
Οι επαγγελματίες του τουρισμού σε όλο τον κόσμο επιδεικνύουν ισχυρή μακροπρόθεσμη δέσμευση στον κλάδο και αναφέρουν υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ολοκλήρωσης.
Η νοοτροπία τους με γνώμονα τον σκοπό, που τροφοδοτείται από το πάθος για ταξίδια και ανθρώπινη σύνδεση, συνεχίζει να διαμορφώνει τον τομέα και βοηθά τους ειδικούς να πλοηγηθούν στην αυξανόμενη πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος μετά την πανδημία.
Αυτά είναι τα ευρήματα της τελευταίας έκθεσης της RateHawk, με τίτλο «Τι ενισχύει τους επαγγελματίες του τουρισμού», η οποία διερευνά τις απόψεις των επαγγελματιών του τουρισμού για την συνεχώς εξελισσόμενη ταξιδιωτική βιομηχανία.
H RateHawk, ένα διαδικτυακό σύστημα B2B για κρατήσεις ξενοδοχείων, πτήσεων και μεταφορών, διεξήγαγε έρευνα σε πάνω από 1.300 επαγγελματίες σε όλη την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, τη Λατινική Αμερική, την Ασία και τις χώρες του Κόλπου.
Η μελέτη εξετάζει τα βασικά κίνητρα των ταξιδιωτικών πρακτόρων, τις προκλήσεις και τον ρόλο της τεχνολογίας στην ταξιδιωτική βιομηχανία το 2025.
Το πρώτο μέρος της έκθεσης επικεντρώνεται στις τάσεις εμπειρίας των επαγγελματιών του τουρισμού και στους κύριους παράγοντες πίσω από τη διαρκή σταδιοδρομία τους.
Μακροπρόθεσμη δέσμευση και ένα νέο κύμα δημοτικότητας
Οι επαγγελματίες του τουρισμού δείχνουν ισχυρή αφοσίωση στον κλάδο, με το 42% των ερωτηθέντων να έχει περισσότερα από 15 χρόνια εμπειρίας. Αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα έντονη στην Ευρώπη (51% κατά μέσο όρο), ιδίως στην Ιταλία (68%), τη Γερμανία (64%) και την Ισπανία (52%).
Ταυτόχρονα, ο κλάδος συνεχίζει να προσελκύει νεοεισερχόμενους, με το 18% των ερωτηθέντων παγκοσμίως να αναφέρουν πρόσφατη είσοδο στον κλάδο και να έχουν από 1 έως 3 χρόνια εμπειρίας.
Σε ορισμένες περιοχές, το ποσοστό αυτό είναι αισθητά υψηλότερο — για παράδειγμα, 23% στη Βόρεια Αμερική και 25% στη Λατινική Αμερική. Εν τω μεταξύ, ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες παγκοσμίως (25%) έχει εργαστεί στον κλάδο για 4 έως 10 χρόνια, ενώ το 15% έχει 11 έως 15 χρόνια εμπειρίας.
«Σήμερα, η ταξιδιωτική βιομηχανία συνεχίζει να προσελκύει νέους ειδικούς, καθιστώντας την έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς σταδιοδρομίας, σύμφωνα με παγκόσμιες εκθέσεις. Η μελέτη μας δείχνει επίσης την αυξανόμενη δημοτικότητα του επαγγέλματος του ταξιδιωτικού συμβούλου τα τελευταία 3 χρόνια. Καθοδηγείται από τον μετασχηματισμό της οικονομίας μετά την πανδημία και στην επιθυμία των ταξιδιωτών επόμενης γενιάς να βασίζονται σε ταξιδιωτικούς πράκτορες κατά τον προγραμματισμό των ταξιδιών τους», σχολίασε η Astrid Kastberg, Διευθύνουσα Σύμβουλος της RateHawk.
Η έρευνα δείχνει ότι το 93% των συμμετεχόντων εργάζονται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έως 50 ατόμων. Από αυτό το ποσοστό, το 50% όλων των επαγγελματιών του τουρισμού παγκοσμίως εργάζονται σε επιχειρήσεις 2 έως 5 ατόμων, με τη υψηλότερη συγκέντρωση στην Ευρώπη (58%) και τη Λατινική Αμερική (47%).
Περίπου το 17% λειτουργούν ως ανεξάρτητοι πράκτορες, με τη Βόρεια Αμερική να αναφέρει το μεγαλύτερο μερίδιο (22%). Αντίθετα, οι μεμονωμένοι επαγγελματίες είναι πολύ λιγότερο συνηθισμένοι στην Ασία και στις χώρες του Κόλπου, όπου κυριαρχούν οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες (6 έως 50 εργαζόμενοι), αντιπροσωπεύοντας το 44% και 51% αντίστοιχα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι μεσαίες επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν το 26% των ερωτηθέντων.
Μόνο το 7% των ερωτηθέντων εργάζεται σε εταιρείες με περισσότερους από 50 υπαλλήλους.
«Δεδομένου ότι η πλειονότητα των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων είναι σχετικά μικρές, η αποτελεσματικότητα είναι ζωτικής σημασίας. Η επιτυχία εξαρτάται από κάθε μέλος της ομάδας, γι’ αυτό η RateHawk αναπτύσσει εργαλεία που βασίζονται στην τεχνολογία για να βοηθήσει τους πράκτορες να υπερέχουν και να παρέχουν εξαιρετικές υπηρεσίες με λιγότερη προσπάθεια», δήλωσε η Astrid Kastberg.
Με κίνητρο την περιέργεια και την ανθρώπινη επαφή
Η ικανοποίηση από την εργασία είναι αξιοσημείωτα υψηλή στην ταξιδιωτική βιομηχανία, με ένα συντριπτικό 92% των επαγγελματιών να περιγράφουν τους εαυτούς τους ως ικανοποιημένους ή πολύ ικανοποιημένους στους ρόλους τους. Η Λατινική Αμερική ηγείται με το υψηλότερο ποσοστό ικανοποίησης στο 95%. Μόνο το 1% των ερωτηθέντων παγκοσμίως ανέφεραν ότι είναι δυσαρεστημένοι.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι επαγγελματίες του τουρισμού παγκοσμίως παρακινούνται περισσότερο από την ευκαιρία να δημιουργήσουν αξέχαστες εμπειρίες για τους πελάτες τους (51%), να εξερευνήσουν νέους προορισμούς (42%) και να λάβουν θετικά σχόλια απο τους πελάτες (39%).
Αυτό αντικατοπτρίζει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση που καθοδηγεί τη σταδιοδρομία των πρακτόρων. Ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες εκτιμά επίσης την ανεξαρτησία που προσφέρει η ταξιδιωτική του καριέρα, ενώ η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής (21%) και τα οικονομικά κίνητρα (15%) αναφέρονται λιγότερο συχνά μεταξύ των πιο ικανοποιητικών πτυχών.
Κατά την αλληλεπίδραση με πελάτες, οι ερωτηθέντες θεωρούν την οικοδόμηση μακροχρόνιων σχέσεων (36%), τη λήψη θετικών σχολίων (30%) και η παροχή βοήθειας στους πελάτες για την εύρεση της τέλειας προσφοράς (26%) ως τις πιο ικανοποιητικές πτυχές της εργασίας τους. Αντιθέτως, η ολοκλήρωση πωλήσεων υψηλής αξίας θεωρείται μια πολύ λιγότερο ικανοποιητική εμπειρία, με μόνο το 8% των ερωτηθέντων να κάνει αυτή την επιλογή.
Για να διατηρήσουν το κίνητρό τους, οι επαγγελματίες του τουρισμού επιλέγουν τη συνεχή επαγγελματική και επιχειρηματική ανάπτυξη: το 46% παρακολουθεί εκδηλώσεις του ταξιδιωτικού κλάδου, το 45% θέτει προσωπικούς στόχους πωλήσεων, το 39% απολαμβάνει επαγγελματικά δίκτυα και το 31% συμμετέχει τακτικά σε διαδικτυακά σεμινάρια και εκπαιδευτικά μαθήματα.
Άλλες συνήθειες που αποτελούν κίνητρο περιλαμβάνουν τη δοκιμή νέων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, την διερεύνηση συνεργασιών και την πραγματοποίηση προσωπικών ταξιδιών για τον σχεδιασμό καλύτερων δρομολογίων για τους πελάτες.
«Η ταξιδιωτική βιομηχανία ανέκαθεν προσέλκυε παθιασμένους ειδικούς που αγαπούν να εξερευνούν τον κόσμο οι ίδιοι και να βοηθούν τους άλλους να δημιουργούν ουσιαστικές εμπειρίες. Η αποστολή μας είναι να ενδυναμώσουμε τόσο τους βετεράνους όσο και τους νεοεισερχόμενους με με λύσεις που βασίζονται στην τεχνολογία και βελτιστοποιουν τις καθημερινές εργασίες και εστιάζουν την ενέργειά τους στα μέρη της εργασίας που απολαμβάνουν περισσότερο. Αυτή η έκθεση αντικατοπτρίζει τη δέσμευσή μας να υποστηρίξουμε την κοινότητα των επαγγελματιών του τουρισμού και να προωθήσουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη του ταξιδιωτικού κλάδου γενικότερα. Πιστεύουμε ότι κατανοώντας καλύτερα τις πραγματικές ανάγκες και τα κίνητρα των επαγγελματιών του τουρισμού, τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να δημιουργήσουν πιο σχετικές λύσεις», αναφέρει η Astrid Kastberg, Διευθύνουσα Σύμβουλος της RateHawk.
Η έκθεση βασίζεται στην έρευνα που διεξήχθη το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Οι ερωτηθέντες ήταν εκπρόσωποι των τομέων των ταξιδιών αναψυχής και των επαγγελματικών ταξιδιών, συμπεριλαμβανομένων ταξιδιωτικών γραφείων, εταιρειών διαχείρισης ταξιδιών, ταξιδιωτικών πρακτόρων, μελών πρακτορείων υποδοχής και ανεξάρτητων ταξιδιωτικών συμβούλων.