Παρούσα στο γεωπολιτικό παιχνίδι του εμπορίου η Ελλάδα
480 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση
Μειώνεται στο 1/3 το κόστος μεταφοράς

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Παρούσα στο σκληρό πόκερ διακίνησης των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη θέλει να είναι η Ελλάδα. Μετά την επιτυχημένη όπως όλα δείχνουν συμφωνία με την Cosco για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά και δια του τραίνου διακίνηση των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη, η ελληνική πολιτεία δρομολογεί την δια τραίνου Εγνατία Οδό.

Κατόπιν δεκάδων αιτημάτων Τούρκων επιχειρηματιών και εταιρειών Logistic ο ΟΣΕ παρέδωσε πριν λίγες ημέρες στον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοίδη σχέδιο ηλεκτροκίνησης του τραίνου σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα. Το αναφερόμενο επιχειρηματικό project ηλεκτροκίνησης της γραμμής Βορείου Ελλάδας του ΟΣΕ, επικεντρώνεται στην τοποθέτηση ηλεκτρικού ρεύματος στην γραμμή από τη Φλώρινα έως το Ορμένιο με προέκταση έως την Κοζάνη. Οι περισσότεροι Τούρκοι επιχειρηματίες επιζητούν την αποφυγή της μετρικής γραμμής του τραίνου της Βουλγαρίας, ενώ πέραν της ασφάλειας και της μεγαλύτερης ταχύτητας διακίνησης των εμπορευμάτων επιθυμούν και την συρρίκνωση του κόστους. Επισημαίνεται ότι η ηλεκτροκίνηση πέραν των υψηλών ταχυτήτων απομειώνει το κόστος μεταφοράς κίνησης και συντήρησης κατά 35% σε σχέση με τις ντιζελομηχανές και καθίσταται πιο ελκυστική για την μεταφορά εμπορευμάτων.

Επισημαίνεται ότι έως το 2017 προγραμματίζεται η περαίωση της ηλεκτροκίνησης στην λεγόμενη ΠΑΘΕ, ενώ το πλάνο ηλεκτροκίνησης της Βορείου Ελλάδας θα γίνει πάνω στην υφιστάμενη χάραξη, δεδομένου ότι μια νέα θα εκτόξευε το κόστος στα 2,5 δις. ευρώ περίπου, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς. Η δαπάνη μετατροπής σε ηλεκτροκίνητη της γραμμής της Βορείου Ελλάδας δεν είναι υπό τις παρούσες συνθήκες υψηλή αφού το εκτιμώμενο συνολικό κόστος για την ηλεκτροδότηση μαζί με τις όποιες βελτιώσεις στην υπάρχουσα γραμμή χάραξης με βελτιώσεις, τοποθέτηση νέων στρωτήρων και ανατάξεων αγγίζει τα 480 εκατ. ευρώ.

Η δαπάνη όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι επιμερίζεται σε ποσό 250 εκατ. ευρώ για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη, 80 εκατ. ευρώ για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη Ορμένιο και 150 εκατ. ευρώ περίπου για το υπόλοιπο της γραμμής.

Οι εν λόγω κινήσεις τις πολιτείας πέραν της οφθαλμοφανούς στρατηγικής ανάπτυξης του δικτύου στις εμπορευματικές μεταφορές, φιλοδοξούν να προσδώσουν συγκριτικό γεωπολιτικό πλεονέκτημα στη χώρα σε μια περίοδο συνολικών ανακατατάξεων.

By pass στον Βόσπορο

Και τούτο διότι η αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, η ολοκλήρωση του έργου σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου και η ηλεκτροδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής από Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο δημιουργεί έναν σιδηροδρομικό Βόσπορο. Πρόκειται για μια εναλλακτική πρόταση για τα ρωσικά εμπορεύματα τα οποία αντί να περνούν με πλοίο μέσα από τα στενά των Δαρδανελίων πληρώνοντας «αλμυρά» διόδια μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και της σιδηροδρομικής γραμμής θα κερδίζουν και χρόνο και χρήμα ! Αντίστοιχο και σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον υπάρχει για τον ΟΛΘ και την δια ηλεκτροκίνητου τραίνου σύνδεση του με την Ευρώπη.

Κατά πληροφορίες το ζήτημα για το λιμάνι του ΟΛΘ έθεσε ευθέως ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στον Έλληνα ομόλογο στην έκτακτη συνάντηση της περασμένης Πέμπτης, ενώ ανάλογη συζήτηση υπήρξε και με το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ από ελληνικής πλευράς εδόθησαν διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει καμία εμπλοκή με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Υπενθυμίζεται ότι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), σε συνεργασία με τη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, φαντάζουν ως οι μοναδικοί ενδιαφερόμενοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εξέλιξη που φαίνεται ότι εκμεταλλεύονται αδού λέγεται ότι για την απόκτηση της προσφέρουν ποσό ύψους κοντά στα 7 εκατ. ευρώ ότι η ελάχιστη αποτίμηση από τους εκτιμητές του ΤΑΙΠΕΔ κάνει λόγο για 35 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι πέραν του ΟΛΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι Ρώσοι, μετέχουν στο διαγωνισμό για την ΕΕΣΣΤΥ (ROSCO). Εκεί υπάρχει ανταγωνισμός, αφού για την σιδηροδρομική εταιρεία ενδιαφέρονται εξίσου οι Siemens και Alstom.

Οι διαγωνισμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ βρίσκονται στην τελική ευθεία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Επί του παρόντος, καμία εταιρεία δεν έχει επιβεβαιώσει την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς

Την ίδια ώρα οι Σκοπιανοί ολοκληρώνουν ηλεκτροκίνητη γραμμή μήκους 60 χλμ που θα φθάνει έως τα σύνορα (Κρεμένιτσα). Η νέα σύνδεση από Φλώρινα θα φτάνει μέχρι την Κοζάνη περνώντας από Πτολεμαΐδα ενώνοντας έτσι το ενεργειακό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας με τα δικά τους θερμοηλεκτρικά εργοστάσια. Παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα μετατρέπεται σε Προαστιακή Σύνδεση. Όπως αναφέρθηκε η γραμμή Θεσσαλονίκη-Σρυμώνας-Προμαχώνας επίσης θα ηλεκτροδοτείται με αποτέλεσμα να βαίνει βελτιούμενη η σύνδεση προς Βουλγαρία.

Κοινός τόπος είναι ότι προβληματισμό στο κυβερνητικό επιτελείο προκαλεί η εξεύρεση του ποσού των 480 εκατ. ευρώ. Αυτοί που γνωρίζουν τονίζουν ότι τα κονδύλια που θα χρειαστούν για την περαίωση του έργου μπορούν να αποτελέσουν ένα κοκτέϊλ χρηματοδότησης μέσω των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (SEF), μέσω του Πακέτου Γιούνκερ, μέσω του ΕΣΠΑ, καθώς και μέσω της ΕΤΕπ.
.