Περίπου 2.000.000 θέσεις εργασίας βρίσκονται σε επισφάλεια μετά την αδυναμία κολοσσών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να ανταπεξέλθουν στο βάρος της πανδημίας του κορονοϊού και της καθίζησης της αγοράς, μετά το ήδη βαρύ χτύπημα που δέχτηκαν από την ηλεκτροκίνηση που κατέστησε παρωχημένους τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσεως.

Περισσότεροι από 800.000 Γερμανοί εργάζονται στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Αν συνυπολογιστούν και οι προμηθεύτριες εταιρίες, τότε οι συνολικές θέσεις εργασίας φθάνουν σήμερα τα 2.000.000.

Τους τελευταίους μήνες οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατέρρευσαν διεθνώς. Παρά τις αντιδράσεις των συνδικάτων, εταιρίες όπως η VW και η BMW κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν το μισθολογικό κόστος και να αποφ΄΄υγουν τις μαζικές απολύσεις.

VW
Η διοίκηση στο Βόλφσμπουργκ αποφάσισε να αναστείλει μέχρι νεοτέρας τις προσλήψεις και να συνεχίσει το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της εταιρίας. Άλλωστε, από το 2016 είχε αποφασίσει περικοπές ύψους 3 δις ευρώ, μεταξύ αυτών και τον περιορισμό 11.000 θέσεων εργασίας.
Παρά την αναστολή των προσλήψεων που ήδη ανακοινώθηκε, ο προγραμματισμός για την επιπλέον συρρίκνωση του προσωπικού μέχρι και 20.000 επιπλέον θέσεις εργασίας, παραμένει στους στόχους των επόμενων χρόνων.
Σημειώνεται ότι ο γερμανικός κολοσσός εγγυήθηκε στους εργαζόμενους ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις μέχρι το 2029. Παράλληλα όμως δημιούργησε περισσότερες από 10.000 νέες θέσεις εργασίας στους τομείς της ηλεκτροκίνησης, της ψηφιοποίησης και της ανάπτυξης λογισμικών.

Daimler
Το τελευταίο διάστημα κυκλοφόρησαν φήμες για περικοπή 10.000 μέχρι και 15.000 θέσεων, από τις συνολικά 300.000 διεθνώς. Μερικά μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο ακόμα και για 30.000. Η αυτοκινητοβιομηχανία ωστόσο προτίμησε να μη προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις και περιορίστηκε στη διαβεβαίωση ότι επιθυμεί η μείωση των θέσεων εργασίας να γίνει με όσο το δυνατόν λιγότερες κοινωνικές επιπτώσεις.
H γερμανική εταιρία, αναγκάστηκε να προβεί σε αυστηρότερη λιτότητα από εκείνη που είχε ήδη δρομολογήσει. Ταυτόχρονα επιταχύνει το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης.

BMW
H βαυαρική αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποφασίσει την απομάκρυνση 6.000 εργαζομένων, από τους 126.000 που απασχολούνται συνολικά, αποφεύγοντας ωστόσο τις απολύσεις. Έχουν ήδη διαμορφωθεί κίνητρα αποχώρησης, για όσους επιθυμούν να εγκαταλείψουν εθελοντικά την εταιρία.
Παράλληλα η εταιρία δίνει οικονομική βοήθεια σε νέους εργαζόμενους που θέλουν να σπουδάσουν και την επιπλέον εγγύηση ότι θέση θα τους «περιμένει».
Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η BMW κατέγραψε για πρώτη φορά στα τελευταία 11 χρόνια λειτουργίας της, ελλείμματα. Παρόλα αυτά όμως η διοίκηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να επενδύει στην ηλεκτροκίνηση και την ψηφιοποίηση.

Audi
Η θυγατρική της VW είχε από πέρυσι αποφασίσει να περικόψει 9.500 θέσεις εργασίας, από τις 61.000 συνολικά, στις μονάδες Ίνγκολστατ και Νεκαρσούλμ, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε απολύσεις.
Όπως ανακοίνωσε άλλωστε, δημιουργεί ήδη 2.000 νέες θέσεις εργασίας σε ηλεκτροκίνηση και ψηφιοποίηση. Στόχος της Audi είναι να εξοικονομήσει γύρω στα 6 δις ευρώ, να αυξήσει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά της, έτσι ώστε διατηρηθούν μακροπρόθεσμα όλα τα εργοστάσια παραγωγής στη Γερμανία, αλλά και να επιστρέψει στην κερδοφορία.

Opel
Η Opel έχει περιορίσει αισθητά τις θέσεις εργασίας, μέσω της πολιτικής προσφοράς αποζημιώσεων που εφάρμοσε, αμέσως μετά την προσχώρησή της στον γαλλικό όμιλο PSA (Peugeot, Citroën) το καλοκαίρι του 2017.
Οι εναπομείναντες εργαζόμενοι έχουν λάβει εγγυήσεις ότι η διοίκηση δεν θα προχωρήσει σε απολύσεις μέχρι το καλοκαίρι του 2025. Δικαιολογημένη επομένως η οργή των συνδικαλιστικών οργανώσεων, των εκπροσώπων των εργαζομένων και πολιτικών του κρατιδίου της Έσσης, όπου βρίσκονται οι μονάδες παραγωγής της Opel, όταν ο επικεφαλής προσωπικού της πρώην γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ραλφ Βάνγκεμαν, επικαλούμενος τη κατάρρευση των πωλήσεων, απείλησε με απολύσεις σε περίπτωση που δεν ενδιαφερθεί ικανός αριθμός εργαζομένων για τον επόμενο γύρω εθελούσιας εξόδου.
Εν τέλει διοίκηση και εργαζόμενοι συμφώνησαν να παραταθεί η εργασία με μειωμένο ωράριο μέχρι τα τέλη 2021 στο εργοστάσιο Ρίσελσχαϊμ, καθώς και προγράμματα επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης, έτσι ώστε εκείνοι που επιλέξουν να αποχωρήσουν να μπορέσουν να εργαστούν σε άλλους τομείς. Προς το παρόν πάντως το ζήτημα απολύσεων δεν βρίσκεται πλέον στο τραπέζι.