Σχεδόν οι μισοί ταξιδιωτικοί πράκτορες φοβούνται ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αντικαταστήσει τον ρόλο τους, σύμφωνα με παγκόσμια μελέτη της RateHawk.

Η έρευνα παρουσιάστηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και καταγράφει τις στάσεις των επαγγελματιών απέναντι στη ραγδαία εξάπλωση της γενετικής AI στον κλάδο.

 

Η χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό ταξιδιών γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη, γεγονός που δημιουργεί ανησυχία στους παραδοσιακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες. Σύμφωνα με έρευνα της RateHawk, σχεδόν το 44% των επαγγελματιών φοβάται ότι η AI μπορεί να αντικαταστήσει τελικά τον ρόλο τους.

Έντονες διαφοροποιήσεις ανά περιοχή

Η μελέτη, που βασίστηκε σε απαντήσεις περισσότερων από 1.300 επαγγελματιών από Ευρώπη, Ασία, Βόρεια και Λατινική Αμερική αλλά και την περιοχή του Κόλπου, δείχνει έντονες διαφοροποιήσεις ανά περιοχή.

Στην Ασία και τον Κόλπο, η πλειοψηφία (60% και 55% αντίστοιχα) θεωρεί πιθανή την αντικατάσταση, ενώ στην Ευρώπη (58%) και τη Λατινική Αμερική (55%) επικρατεί πιο καθησυχαστική στάση. Στη Βόρεια Αμερική, μόλις 20% βλέπει την AI ως απειλή.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διάκριση ανάλογα με την εμπειρία: οι νεότεροι πράκτορες με λιγότερα από τρία χρόνια στον κλάδο δείχνουν μεγαλύτερη ανασφάλεια (51%), σε αντίθεση με τους πιο έμπειρους, όπου μόνο 40% συμμερίζεται αυτήν την άποψη.

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της RateHawk, Astrid Kastberg, τονίζει ότι η γενετική AI δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως κίνδυνος αλλά και ως εργαλείο ενίσχυσης των υπηρεσιών.

«Ο κλάδος των ταξιδιών, που αποτιμήθηκε σε 10,9 τρισ. δολάρια το 2024, περνάει σημαντικές αλλαγές. Ήδη το 40% των ταξιδιωτών έχει χρησιμοποιήσει AI για τον προγραμματισμό ταξιδιών, ενώ το 62% δηλώνει πρόθυμο να το κάνει στο μέλλον. Αυτό, αντί να υποκαθιστά, αυξάνει τη ζήτηση για προσωποποιημένες εμπειρίες και την αξία της ανθρώπινης επαφής», σημειώνει.

Η ίδια υπογραμμίζει ότι οι πράκτορες μπορούν να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη σε διαδικασίες παρασκηνίου, όπως η αντιστοίχιση τιμών, η αναζήτηση ξενοδοχείων, η αυτοματοποιημένη υποστήριξη και τα chatbots. Με αυτόν τον τρόπο θα είναι σε θέση να προσφέρουν πιο αποδοτικές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της RateHawk, το 29% των επαγγελματιών βλέπει θετικά την υιοθέτηση περισσότερης τεχνολογίας, ενώ το 92% δηλώνει συνολικά ικανοποιημένο με την καριέρα του, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει.

Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού αποτέλεσε την ιδανική αφορμή για τη δημοσίευση της μελέτης, υπενθυμίζοντας ότι η εξέλιξη του κλάδου θα έρθει μέσα από τη συνύπαρξη της ανθρώπινης εξειδίκευσης με την καινοτόμο τεχνολογία.