tsaoutos epsaΩς όχημα προώθησης των ελληνικών προϊόντων βλέπει η ΕΨΑ τον ξενοδοχειακό κλάδο. Η εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο του αναψυκτικού εδώ και εννέα δεκαετίες και κατέχει μερίδιο 4% στην ελληνική αγορά αναψυκτικών, παρά την οικονομική κρίση κατάφερε χάρη στο φυτό στέβια να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 30% την ώρα που ο κλάδος σημείωσε πτώση της τάξης του 9%. 

Της Μαρίας Ακριβού

 “ Θεωρούμε ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ίσως ο ιδανικός συνεργάτης για να προωθήσει τα βιολογικά αναψυκτικά.”

Μιλώντας αποκλειστικά στο tourismtoday.gr, ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, Γενικός Δ/ντής της ΕΨΑ, αναφέρθηκε στις πρόσφατες συνεργασίες που σύναψε η εταιρεία με ξενοδοχειακές μονάδες καθώς και στα σχέδια αύξησης των εξαγωγών οι οποίες αποτελούν το 5% του τζίρου. Στόχος σύμφωνα με τον κ. Τσαούτο είναι η διαμόρφωση του ποσοστού στο 10%-15% με την είσοδο σε νέες αγορές αλλά και η επιστροφή της ΕΨΑ σε κερδοφόρο τροχιά. Σε ό,τι αφορά το ελληνικό πρωινό που προσφέρεται από τα ξενοδοχεία ο κ. Τσαούτος καλεί τους ξενοδόχους να προωθήσουν πιο συστηματικά την ελληνικότητα των προϊόντων που προσφέρουν στους ξένους τουρίστες και να μην χρησιμοποιούν προϊόντα εισαγωγής τη στιγμή που η Ελλάδα παράγει εξίσου καλής ποιότητας προϊόντα. Την ίδια στιγμή θεωρεί ότι η HO.RE.CA. αποτελεί μια καλή αφορμή για τις εταιρείες που θέλουν να παρουσιάσουν κάτι καινούργιο στο ευρύ κοινό, ωστόσο η δική του εταιρεία έχει αποφασίσει , προς το παρόν, να απέχει από τη συγκεκριμένη έκθεση και να δώσει έμφαση στις εκθέσεις του εξωτερικού.

Υψηλές προσδοκίες δημιουργούνται, σύμφωνα με τον Γενικό Δ/ντή της ΕΨΑ, και από τα αισιόδοξα μηνύματα που προέρχονται από τις προκρατήσεις των ξένων τουριστών, εξέλιξη η οποία θα δώσει θετική χροιά στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Η σχέση όμως της ΕΨΑ με τον τουρισμό δεν περιορίζεται μόνο στον ξενοδοχειακό κλάδο, καθώς η εταιρεία διατηρεί ένα μουσείο στην Αγριά Βόλου στο οποίο οι επισκέπτες, εντός και εκτός συνόρων, ξετυλίγουν μέσα από μια ιστορική αναδρομή το νήμα της πορείας του αναψυκτικού και έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά ποικίλα εκθέματα, από τα πρώτα μηχανήματα εμφιάλωσης μέχρι τα πρώτα μπουκάλια αναψυκτικών που τέθηκαν σε κυκλοφορία!

Με τον κλάδο των αναψυκτικών να καταγράφει πτώση 9% η ΕΨΑ αύξησε τις πωλήσεις της κατά 30%. Ανάχωμα στην κρίση αποδείχτηκαν τα βιολογικά αναψυκτικά και το φυτό στέβια. Πείτε μας δύο λόγια γι αυτό.

Η περσινή χρονιά ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την ΕΨΑ όντως ο τζίρος μας ανέβηκε σχεδόν 30% το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτό σαφώς το οφείλουμε στα αναψυκτικά τα light που αντί για ζάχαρη έχουμε το γλυκαντικό από το φυτό στέβια. Και τα βιολογικά προϊόντα είχαν μια καλή παρουσία μέσα στη χρονιά αλλά σαφώς μεγαλύτερη συμμετοχή είχανε τα αναψυκτικά light. Πάνω σ’ αυτό το μοτίβο θα κινηθούμε και το 2013. Ήδη έχουμε στην αγορά τη lemon cola light με στέβια και πιθανότατα να δούμε και σύντομα τη γνωστή λεμονάδα και την πορτοκαλάδα light και σε άλλες συσκευασίες πέρα από το κουτάκι το οποίο ήταν πέρυσι διαθέσιμο στην αγορά.

Υπάρχουν σχέδια για αύξηση του υπάρχοντος δικτύου διανομής εντός και εκτός συνόρων;

Πιο πολύ βάρος πέφτει στη διανομή εκτός συνόρων. Είχαμε πρόσφατα συμμετοχή σε έκθεση στο εξωτερικό στο Ντουμπάι, υπάρχουν προγραμματισμένες συμμετοχές και σε άλλες εκθέσεις για φέτος. Κάνουμε συνεχείς επαφές με το εξωτερικό και ρίχνουμε πάρα πολύ βάρος ώστε να μπορέσουμε να πατήσουμε σε χώρες στις οποίες, μέχρι στιγμής ,δεν έχουμε παρουσία. Η παρουσία μας σε τρεις -τέσσερις χώρες δεν θεωρούμε ότι είναι τόσο μεγάλη όσο θα θέλαμε. Ένα περίπου 5% του τζίρου σε εξαγωγές είναι νούμερο το οποίο θέλουμε να το μεγαλώσουμε, να το κάνουμε 10%-15% μέσα στα επόμενα χρόνια.

Πιστεύετε ότι οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των αναψυκτικών μπορούν να επωφεληθούν από την κρίση και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς από τις μεγάλες πολυεθνικές; Η φιλοσοφία του αγοράζω ελληνικά έχει απτά αποτελέσματα;

Θα έλεγα ότι αρχίζει να έχει απτά αποτελέσματα. Πρέπει σιγά σιγά να γίνει η σκέψη του Έλληνα καταναλωτή πράξη. Στο θέμα της σκέψης έχουμε πετύχει πολλά. Στο μυαλό του Έλληνα καταναλωτή υπάρχει το ελληνικό προϊόν. Απομένει αυτό να γίνει και πράξη ιδιαίτερα στο αναψυκτικό που πάρα πολύς κόσμος ακόμα αγοράζει παρορμητικά. Δεν σκέφτεται. Ίσως δεν αντιδρά όταν του σερβίρουνε ένα προϊόν που δεν είναι η πρώτη του προτίμηση. Πιστεύουμε ότι φέτος θα είναι περισσότερο έντονη η συνειδητή επιλογή του καταναλωτή να διαλέξει ελληνικά προϊόντα και θα είναι πιο απαιτητικός στο να του σερβίρουν αυτό που θέλει από την τυχαία επιλογή που μπορεί να έχει κάνει ένα κατάστημα που θα πάει να φάει και να πιεί.

Θα επιτευχθεί ο στόχος επιστροφής των οικονομικών αποτελεσμάτων σε κερδοφόρα τροχιά το 2013;

Αυτός είναι ο στόχος μας και θεωρούμε ότι αν δεν γίνει κάτι συνταρακτικό μέσα στη χρονιά θα τον πετύχουμε.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τη σχέση της ΕΨΑ με τον ξενοδοχειακό κλάδο; Υπάρχουν σχέδια για διεύρυνση της συνεργασίας σας;

Οπουδήποτε πωλούνται αναψυκτικά υπάρχει διάθεση για να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας, να διευρύνουμε συνεργασίες. Σαφώς και ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ένας κλάδος που το αναψυκτικό έχει μια παρουσία και είναι κάτι που θέλουμε να το δυναμώσουμε. Θεωρούμε ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ίσως ο ιδανικός συνεργάτης για να προωθήσει τα βιολογικά αναψυκτικά. Γιατί είναι ένα ιδιαίτερο προϊόν που δεν έχει ανταγωνισμό- δεν υπάρχει άλλο βιολογικό αναψυκτικό στην Ελλάδα και στην Ευρώπη είναι ελάχιστα. Είναι ένας πολύ ωραίος τρόπος για να δώσουμε κάτι παραπάνω στον επισκέπτη χωρίς να έχουμε τεράστια διαφορά στο κόστος. Του δίνουμε ένα προϊόν που θα το εκτιμήσει διότι είναι σαφώς πιο premium χωρίς να είναι τόσο ακριβότερη η τιμή του.

Άρα τα ξενοδοχεία είναι ένα μέσο προώθησης των ελληνικών προϊόντων…

Είναι ίσως από τα πρώτα πράγματα που χρησιμοποιούμε όταν πάμε να κάνουμε επαφές σε ξενοδοχειακές μονάδες. Μια συμφωνία έκλεισε πρόσφατα με κάποια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα και το πρώτο πράγμα που μας ζήτησαν οι ίδιοι ήταν τα βιολογικά αναψυκτικά και στη συνέχεια τα υπόλοιπα. Θεωρούμε ότι έχουμε ένα δυνατό χαρτί για να μπορέσουμε να κάνουμε καλές συνεργασίες και σε αυτό τον κλάδο.

Πιστεύετε ότι τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα περιλαμβάνουν αρκετά ελληνικά προϊόντα στο πρωινό τους;

Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν αρκετά προϊόντα που δεν έχουν πάνω τους κάποια ταμπέλα. Μια μαρμελάδα που περιμένει στο πρωινό δεν ξέρω αν είναι ελληνική ή είναι εισαγωγής. Μερικά ξενοδοχεία βλέπουμε ότι ακόμη και αν ένα προϊόν είναι εκτός συσκευασίας όταν είναι ελληνικό το διαφημίζουνε, το οποίο σαφώς και το εκτιμά ο επισκέπτης. Ίσως αυτό να θέλει να γίνει λίγο πιο έντονο. Δεν λέω να μπούνε τα πάντα σε συσκευασία ώστε να φαίνεται η προέλευσή τους, αλλά ίσως αυτά που είναι όντως ελληνικά και εμφανίζονται σε έναν μπουφέ πρωινού να πρέπει να προωθούνται περισσότερο και να δείχνουν περισσότερο την καταγωγή τους.

Ποια η αίσθηση που σας άφησε η έκθεση HO.RE.CA. 2013; Θεωρείτε ότι τέτοιες εκθέσεις λειτουργούν ως δίαυλος επικοινωνίας με τον τελικό καταναλωτή;

Η φετινή έκθεση ήταν σίγουρα μεγαλύτερη από τις άλλες χρονιές. Είχε πάρα πολλούς επισκέπτες απλώς εμείς δεν ξέρουμε αν για τον τελικό καταναλωτή της εταιρείας είναι ο ιδανικός χώρος για να γνωρίσει εμάς και τα προϊόντα μας. Είναι τόσο ευρύ πλέον το πεδίο των εκθετών σε μια έκθεση HO.RE.CA. που ίσως μας κάνει τελικά να χάνουμε την εστίαση από τον στόχο. Το σίγουρο είναι ότι πολύς κόσμος περνάει από μια έκθεση όπως η HO.RE.CA. και είναι μια ευκαιρία για να δείξει νέα προϊόντα και ότι καινούριο φιλοδοξεί να περάσει στην αγορά. Επειδή ο προϋπολογισμός που έχουμε για τις εκθέσεις είναι συγκεκριμένος για τη φετινή χρονιά και τις επόμενες έχουμε αποφασίσει να ρίξουμε το βάρος μας στο εξωτερικό. Θα κυνηγήσουμε τις εκθέσεις του εξωτερικού και είναι υπό σκέψη η συμμετοχή μας στη HO.RE.CA.

Τα θετικά μηνύματα που έχουμε από τις προκρατήσεις ξένων τουριστών θα έχουν κάποιο αντίκτυπο στις πωλήσεις της εταιρείας;

Είναι κάτι το οποίο βλέπουμε πάρα πολύ θετικά. Μας δίνει διάθεση να κάνουμε σχέδια για το καλοκαίρι. Αν ισχύουν τα νούμερα με τις προκρατήσεις που ακούγονται στην αγορά, μιλάνε για πολύ σημαντική αύξηση φέτος, και είναι σίγουρο ότι ο τουρίστας θα έρθει και θα καταναλώσει είτε μείνει μέσα στο ξενοδοχείο είτε βγει εκτός. Δεν μπορεί να είναι εδώ και να μην ξοδέψει κάποια χρήματα. Μέσα σ’ αυτό το πακέτο που θα ξοδευτεί σίγουρα περιλαμβάνει κάπου και το αναψυκτικό. Έχουμε την αίσθηση ότι ο επισκέπτης θέλει να δοκιμάζει τοπικά προϊόντα. Πιστεύουμε ότι αυτούς θα κερδίσουμε και ένα ποσοστό από αυτούς θέλουμε να τους κρατήσουμε πίσω και στη χώρα τους αν καταφέρουμε να διεισδύσουμε και σε άλλες χώρες για τις εξαγωγές μας.

Η εταιρεία διατηρεί ένα Μουσείο στην Αγριά Βόλου στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να δουν τη σύγχρονη μονάδα παραγωγής της εταιρείας και να κάνουν μια ιστορική αναδρομή στο παρελθόν της. Ποια η ανταπόκριση των τουριστών;

Πράγματι από τα πρώτα μπουκάλια της ΕΨΑ το 1924 μέχρι τη σημερινή μας κατάσταση. Πάνω από 2.000 μαθητές περνάνε κάθε χρόνο από το μουσείο. Υπάρχουν αρκετές προγραμματισμένες επισκέψεις. Υπάρχει η ξενάγηση στο χώρο του μουσείου και εφόσον εκείνη την ώρα υπάρχει και παραγωγή οι επισκέπτες μπορούν να δουν από ψηλά την παραγωγή των αναψυκτικών. Έχουμε χώρο που φυλάμε όλα αυτά που βρίσκουμε κατά καιρούς. Από τα μπουκάλια με την μπίλια που ήταν παλιά, τα μεταγενέστερα με το μεταλλικό το πώμα που έκλεινε, μέχρι τα μπουκάλια των τελευταίων δεκαετιών με το πώμα crown το οποίο ανοίγει με το ανοιχτήρι. Κάποιος μπορεί να δει και τους παλιούς αποφλοιωτές, παλιά μηχανήματα που έφτιαχναν το ανθρακικό. Υπάρχει επίσης ένας χώρος που τον ονομάζουμε το «νεκροταφείο των μπουκαλιών» και εκεί βρίσκονται μπουκάλια από όσες εταιρείες αναψυκτικών υπήρχαν στο παρελθόν. Παλαιότερα υπήρχαν μερικές εκατοντάδες εταιρείες αναψυκτικών διότι την δεκαετία του ’60 δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά μια εταιρεία το βάρος του να παράγει στην Αθήνα και να διανέμει τα προϊόντα π.χ. στη Θεσσαλονίκη. Έπρεπε να υπάρχει το αναψυκτικό της γειτονιάς. Πλέον έχουμε φτάσει να είναι λιγότερες από δέκα οι εταιρείες αναψυκτικών σε όλη την Ελλάδα.

Με ποιο τρόπο οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να ενισχύσουν τον τουρισμό;

Ένα καλό προϊόν που είναι στο εξωτερικό σίγουρα κάνει καλό στη χώρα και αυτό που έχουμε εισπράξει εμείς από το εξωτερικό είναι ότι το ελληνικό τρόφιμο και ποτό εξακολουθεί να έχει καλή φήμη και καλή εικόνα προς τα έξω. Επομένως οτιδήποτε είναι καλό και συνδέεται με την Ελλάδα έμμεσα βοηθάει και τον τουρισμό. Τώρα υπάρχουν κάποιες σκέψεις σε πολύ πρώιμο στάδιο που μιλάνε για μερικές εταιρείες ελληνικές να φτιάξουν ένα καλάθι από προϊόντα, καθαρά ελληνικά, και να κάνουν κάποια ταξίδια στο εξωτερικό για να το δείξουν. Θα ξεκινάμε για παράδειγμα από ένα αναψυκτικό ΕΨΑ, ένα ρύζι τάδε, ένα γιαούρτι τάδε κλπ. Θα βγαίνει ένα καλάθι και ένα μενού που θα πάνε να το σερβίρουν προς τα έξω ώστε να δείξουν όχι τόσο τη μεσογειακή διατροφή όσο ένα ελληνικό πακέτο πραγμάτων που θα πάει να διαφημιστεί. Δεν είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσα στη χρονιά αλλά είναι σίγουρα ένα πλάνο το οποίο βρίσκεται υπό συζήτηση. Αυτή είναι μια πιο συγκεκριμένη σκέψη και σίγουρα θα έχει ένα θετικό αποτέλεσμα για τον τουρισμό. Θα είναι στην ουσία η ένωση μερικών ελληνικών εταιρειών που θα πάνε στο εξωτερικό, σε στοχευμένο κοινό και θα μιλάνε για την Ελλάδα. Πιστεύω ότι αυτό κάποια στιγμή θα γίνει και θα έχει ένα αρκετά καλό αποτέλεσμα.

Το 2014 συμπληρώνετε 90 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Πώς σκέφτεστε να το γιορτάσετε; Θα δούμε κάτι πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα;

Έχουμε κάτι στα σκαριά το οποίο πιστεύουμε ότι θα μπορέσει να υλοποιηθεί μέσα στο 2014. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε σχετίζεται με τα 90 χρόνια της εταιρείας και είναι κάτι το οποίο θα μας χαροποιήσει να γιορτάσουμε τις 9 δεκαετίες. Αναμφίβολα αυτό που έχουμε στο μυαλό μας έχει και τεχνικούς περιορισμούς και περιορισμούς κόστους. Ελπίζουμε όλα αυτά τα εμπόδια να καταφέρουμε να τα ξεπεράσουμε και του χρόνου τέτοια εποχή λίγο πριν το καλοκαίρι να είμαστε έτοιμοι να το παρουσιάσουμε στην αγορά.