Τα σχέδια για μια νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τη Μαδρίτη και τη Λισαβόνα θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2034, αφού το έργο έλαβε υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις κυβερνήσεις της Ισπανίας και της Πορτογαλίας.

Η επιτροπή έχει εγκρίνει τα «βασικά ορόσημα και τις προθεσμίες» που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου μεταξύ των πρωτευουσών της Ισπανίας και της Πορτογαλίας. Αυτά περιλαμβάνουν τη δυνατότητα ταξιδιού με τρένο μεταξύ των δύο πόλεων σε περίπου πέντε ώρες έως το 2030, με μείωση του χρόνου ταξιδιού σε τρεις ώρες έως το 2034.

Προς το παρόν, δεν υπάρχει απευθείας σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Μαδρίτης και Λισαβόνας, αφού η Renfe ανέστειλε το νυχτερινό τρένο Trenhotel Lusitania τον Μάρτιο του 2020 στην αρχή της πανδημίας Covid-19.

Οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει σε τμήματα της γραμμής, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος Évora-Elvas μήκους 100 χιλιομέτρων στην Πορτογαλία, κοντά στα ισπανικά σύνορα, το οποίο περιγράφεται ως «κρίσιμη ελλείπουσα σύνδεση υποδομής στην Ιβηρική χερσόνησο».

  • Η ΕΕ παρέχει χρηματοδότηση ύψους 235 εκατ. ευρώ για αυτό το τμήμα της γραμμής υψηλής ταχύτητας, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.

Το σιδηροδρομικό σχέδιο του Ατλαντικού Διαδρόμου αποτελεί μέρος της ευρύτερης πρωτοβουλίας του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) που αποσκοπεί στη βελτίωση των συνδέσεων των δημόσιων συγκοινωνιών σε ολόκληρη την ήπειρο.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Ευρωπαίος επίτροπος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, δήλωσε: «Η κάλυψη λίγο περισσότερων από 600 χιλιομέτρων από τη Λισαβόνα στη Μαδρίτη σε μόλις τρεις ώρες αποτελεί ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα των σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας που στοχεύουμε να επιτύχουμε σε όλη την Ευρώπη. Τέτοιες συνδέσεις καθιστούν τα ταξίδια με τρένο μια πραγματικά ελκυστική και βιώσιμη εναλλακτική λύση για ταξίδια από πόλη σε πόλη».

Ο François Bausch, Ευρωπαίος συντονιστής για τον Ατλαντικό Διάδρομο, πρόσθεσε ότι επί του παρόντος εκτελούνται σχεδόν 40 καθημερινές πτήσεις μεταξύ Λισαβόνας και Μαδρίτης.

«Αυτό το έργο δεν αφορά μόνο την εξοικονόμηση χρόνου. Αφορά τη μείωση των εκπομπών και την πραγματοποίηση της βιώσιμης κινητικότητας στην Ευρώπη», δήλωσε ο Bausch.