
Μετά τη φονική συντριβή Boeing της Air India, εντείνεται η συζήτηση για νέα μέτρα ασφαλείας στα αεροσκάφη
Υπέρ της εγκατάστασης βιντεοκαμερών στα κόκπιτ των εμπορικών αεροσκαφών τάσσεται ο γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), Γουίλι Γουόλς, στο φόντο της πολύνεκρης συντριβής Boeing 787 της Air India που σημειώθηκε τον περασμένο μήνα στο Αχμενταμπάντ της Ινδίας.
Η τοποθέτηση του Γουόλς έρχεται μετά τη δημοσίευση της προκαταρκτικής έκθεσης του Ινδικού Γραφείου Ερευνών Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), η οποία ρίχνει φως στις αιτίες της τραγωδίας, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους. Σύμφωνα με το πόρισμα, οι διακόπτες καυσίμου των δύο κινητήρων του αεροπλάνου βρέθηκαν στη θέση «διακοπή» λίγο μετά την απογείωση, με αποτέλεσμα να σημειωθεί ξαφνική απώλεια ισχύος και το αεροσκάφος να συντριβεί σε κτίρια πλησίον του αεροδρομίου. Από τους 241 επιβάτες και μέλη του πληρώματος και τα 19 άτομα στο έδαφος, μόνο ένας επιβάτης επέζησε.
Ο Γουόλς, πρώην πιλότος και νυν επικεφαλής της IATA, αναγνωρίζει ότι το ενδεχόμενο ύπαρξης καμερών στο κόκπιτ προκαλεί ανησυχία σε αρκετούς πιλότους. Ωστόσο, επισημαίνει πως η τοποθέτησή τους θα μπορούσε να συμβάλει ουσιαστικά στη διαλεύκανση των αιτιών ενός αεροπορικού δυστυχήματος. «Προσωπικά –καθώς το θέμα δεν έχει ακόμα συζητηθεί θεσμικά στην IATA– πιστεύω ότι υπάρχει ισχυρό επιχείρημα υπέρ της εγκατάστασης καμερών στο κόκπιτ για την υποβοήθηση των ερευνών», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Όπως σημείωσε, η ύπαρξη βιντεοκαταγραφών, σε συνδυασμό με τα ήδη υπάρχοντα δεδομένα από τους καταγραφείς πτήσης και τις ηχητικές συνομιλίες, θα μπορούσε να προσφέρει πολύτιμα στοιχεία στους ειδικούς που διεξάγουν τις έρευνες. «Είναι απολύτως δυνατό μια καταγραφή βίντεο να βοηθήσει σημαντικά τους ερευνητές στο να κατανοήσουν τι συνέβη», τόνισε.
Παρότι δεν έχει ληφθεί κάποια οριστική απόφαση σε επίπεδο IATA, οι δηλώσεις του επικεφαλής της Ένωσης ενισχύουν τη δημόσια συζήτηση που έχει ανοίξει διεθνώς γύρω από την ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στην πολιτική αεροπορία.
Ερωτηθείς για το αν η IATA προτίθεται να εξετάσει πιθανές αλλαγές στη διαμόρφωση των χειριστηρίων ή άλλων κρίσιμων στοιχείων στο κόκπιτ ώστε να αποτρέπονται ανθρώπινα λάθη, ο Γουόλς εμφανίστηκε επιφυλακτικός. Όπως είπε, είναι ακόμη πολύ νωρίς για συμπεράσματα και χρειάζεται να αναμένεται η πλήρης έκθεση των Ινδών ερευνητών, προκειμένου να ληφθούν τεκμηριωμένες αποφάσεις. «Πιστεύω πως είναι σημαντικό να επιτραπεί στους ειδικούς να ολοκληρώσουν μια πλήρη και κατάλληλη έρευνα. Όταν δημοσιοποιήσουν τα συμπεράσματά τους, τότε θα είμαστε σε θέση να εξετάσουμε πώς πρέπει να προχωρήσουμε», δήλωσε.
Η πρόταση για την εγκατάσταση καμερών στο κόκπιτ δεν είναι νέα, ωστόσο συναντά εδώ και χρόνια αντιδράσεις από σωματεία πιλότων και ενώσεις πληρωμάτων, που επικαλούνται ζητήματα ιδιωτικότητας, ηθικής και πιθανής κακής χρήσης του υλικού. Ωστόσο, μετά από σοβαρά ατυχήματα στα οποία οι ερευνητές δεν είχαν επαρκή στοιχεία για τις κινήσεις των πιλότων ή τα ακριβή αίτια δυσλειτουργίας, επανέρχεται δυναμικά στο τραπέζι.
Η υπόθεση του Boeing 787 της Air India αναμένεται να αναζωπυρώσει τον δημόσιο διάλογο γύρω από τα ζητήματα ασφαλείας στις αερομεταφορές. Καθώς οι επιβάτες απαιτούν όλο και υψηλότερα πρότυπα προστασίας και διαφάνειας, η ενίσχυση των εργαλείων διερεύνησης φαίνεται πως αποτελεί έναν κρίσιμο άξονα στον οποίο θα κινηθεί η αεροπορική βιομηχανία τα επόμενα χρόνια.

























