
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Ο πονοκέφαλος στις διασυνοριακές κρατήσεις με τρένο, αποθαρρύνει τους ταξιδιώτες στην Ευρώπη να μετακινηθούν σιδηροδρομικώς.
Λόγω της πολυπλοκότητας στα συστήματα κράτησης, οι Ευρωπαίοι -σχεδόν δύο στους τρεις- αποφεύγουν τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στις ράγιες.
Τα δεδομένα προέκυψαν από νέα δημοσκόπηση της YouGov σε επτά χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), για λογαρισμό του Transport & Environment (T&E).
Ως ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων ορίζονται όσοι χρησιμοποιούν το τρένο για μετακίνηση τουλάχιστον 300 χιλιομέτρων μία φορά το χρόνο.

Πώς θα γίνουν ελκυστικά τα ταξίδια με τρένο
Για να γίνει ο σιδηρόδρομος μια πιο ελκυστική επιλογή, θα πρέπει να υιοθετηθεί η κοινή χρήση εισιτηρίων και η διαφανή απεικόνιση των υπηρεσιών ανταγωνιστών.
Την ανάπτυξη των διασυνοριακών σιδηροδρομικών ταξιδιών, υπονομεύουν οι περιορισμοί πολλών φορέων εκμετάλλευσης, προειδοποιεί ο T&E.
Αυτές οι πρακτικές είναι ότι εμποδίζουν πλατφόρμες τρίτων να πωλούν εισιτήρια ή δεν εμφανίζουν τα ταξίδια των ανταγωνιστών στους δικούς τους ιστότοπους.
- Το 61% έχει αποφύγει να πάρει το τρένο τουλάχιστον μία φορά, λόγω δυσκολιών κράτησης.
- Το 43% θα χρησιμοποιούσε το τρένο πιο συχνά εάν η online κράτηση ήταν ευκολότερη.

Τι μεταρρυθμίσεις θέλουν οι επιβάτες με τρένο
- Το 46% θέλει να κάνει κράτηση για όλες τις σιδηροδρομικές αποδράσεις, σε μία μόνο πλατφόρμα.
- Το 42% πιστεύει ότι οι πλατφόρμες κράτησης θα πρέπει να εμφανίζουν κάθε διαθέσιμο τρένο για μια δεδομένη διαδρομή, ανεξάρτητα από τον φορέα εκμετάλλευσης.
- Μόνο το 10% υποστήριξε το τρέχον σύστημα, βάσει του οποίου οι σιδηροδρομικές εταιρείες αποφασίζουν πού και πώς πωλούνται τα εισιτήρια τους.

Οι νέοι ταξιδιώτες θέλουν αλλαγή
Oι νεότεροι επιβάτες είναι ιδιαίτερα απογοητευμένοι από τα εμπόδια στις κρατήσεις.
- Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών, το 69% απέφυγε τις αποδράσεις με τρένο λόγω δυσκολιών κράτησης.
- Το 41% θα έπαιρνε περισσότερα τρένα εάν η online κράτηση ήταν ευκολότερη.
- Η πλειονότητα των νέων (60%) θέλει να δείχνουν οι πλατφόρμες κράτησης τον αντίκτυπο του κάθε τρόπου μετακίνησης στο κλίμα.
- Αυτό σε σύγκριση με το 46% του συνόλου επιβατών, υπογραμμίζει την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα μεταξύ των νεότερων γενεών.
Σύμφωνα με τον Victor Thévenet, διευθυντή πολιτικής για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην T&E, «οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων αντιμετωπίζουν άσκοπα επαχθείς διαδικασίες κράτησης.
Αυτό πρέπει να αλλάξει εάν ο σιδηρόδρομος πρόκειται να αποτελέσει μια πραγματική εναλλακτική λύση για τα διασυνοριακά ταξίδια.
Η ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι ταξιδιώτες μπορούν να κάνουν κράτηση με λίγα μόνο κλικ, ώστε τα σιδηροδρομικά ταξίδια να μην είναι χειρότερα από άλλα μέσα μεταφοράς.
Το ενιαίο πακέτο έκδοσης εισιτηρίων της ΕΕ στις αρχές του 2026 αποτελεί μια βασική ευκαιρία για να συμβεί αυτό».

Iσχυρότερα δικαιώματα επιβατών τρένου
Η επικείμενη αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών από την ΕΕ πρέπει να κάνει πραγματικότητα την εγγύηση «επιβίβασης στο επόμενο τρένο».
Όταν χάνεται μια ανταπόκριση, οι ταξιδιώτες ζητούν (50%) να έχουν αυτόματα τη δυνατότητα να επιβιβαστούν στο επόμενο διαθέσιμο τρένο χωρίς επιπλέον κόστος.
Τα ισχυρότερα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών, αποτελούν βασικό μέτρο για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις αρνητικές επιπτώσεις.

























