Σοβαρό πλήγμα στη νησιωτική οικονομία, για την οποία ουσιαστικά η τουριστική περίοδος ξεκινά αυτές τις ημέρες, και στον ακτοπλοϊκό κλάδο, ο οποίος επιδιώκει να καλύψει ένα μικρό μέρος των μεγάλων ζημιών που έχει υποστεί το 2011, όπως και στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, αναμένεται να επιφέρει η 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) για τις αρχές της Μεγάλης Εβδομάδας.

Τη στιγμή που οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα και με τις σημειώσεις των ορκωτών ελεγκτών, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της μη ομαλής συνέχισης της λειτουργίας τους, αφού οι ζημιές το 2011 έφθασαν τα 210 εκατ. ευρώ (λίγο χαμηλότερα από τα 215 εκατ. ευρώ του 2010), η ΠΝΟ, με οριακή πλειοψηφία (επτά υπέρ, πέντε κατά και ένα λευκό και δύο απουσίες) επανέρχεται με απεργιακές κινητοποιήσεις τη Μεγάλη Τρίτη και Μεγάλη Τετάρτη, διαμαρτυρόμενη για τις κυβερνητικές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά τον Οίκο του Ναύτου και το καμποτάζ στην κρουαζιέρα.

Οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να εξετάσουν την όλη κατάσταση σήμερα, ενώ παράγοντες του κλάδου σημείωναν, χθες, ότι η απεργία δεν έχει αντικείμενο, αφού ουσιαστικά απευθύνεται σε εκλογική κυβέρνηση, η οποία δεν μπορεί να πάρει ουσιαστικές αποφάσεις.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με ανακοίνωσή του, εξέφρασε την έκπληξή του για την «κατά πλειοψηφία απόφαση της ΠΝΟ να προχωρήσει σε απεργία τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη, με αιτήματα τα οποία, όχι μόνο είχαν συζητηθεί διεξοδικά πριν από 15 ημέρες, αλλά επί των οποίων είχαν δοθεί γραπτές και τεκμηριωμένες οι θέσεις της κυβέρνησης».

«Χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση προς τα αρμόδια υπουργεία, η ΠΝΟ προχωρά σε μία κίνηση που θέτει σε δοκιμασία τους πολίτες, τον τουρισμό, τη μεταφορά εμπορευμάτων εν όψει του Πάσχα και, γενικά, την ελληνική οικονομία. Η πολιτεία θα εξαντλήσει και πάλι κάθε προσπάθεια συνεννόησης και θα καλέσει σε διάλογο για την εξεύρεση λύσης προς όφελος του κοινωνικού συνόλου ακόμα και την τελευταία στιγμή», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Προβλήματα λειτουργίας

Πέραν όμως της νησιωτικής οικονομίας, οριακή είναι η κατάσταση και τις εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες. Οι ζημιές για τις εταιρείες ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines και Nel Lines έφθασαν, το 2011, τα 210 εκατ. ευρώ, ενώ, το 2010, είχαν ανέλθει στα 215 εκατ. ευρώ. Η μείωση της κίνησης και η υπερβολική αύξηση του κόστους καυσίμων εκτίναξαν, για δεύτερη χρονιά, στα ύψη τις ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το «ειδικό βάρος» των καυσίμων στα έξοδα λειτουργίας των εταιρειών έχει αυξηθεί σημαντικά. Το κόστος των καυσίμων ξεπερνά το 50% του συνολικού κόστους εκμετάλλευσης των πλοίων, αναφέρει στην έκθεσή της η διοίκηση της Minoan Lies, στην οποία το κόστος καυσίμων ανήλθε το 2011 στα 100,3 εκατ. ευρώ, έναντι 87,1 εκατ. ευρώ το 2010. Να σημειώσουμε ότι τα έσοδα της εταιρείας ανήλθαν στα 193,3 εκατ. ευρώ, έναντι 169,3 εκατ. ευρώ το 2010. Δηλαδή τα καύσιμα «απορρόφησαν» πάνω από το 50% των συνολικών εσόδων της εταιρείας.

Επίσης, στις τρεις εταιρείες από τις τέσσερις, οι ορκωτοί ελεγκτές, στα «ψιλά γράμματα» κρούουν τον κώδωνα της ομαλής συνέχισης της λειτουργίας των, εάν δεν ληφθούν μέτρα.

Στην ΑΝΕΚ, αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «εφιστούμε την προσοχή σας στο γεγονός ότι η εταιρεία εξακολουθεί να έχει αρνητικό κεφάλαιο κίνησης, ενώ υφίστανται, παράλληλα, ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις», με αποτέλεσμα η διοίκηση να σημειώνει ότι θα λάβει μέτρα για «την ομαλή συνέχιση των δραστηριοτήτων της».

Στην Attica Group, οι ορκωτοί αναφέρουν ότι ο Ομιλος, λόγω μη συμμόρφωσης με τις καθορισμένες ρήτρες υφιστάμενων τραπεζικών υποχρεώσεων, συνολικού ποσού 268 εκατ. ευρώ, καθώς και λόγω συμβατικής λήξης βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων ποσού 40 εκατ. ευρώ, που καθίστανται απαιτητές εντός των επόμενων 12 μηνών, βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τα πιστωτικά ιδρύματα, με σκοπό τον επανακαθορισμό των όρων των εν λόγω δανειακών υποχρεώσεων.

Οπως αναφέρεται, η διοίκηση του Ομίλου έχει σχεδιάσει τη λήψη κατάλληλων μέτρων για τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής του θέσης και την ομαλή συνέχιση των δραστηριοτήτων του.

Στη Νel Lines οι ορκωτοί επισημαίνουν ότι το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ομίλου υπερβαίνει το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού. Επίσης, το λειτουργικό αποτέλεσμα από την εκμετάλλευση των πλοίων του Ομίλου είναι ζημιογόνο, ενώ οι ταμιακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες έχουν καταστεί αρνητικές. Οι παραπάνω συνθήκες υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αμφιβολία συνέχισης της δραστηριότητας του Ομίλου, αναφέρουν οι ελεγκτές.

Δύο θέματα θέτει η ΠΝΟ

Η ΠΝΟ, ως αιτίες για την απόφασή της να προχωρήσει σε απεργιακές κινητοποιήσεις, έθεσε δύο ζητήματα: Το πρώτο αφορά την απόσυρση της σχετικής διάταξης του σχεδίου νόμου για το καμποτάζ, με την οποία θα επιτρέπεται και σε πλοία υπό σημαίες «ευκαιρίας» να εκτελούν περιηγητικούς πλόες με αφετηρία και καταληκτικό σταθμό ελληνικό λιμένα, όπως δηλαδή ισχύει και για πλοία υπό ελληνική σημαία ή άλλων κοινοτικών σημαιών. Για το θέμα αυτό, άλλωστε, έστειλε και κατεπείγουσα επιστολή προς την ΥΠΑΑΝ, την προηγούμενη Παρασκευή.

Το δεύτερο αφορά στον Οίκο Ναύτου, του οποίου η λειτουργία αλλάζει. Οπως τονίζει η ΠΝΟ, τώρα διχοτομείται και ένα μέρος υπάγεται στον νεοϊδρυθέντα φορέα, τον ΕΟΠΥΥ. Αυτό, σύμφωνα με την ΠΝΟ, θα έχει ως «αποτέλεσμα την υποβάθμιση της παρεχομένης προς τους ναυτεργάτες και τις οικογένειές τους, εν ενεργεία και συνταξιούχους, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης».

Λάμπρος Καραγεώργος – Αντώνης Τσιμπλάκης

Πηγή: Ναυτεμπορική