Σε επτά νηολόγια συγκεντρώνεται πάνω από το 91,5% του ελληνόκτητου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων. Το ελληνικό νηολόγιο είναι βέβαια πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, ωστόσο τον τελευταίο χρόνο έχει υποστεί ορισμένα «χτυπήματα», κυρίως σημειολογικού χαρακτήρα, τα οποία ωστόσο πλήττουν την εικόνα του ως πολύ μεγάλου νηολογίου παγκοσμίως, την οποία έχει ανάγκη ο ελληνικός εφοπλισμός.

Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι έχασε την πρώτη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο από το νηολόγιο της Μάλτας. Το δεύτερο είναι ότι το Μάιο, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια (2000), έπεσε κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2.000 πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Οι δύο αυτές εξελίξεις προβληματίζουν τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου και τον υπουργό, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, ζήτησε από το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στη διάρκεια της πρόσφατης συνάντησής τους, να απευθυνθεί στα μέλη της και να ζητήσει να φέρουν περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία.

Να σημειωθεί ότι σε ανάλογο προβληματισμό βρίσκεται και το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, καθώς θεωρεί ότι το ισχυρό νηολόγιο, όπως και ένας ισχυρός διοικητικός φορέας της ελληνικής ναυτιλίας είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα τους ελληνικού εφοπλισμού στους ωκεανούς του διεθνούς ανταγωνισμού. Ως εκ τούτου και με δεδομένη την επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, μόνιμο αίτημα του εφοπλισμού τα τρία τελευταία χρόνια και δείγμα των προσδοκιών που εναποθέτει η νέα κυβέρνηση στην ελληνική ναυτιλία, από τον προσεχή Σεπτέμβριο αναμένεται τάση ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου, εάν βέβαια στο μεταξύ δεν υπάρξουν δραματικά γεγονότα.

Ο υπουργός κατανοεί τόσο τα προβλήματα που αντιμετώπισε με το διοικητικό φορέα η ναυτιλία τα τελευταία τρία χρόνια όσο και τις επιχειρηματικές ανάγκες του ελληνικού εφοπλισμού, ένα μέρος των οποίων μπορεί να καλύπτεται από άλλα νηολόγια.

Επίσης φαίνεται να έχει μελετήσει πολύ προσεκτικά τις εξελίξεις γύρω από το νηολόγιο, καθώς σημειώνει ότι η «διαρροή» εμφανίζεται κυρίως σε αριθμό πλοίων και όχι σε χωρητικότητα, γεγονός που σημαίνει ότι οι Ελληνες εφοπλιστές επενδύουν σε νεότερα και μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία. Επίσης, δεν περνά απαρατήρητο το ότι την ίδια περίοδο μειώνεται σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα και ο ελληνόκτητος στόλος, ως αποτέλεσμα επιχειρηματικών εξελίξεων στον κλάδο παγκοσμίως.

Ωστόσο, από την άποψη της απασχόλησης, τονίζει ότι πρέπει να μας ενδιαφέρουν όλα τα πλοία, μεγαλύτερα και μικρότερα. 

Με βάση τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) που αφορούν σε πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.

Στα νηολόγια των χωρών αυτών «συγκέντρωσαν» στις αρχές του 2012 (Μάρτιος) 3.442 ελληνόκτητα πλοία, ποσοστό 91,5% των 3.760 που αριθμεί συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος.

Από τα στοιχεία των τριών τελευταίων ετών παρατηρείται ωστόσο μια φθίνουσα πορεία του ελληνικού νηολογίου σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, με αποτέλεσμα από το 2010 μέχρι το 2012 να χαθούν από τη σημαία σχεδόν 100 πλοία άνω των 1.000 gt.

Την ίδια περίοδο βέβαια ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε κατά 236 πλοία για επιχειρηματικούς λόγους.

Με βάση τώρα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν πλοία 10 κοχ και άνω, το ελληνικό νηολόγιο το Μάιο του 2012 αριθμούσε 1.989 πλοία και ήταν μειωμένο κατά 3,3% σε σύγκριση με το Μάιο του 2011 σε αριθμό πλοίων. Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2012 ο στόλος είχε 2.001 πλοία χωρητικότητας 44.061.430 κοχ.

Το Μάιο τα πλοία, όπως αναφέρθηκε, μειώθηκαν στα 1.989, ενώ για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια μειώθηκε ελαφρώς και η χωρητικότητα, στους 44.052.891 κοχ, σε σύγκριση με τον προηγούμενο Απρίλιο. Σε σύγκριση με το Μάιο του 2011 ήταν αυξημένη κατά 2,5%.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

Πηγή: naftemporiki