικαθιστούν τους Κινέζους

  • Οι Αμερικανοί ταξιδιώτες, έχουν αυξήσει τις δαπάνες τους σε αφορολόγητα καταστήματα. Τις έχουν, τριπλασιάσε σε όλη την ήπειρο και τετραπλασιάσει ειδικά εντός της Ισπανίας. Ξεπέρασαν τους Κινέζους, εξασφαλίζοντας την κορυφαία θέση.
  • Η Κίνα, μαζί με τις Χώρες του Κόλπου (ΗΑΕ, Σαουδική Αραβία και Κατάρ), μοιράζεται τη δεύτερη θέση στην κατάταξη.

Οι Κινέζοι ταξιδιώτες διατηρούν κυρίαρχο μερίδιο στις παγκόσμιες δαπάνες για πολυτελή είδη σε απόλυτους όρους.

Ωστόσο, οι δαπάνες τους έχουν μετατοπιστεί σε μεγάλο βαθμό προς προορισμούς πιο κοντά στην πατρίδα τους, ιδίως την Ιαπωνία, από τότε που άνοιξαν ξανά τα σύνορα.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι αφορολόγητες αγορές τους,  παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες από τα επίπεδα το 2019.

Όμως, η Ισπανία αποτελεί εξαίρεση σε αυτήν την τάση. Σύμφωνα με την Ainara Andueza, Γενική Διευθύντρια της Global Blue Spain, «η κινεζική αγορά παρουσιάζει ταχύτερη ανάκαμψη εδώ από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη».
Πρόσθεσε επίση πώς αναμένεται «μια ταχεία αναζωπύρωση της δραστηριότητας τους».

Ένας άλλος παράγοντας που διακρίνει την Ισπανία είναι η σημαντική παρουσία αγοραστών από τη Λατινική Αμερική.
Οι τουρίστες από το Μεξικό και τη Βενεζουέλα, οι οποίοι είναι λιγότερο εμφανείς σε πόλεις όπως το Παρίσι ή το Μιλάνο, έχουν ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία στην Ιβηρική Χερσόνησο. Αυτό οφείλεται στην κοινή γλώσσα, τις πολιτιστικές συνδέσεις και τις βολικές απευθείας πτήσεις.

Ποια γενιά τουριστών είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη σε αγορές ειδών πολυτελείας

  • Η Gen Ζ αντιπροσωπεύει πλέον περίπου το 12% των παγκόσμιων duty free δαπανών για είδη πολυτελείας.
  • Επιδεικνύει ρυθμό ανάπτυξης διπλάσιο από αυτόν οποιασδήποτε άλλη ηλικιακή δημογραφική ομάδα.
  • Στην Ισπανία, η συνεισφορά τους έχει αυξηθεί στο 20%, ευθυγραμμιζόμενη με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ποιες είναι οι προτιμήσεις ταξιδιωτών της Gen Ζ

Επιδιώκουν την εξατομίκευση, την εμπλοκή της κοινότητας και την απρόσκοπτη ενσωμάτωση φυσικών και ψηφιακών εμπειριών.

Για τις μάρκες και τους λιανοπωλητές, αυτό μεταφράζεται στη σημασία των σχεδίων καταστημάτων ιδανικά για TikTok, των κυκλοφοριών προϊόντων περιορισμένης έκδοσης και των αποκλειστικών εκδηλώσεων, τα οποία είναι όλα εξίσου σημαντικά με τα ίδια τα προϊόντα.

Ποιοι παράγοντες αυξάνουν τον τουρισμό αγορών πολυτελείας σε Ισπανία

  • Ένα σχετικά ασθενέστερο ευρώ καθιστά τα ευρωπαϊκά είδη πολυτελείας πιο προσιτά, ιδίως για τους αγοραστές που χρησιμοποιούν το δολάριο ΗΠΑ.
  • Η ανάκαμψη των απευθείας πτήσεων μεγάλων αποστάσεων έχει ευνοήσει την Ισπανία έναντι πιο συμβατικών σημείων εισόδου όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο.
  • Μια σκόπιμη προώθηση προορισμών «ήσυχης πολυτέλειας» κατά τη διάρκεια off season (όπως η Μαγιόρκα, η Ίμπιζα, η Κόστα ντελ Σολ και η Χώρα των Βάσκων) που προσφέρουν μια ατμόσφαιρα αποκλειστικότητας.
  • Η αναπτυσσόμενη εικόνα για γνήσια, εστιασμένη στο design φιλοξενία, η οποία συμπληρώνει όμορφα τις αγορές υψηλής μόδας και κοσμημάτων.
  • Ενώ πόλεις όπως το Παρίσι, το Μιλάνο και το Λονδίνο επικεντρώνονται στην ανάκτηση του αριθμού των Κινέζων τουριστών, η Ισπανία προσελκύει με επιτυχία νέους, υψηλού εισοδήματος επισκέπτες από άλλες χώρες και τους διατηρεί για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.

Κοιτάζοντας στο μέλλον, η βιώσιμη ανάπτυξη εξαρτάται όλο και περισσότερο από βασικούς ισπανικούς κόμβους όπως η Μαδρίτη, η Βαρκελώνη και Μαρμπέγια και όχι μόνο από τα παραδοσιακά hotspots με «ήλιο, θάλασσα και ατελείωτα πάρτι».