Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σήμερα, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, διάφορα γαλλικά μέτρα ενίσχυσης που χορηγήθηκαν μεταξύ 2001 και 2012 υπέρ των γαλλικών αεροδρομίων Beauvais και La Rochelle.

Ωστόσο, στην περίπτωση του αεροδρομίου La Rochelle, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Ryanair και η Jet2 είχαν λάβει κρατική ενίσχυση ασυμβίβαστη με τους κανόνες της ΕΕ.

Η Γαλλία πρέπει τώρα να ανακτήσει από τη Ryanair και την Jet2 την παράνομη κρατική ενίσχυση ύψους περίπου 8,4 εκατομμυρίων ευρώ και 81.000 ευρώ αντίστοιχα.

Αεροδρόμιο Beauvais

Στις 30 Μαΐου 2012 , η ​​Επιτροπή ξεκίνησε μια εις βάθος έρευνα για να αξιολογήσει εάν οι οικονομικές ρυθμίσεις μεταξύ των γαλλικών δημόσιων αρχών και του αεροδρομίου Beauvais, καθώς και οι εκπτώσεις και οι συμφωνίες μάρκετινγκ που συνήφθησαν μεταξύ αυτού του αεροδρομίου και των αεροπορικών εταιρειών πελατών του, ήταν σύμφωνες με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις .

Μεταξύ 2001 και 2012, οι γαλλικές περιφερειακές και τοπικές αρχές χορήγησαν επενδυτικές επιδοτήσεις (με τη μορφή τριών επενδυτικών προγραμμάτων για τον εκσυγχρονισμό και την κατασκευή υποδομών στο αεροδρόμιο Beauvais) και λειτουργικές επιδοτήσεις (με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, προκαταβολών σε μετρητά και μερικής κάλυψης το κόστος για την προώθηση του τουρισμού) στους φορείς εκμετάλλευσης του αεροδρομίου Beauvais. Η Επιτροπή αξιολόγησε τα μέτρα βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) και τις κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.

Η Επιτροπή έκρινε ότι μέρος αυτών των επιδοτήσεων – ένα από τα τρία επενδυτικά προγράμματα, οι λειτουργικές επιδοτήσεις, μέρος των προκαταβολών σε μετρητά και μερική κάλυψη του κόστους υλοποίησης ενός σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης – δεν συνιστούσαν κρατική ενίσχυση, ιδίως στο βαθμό που αυτό δαπάνες που σχετίζονται με μη οικονομικές δραστηριότητες (για παράδειγμα ασφάλεια αεροδρομίου) και, ως εκ τούτου, δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Το άλλο μέρος των επιδοτήσεων –δηλαδή τα άλλα δύο επενδυτικά προγράμματα και μέρος των προκαταβολών σε μετρητά– αποτελούσαν όντως κρατική ενίσχυση, αλλά η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα αυτά ήταν συμβατά με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες. Στην αξιολόγησή της, η Επιτροπή έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, το γεγονός ότι η ενίσχυση ήταν ιδιαίτερα αναγκαία και αναλογική για τη διευκόλυνση της οικονομικής ανάπτυξης του αεροδρομίου Beauvais και δεν στρεβλώνει σημαντικά τον ανταγωνισμό με άλλα αεροδρόμια της Ένωσης, συμπεριλαμβανομένων των γειτονικών αεροδρομίων του Παρισιού. του Roissy και του Orly.

Τέλος, η Επιτροπή έκρινε ότι καμία από τις συμφωνίες αερολιμενικών υπηρεσιών που συνήφθησαν μεταξύ του αεροδρομίου Beauvais και περίπου δώδεκα αεροπορικών εταιρειών δεν συνιστούσε κρατική ενίσχυση, δεδομένου ότι οι συμβατικοί όροι δεν υπερέβαιναν ό,τι ένας φορέας εκμετάλλευσης αερολιμένων με γνώμονα το κέρδος θα ήταν διατεθειμένος να προσφέρει στην ίδια συνθήκες όπως οι φορείς εκμετάλλευσης του αεροδρομίου Beauvais.

Αεροδρόμιο Λα Ροσέλ

Στις 8 Φεβρουαρίου 2012, η ​​Επιτροπή ξεκίνησε μια εις βάθος έρευνα για να αξιολογήσει εάν οι οικονομικές ρυθμίσεις μεταξύ των γαλλικών δημόσιων αρχών και του αεροδρομίου της La Rochelle, καθώς και οι εκπτώσεις και οι συμφωνίες μάρκετινγκ που συνήφθησαν μεταξύ αυτού του αεροδρομίου και ορισμένων από τις αεροπορικές εταιρείες που τον χρησιμοποιούν, ήταν σε σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Μεταξύ 2001 και 2012, οι γαλλικές περιφερειακές και τοπικές αρχές συνήψαν διάφορες οικονομικές συμφωνίες με το αεροδρόμιο La Rochelle. Η Επιτροπή αξιολόγησε τα μέτρα βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της ΣΛΕΕ και των κατευθυντήριων γραμμών της Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.

Η Επιτροπή έκρινε ότι ορισμένα από αυτά τα μέτρα δεν συνιστούσαν κρατική ενίσχυση. Όσον αφορά την εικαζόμενη υποτιμολόγηση των υπηρεσιών που παρέχονται από το γενικό τμήμα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (CCI) της La Rochelle προς την υπηρεσία αεροδρομίου από το 2006 έως το 2012, και την εικαζόμενη υπερτιμολόγηση των υπηρεσιών που παρέχει η La Rochelle αερολιμένα στον δημόσιο διαχειριστή του αερολιμένα Rochefort, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η δαπάνη αυτή δεν προσέφερε οικονομικό πλεονέκτημα στον αερολιμένα La Rochelle επειδή βασιζόταν στις τιμές της αγοράς. Όσον αφορά τις επιδοτήσεις που χορηγεί το γαλλικό κράτος για την κάλυψη των «κυρίαρχων» καθηκόντων του αεροδρομίου La Rochelle,

Τα άλλα μέτρα — οι επιστρεπτείς προκαταβολές που χορηγήθηκαν από το γενικό τμήμα του CCI της La Rochelle στον αερολιμένα, η υποτιμολόγηση των υπηρεσιών που παρέχονται από το γενικό τμήμα του CCI της La Rochelle στον αερολιμένα μεταξύ 2001 και 2005, οι οικονομικές συνεισφορές που χορηγήθηκαν από τις γαλλικές τοπικές αρχές για εκστρατείες προώθησης και οι επιδοτήσεις εξοπλισμού που χορηγήθηκαν από τις γαλλικές τοπικές αρχές – αποτελούσαν πράγματι κρατική ενίσχυση, αλλά η Επιτροπή θεώρησε ότι συμβιβάζονται με τους κανόνες που ισχύουν για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες. Στην αξιολόγησή της, η Επιτροπή έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, το γεγονός ότι η ενίσχυση ήταν ιδιαίτερα αναγκαία και αναλογική για τη διευκόλυνση της οικονομικής ανάπτυξης του αεροδρομίου La Rochelle και δεν στρεβλώνει σημαντικά τον ανταγωνισμό με άλλους αερολιμένες της Ένωσης,

Ωστόσο, η Επιτροπή έκρινε ότι πολλές συμφωνίες αερολιμενικών υπηρεσιών και συμφωνίες υπηρεσιών μάρκετινγκ που συνήψε ο αερολιμένας La Rochelle μεταξύ 2003 και 2010 με τη Ryanair και την Jet2 συνιστούσαν πράγματι ασυμβίβαστες κρατικές ενισχύσεις . Η έρευνα της Επιτροπής έδειξε ότι αυτές οι συμφωνίες παρείχαν αδικαιολόγητο οικονομικό πλεονέκτημα στη Ryanair και την Jet2 έναντι των ανταγωνιστών τους, καθώς ένας φορέας εκμετάλλευσης αερολιμένων με γνώμονα το κέρδος δεν θα δεχόταν ποτέ να χορηγήσει παρόμοιους όρους σε αυτές τις αεροπορικές εταιρείες υπό τις ίδιες συνθήκες. Δεδομένου ότι αυτή η ενίσχυση θεωρείται ασυμβίβαστη, η Γαλλία πρέπει τώρα να ανακτήσει την παράνομη κρατική ενίσχυση από τη Ryanair και την Jet2 ύψους περίπου 8,4 εκατομμυρίων ευρώ και 81 000 ευρώ αντίστοιχα.

Ιστορικό

Στον τομέα των αερομεταφορών, οι κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες αντικατοπτρίζουν το γεγονός ότι, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, οι δημόσιες επιδοτήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν από περιφερειακά αεροδρόμια ή περιφερειακές αρχές για να προσελκύσουν ευαίσθητες ως προς τις τιμές αεροπορικές εταιρείες. Τέτοιες επιδοτήσεις μπορούν συνήθως να λάβουν τη μορφή χαμηλών αερολιμενικών χρεώσεων, εκπτώσεων στα αερολιμενικά τέλη, τελών επιτυχίας ή πληρωμών για υπηρεσίες μάρκετινγκ.

Τα περιφερειακά δημόσια αεροδρόμια μπορούν να προσφέρουν ελκυστικές συνθήκες στις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να τονώσουν την κυκλοφορία τους. Ωστόσο, κατ’ αρχήν, οι όροι αυτοί δεν πρέπει να υπερβαίνουν αυτό που θα ήταν διατεθειμένος να προσφέρει ένας φορέας εκμετάλλευσης με γνώμονα το κέρδος υπό τις ίδιες συνθήκες (αρχή του φορέα εκμετάλλευσης της οικονομίας της αγοράς). Εάν τηρηθεί αυτή η αρχή, οι όροι δεν συνεπάγονται κρατική ενίσχυση προς τις αεροπορικές εταιρείες και δεν υπόκεινται σε εκ των προτέρων επανεξέταση από την Επιτροπή. Αντίθετα, εάν δεν τηρηθεί αυτή η αρχή, οι όροι συνεπάγονται κρατική ενίσχυση και η Επιτροπή πρέπει στη συνέχεια να εξετάσει εάν μπορεί να θεωρηθεί συμβατή με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Κατ’ αρχήν, οι κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις απαιτούν την ανάκτηση ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων προκειμένου να αρθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού που δημιουργείται από την ενίσχυση. Δεν υπάρχουν πρόστιμα βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις και η ανάκτηση δεν τιμωρεί την εν λόγω εταιρεία. Απλώς αποκαθιστά ίσους όρους ανταγωνισμού σε σχέση με τους ανταγωνιστές.

Η μη εμπιστευτική έκδοση των αποφάσεων θα δημοσιευθεί στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού με τους αριθμούς υπόθεσης SA.33960 (αεροδρόμιο Beauvais) και SA.26494 (αεροδρόμιο La Rochelle) μόλις επιλυθούν τυχόν ζητήματα εμπιστευτικότητας. Νέες δημοσιεύσεις αποφάσεων για κρατικές ενισχύσεις στο Διαδίκτυο και στην Επίσημη Εφημερίδα παρατίθενται στις εβδομαδιαίες ειδήσεις για τις κρατικές ενισχύσεις.