
Για τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματικότητα στην Κρήτη μίλησε στο www.tourismtoday.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, Βαγγέλης Καρκανάκης, επισημαίνοντας παράλληλα τις στοχευμένες επιχειρηματικές αποστολές του φορέα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Ποια τα 3 μεγαλύτερα αγκάθια για την επιχειρηματικότητα
Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Κρήτη συνεχίζει να αποδεικνύει την ανθεκτικότητά της, ακόμη και σε συνθήκες αβεβαιότητας. Ωστόσο, υπάρχουν τρεις διαχρονικές και κρίσιμες προκλήσεις που εξακολουθούν να αναστέλλουν την αναπτυξιακή δυναμική και που επιβαρύνουν σοβαρά την καθημερινότητα των επιχειρήσεων:
Νο.1 Η αστάθεια και πολυπλοκότητα του θεσμικού και φορολογικού περιβάλλοντος
Οι συνεχείς μεταβολές στη νομοθεσία, η πολυνομία και η έλλειψη σαφούς και σταθερού φορολογικού πλαισίου αποθαρρύνουν επενδύσεις και δυσκολεύουν τη μακροπρόθεσμη στρατηγική σχεδίαση των επιχειρήσεων. Η απουσία σταθερών «κανόνων του παιχνιδιού» μειώνει την εμπιστοσύνη και ενισχύει τη γραφειοκρατία.
Νο. 2 Η περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση
Παρά τη βελτίωση μακροοικονομικών δεικτών, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις – που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας – εξακολουθούν να έχουν περιορισμένη πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και σε εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Η άνιση κατανομή των πόρων και η έλλειψη εγγυήσεων οδηγούν σε χρηματοδοτικό αποκλεισμό μεγάλου μέρους του παραγωγικού ιστού.
Νο. 3 Έλλειψη κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού:
Η απουσία ειδικευμένου προσωπικού σε τεχνικά επαγγέλματα, αλλά και σε νέες τεχνολογίες, περιορίζει τη δυναμική πολλών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα σε τομείς αιχμής όπως η αγροδιατροφή, ο τουρισμός και η τεχνολογία.
Αν επιθυμούμε μια Ελλάδα που να παράγει, να εξάγει και να καινοτομεί, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε αυτά τα αγκάθια με γενναίες μεταρρυθμίσεις, έξυπνα εργαλεία και πραγματική συνεργασία κράτους, αυτοδιοίκησης και επιχειρηματικών φορέων.
Ποιες οι δράσεις εξωστρέφειας που δρομολογεί το Επιμελητήριο
Η εξωστρέφεια αποτελεί έναν κρίσιμο άξονα των δράσεων του Επιμελητηρίου, με στόχο τη διεθνή διασύνδεση του επιχειρηματικού κόσμου του Ηρακλείου. Το Επιμελητήριο προγραμματίζει στοχευμένες επιχειρηματικές αποστολές σε εθνικό επίπεδο και στο εξωτερικό, συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και συνεργασίες με οργανισμούς που θα ενισχύσουν τις εξαγωγές και τις διεθνείς συνεργασίες. Υλοποιεί δε, ένα ευρύ πλέγμα δράσεων εξωστρέφειας με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων και τη δικτύωσή τους με αγορές του εξωτερικού.
Σε εθνικό επίπεδο πρέπει να αναφερθεί η Οργάνωση του Παγκρήτιου Forum ενός θεσμού που προωθεί τη συνεργασία μεταξύ παραγωγών τροφίμων-ποτών της Κρήτης και ξενοδοχείων ή δικτύων διανομής, με έμφαση στις B2B συναντήσεις και η συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ).
Σε δράσεις στο εξωτερικό ενδεικτικά αναφέρονται μερικές χαρακτηριστικές παρακάτω
- Συμμετοχή στην ANUGA 2025 (Κολωνία): Στήριξη επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων-ποτών στην κορυφαία διεθνή έκθεση του είδους, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, με δράσεις γευσιγνωσίας και στοχευμένα B2B ραντεβού.
- Διεθνείς B2B Τουριστικές Συναντήσεις (Greek Tourism Workshops):
Το Επιμελητήριο Ηρακλείου συνεργαζόμενο με την Περιφέρεια Κρήτης, τον ΕΟΤ, καθώς και την εταιρεία Tourism and Media Events, συμμετέχει στα «Greek Tourism B2B Workshops» τα οποία έχουν σαν στόχο τις επιχειρηματικές συνεργασίες των Ελλήνων τουριστικών πρακτόρων και ξενοδόχων με αυτούς των προγραμματισμένων Β2Β. Για το 2025 οι εθνικοί στόχοι για τον κλάδο των τουριστικών επιχειρήσεων ( τουριστικοί πράκτορες – ξενοδόχοι ) είναι η ανάπτυξη νέων αγορών και σε συνεργασία με τον ΕΟΤ , τις κατά τόπους πρεσβείες καθώς και την Περιφέρεια Κρήτης , οργανώνονται οι παρακάτω Β2Β συναντήσεις.
- Greek Luxury Tourism & Gastronomy Workshop, Μπαχρέιν, 9-10 Απριλίου 2025
- Greek Tourism Workshop, H. Β. (Μάντσεστερ), 28-29 Απριλίου 2025
- Greek Tourism Workshop, Ολλανδία (Χάγη), 23-24 Οκτωβρίου 2025
- Greek Tourism Workshop, Σουηδία – Δανία (Μάλμε), 30-31 Οκτωβρίου 2025
- Greek Luxury Tourism Roadshow, Καναδάς (Τορόντο + Μόντρεαλ), 10-12 Νοεμβρίου 2025
- Greek Luxury Tourism & Gastronomy Workshop, Σαουδική Αραβία (Ριάντ), 26-27 Νοεμβρίου 2025
- Greek Tourism Workshop, Αυστρία (Βιέννη), Δεκέμβριος 2025
Υποστήριξη μεμονωμένων εξαγωγικών προσπαθειών:
Πέρα από τις οργανωμένες αποστολές, το Επιμελητήριο στηρίζει κάθε επιχείρηση-μέλος του σε εξατομικευμένες προσπάθειες εξωστρέφειας, προσφέροντας πληροφόρηση, καθοδήγηση και διασύνδεση.
Το Επιμελητήριο Ηρακλείου, με στρατηγικό σχεδιασμό και σταθερή προσήλωση στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη σχέσεων με πρεσβείες, εμπορικούς ακολούθους και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στόχο τη δημιουργία διεθνών συνεργειών και τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά δίκτυα. Παράλληλα, διατηρεί ευελιξία συμμετέχοντας και σε μη προγραμματισμένες δράσεις εξωστρέφειας, προσαρμόζοντας δυναμικά τις παρεμβάσεις του στις ανάγκες των επιχειρήσεων-μελών του. Μέσα από αυτή την πολυεπίπεδη προσέγγιση, το Επιμελητήριο καθιερώνεται ως καταλύτης διεθνούς δικτύωσης και εξωστρεφούς ανάπτυξης για την επιχειρηματική κοινότητα της Κρήτης.