
του Χάρη Ντιγριντάκη
Νέο ξενοδοχείο, σκεπαστό parking, επέκταση του terminal 1 και του κτιρίου διαβατηρίων τα πρώτα έργα
To πρώτο 3μηνο του 2018 o διαγωνισμός για την πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Σε ένα ατελεύτητο κύτταρο επενδύσεων εξελίσσεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η 20ετής επιμήκυνση της σύμβασης της Διεθνούς Αερολιμήν Αθηνών και η διαρκής αναρρίχηση των μεγεθών του αεροδρομίου όπου υπολογίζεται ότι το φράγμα των 26 εκατ. ευρώ είναι υπόθεση 3ετίας δρομολογεί μπαράζ επενδύσεων στα Σπάτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής πρόκειται να δαπανηθούν 400 εκατ. ευρώ περίπου σε έργα τα οποία ήδη τροχοδρομούνται και θα επιταχυνθούν εντός της προσεχούς 3ετίας.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες σχεδιάζεται μεταξύ άλλων η επέκταση (σχεδόν διπλασιασμός) του υφιστάμενου terminal 1, άμεσα προχωρά η επέκταση ελέγχου των Διαβατηρίων μη Σέγκεν χωρών δαπάνης 10 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί σκεπαστό parking πέραν του P2 και εντός του 2018 ξεκινά η ανέγερση νέου ξενοδοχείου πλησίον του IKEA.
Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές η μονάδα θα είναι low budget (για τουρίστες χαμηλότερου εισοδήματος που υπάρχει ζήτηση) σε σχέση με το 5 αστέρων Sofitel του Ομίλου Μήτση, ο οποίος ήδη ερίζει και για τη νέα ξενοδοχειακή μονάδα που πρόκειται να ανεγερθεί.
Έντονο ενδιαφέρον φέρεται να έχουν και άλλοι επενδυτές για την απόκτηση της ομάδας που έχει ως στόχο να προσεγγίσει τουρίστες χαμηλότερου βαλαντίου.
Η κατασκευή των νέων έργων στο αεροδρόμιο των Σπάτων θα «γεννήσει» αυτόματα τη δημιουργία νέων συγκοινωνιακών κόμβων και η τελεσφόρηση όλων φέρεται να έχει ολοκληρωθεί πριν το 2026.
Σύμφωνα με τη σύμβαση επέκτασης προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου έως το 2046 ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα ζεστό χρήμα αναμένεται να εισέλθει στα ταμεία του κράτους και από την πώληση του 30% εκ του ποσοστού του ΤΑΙΠΕΔ (έχει μεταβιβαστεί από το δημόσιο) που διαθέτει στην Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών.
Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι ο πήχης του τιμήματος θα ξεκινά από τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ λίαν προσφάτως κορυφαίος επιχειρηματίας της χώρας υποστήριξε ότι η αναφερόμενη πώληση ενδέχεται να αγγίξει το ποσό του 1 δις. ευρώ δεδομένης της αυξητικής πορεία των μεγεθών του Ελευθέριος Βενιζέλος.
Επί θύραις βρίσκεται η επιλογή του χρηματοοικονομικού συμβούλου ο οποίος δεν αποκλείεται να είναι ο ίδιος που περαιώνει την 20ετή επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ με το ελληνικό δημόσιο δηλαδή οι εταιρείες Eurobank Ergasias & Lamda Infrastructure Finance.
Κύκλοι της κυβέρνησης αναφέρουν ότι εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικό διαγωνισμός.
Οι σχετικές διαδικασίες θα εκκινήσουν μόλις ψηφιστεί από τη Βουλή η 20ετής σύμβαση επέκτασης του ΔΑΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της ΔΑΑ της οποίας μέτοχοι είναι το Ελληνικό Δημόσιο με 55%, το Καναδικό επενδυτικό Fund, PSP Investments με 40% και ο Όμιλος Κοπελούζου με 5%, προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ.
Η πρώτη εκταμίευση προγραμματίζεται σε δύο δόσεις με την πρώτη έως το Δεκέμβριο και τη δεύτερη για το 2018. Όπως έχει ανακοινωθεί η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και τη Βουλή των Ελλήνων.
Πολύφερνη νύφη το Ελευθέριος Βενιζέλος
Κοινός τόπος είναι ότι για την απόκτηση του 30% της χρυσοτόκου όρνιθος Ελευθέριος Βενιζέλος αναμένεται να παιχτεί σκληρό πόκερ.
Τρεις επενδυτικοί «παίκτες» φαίνεται ότι ερίζουν για την απόκτηση σημαντικού μέρους του ποσοστού του δημοσίου, προοπτική που δείχνει ότι η μάχη θα είναι σκληρή.
Όπως προαναφέρθηκε αρωγός στην ύπαρξη υψηλού ενδιαφέροντος αποτελούν αφενός μεν η συνεχής κερδοφορία της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών και αφετέρου οι υψηλές προοπτικές διακίνησης αυξημένου αριθμού επιβατών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς για την απόκτηση του 30% του αεροδρομίου αναμένεται να ενδιαφερθούν μεταξύ άλλων η καναδική PSP Investments, το Shenzhen Airport Group και ο όμιλος Κοπελούζου.
Αυτοί που γνωρίζουν τονίζουν ότι η όλη διαδικασία αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η σπουδή του κινεζικού Ομίλου Shenzhen Airport Group για το Ελευθέριος Βενιζέλος φαίνεται ότι παραμένει και λέγεται ότι έχει επαυξηθεί μετά την έτι περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών συμφερόντων στην Ελλάδα τόσο με την COSCO όσο και με την παρουσία με ισχυρή θέση της FOSUN στο Επιχειρηματικό Σχέδιο του Ελληνικού.
Υπογραμμίζεται ότι η Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Baoan International Airport), είχε στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM).
Σημειώνεται ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον από τον όμιλο Κοπελούζου (σε αυτό το σχήμα δεν φέρεται να βρίσκεται η Fraport), ο οποίος διαβλέπει την αναρρίχηση των οικονομικών μεγεθών του αεροδρομίου των Σπάτων, εξ αιτίας της ανέλιξης του τουρισμού στην Αθήνα, της διαφαινόμενης μετατροπής του αεροδρομίου των Σπάτων σε Hub αερολιμένα αλλά και της δια αεροπλάνου άνθισης των εμπορευματικών μεταφορών.
Ως προαναφέρθηκε στη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου των Σπάτων περιλαμβάνεται το καναδικών συμφερόντων fund PSP Investments (που εξαγόρασε το μερίδιο της Hochtief και ελέγχει τη συμμετοχή του επίσης καναδικών συμφερόντων fund HTAC) με 40%, και η οικογένεια Κοπελούζου με 5%, το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% και το ελληνικό δημόσιο προς ώρας διατηρεί το 25% , ποσοστό που ειρήσθω εν παρόδω θα περάσει στην θυγατρική του Υπερταμείου, την Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών.
Βάσει της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, ωστόσο, το management ελέγχεται από τους Καναδούς (σ.σ.: οι οποίοι διατήρησαν τη σχετική πρόβλεψη που είχε διαμορφωθεί επ’ ωφελεία της Hochtief).