Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ούριος άνεμος πνέει στον ελληνικό τουρισμό όσον αφορά την προσφορά αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό.
Με εξαίρεση τη Μύκονο και τη Σαντορίνη που η κίνηση βαίνει μειούμενη ελλείψει ουσιαστικής προβολής προς το εξωτερικό και τις έντονες αμφιβολίες που προκαλεί η αγορά του Ισραήλ οι ενδείξεις παραμένουν θετικές.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ σε ότι αφορά τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για την θερινή περίοδο του 2025 (30/3/2025-25/10/2025), η Ελλάδα συγκαταλέγεται στο top 5 των προορισμών σε όλες τις εξεταζόμενες αγορές σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της στην Μεσόγειο, με εξαίρεση τις αγορές των ΗΠΑ και της Ελβετίας που βρίσκεται στην 6η θέση, ενώ αξιοσημείωτη είναι η 1η θέση που κατέχει η Ελλάδα στην αγορά του Ισραήλ, με διαφορά από τους ανταγωνιστές της.

Γενικά, στο σύνολο της θερινής σεζόν 2025 οι προσφερόμενες θέσεις είναι 28,5 εκατ. (έναντι 27,1 εκατ. το 2024) παρουσιάζοντας αύξηση +5,2%.

Όσον αφορά τις δύο κύριες αγορές της Ελλάδας-τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, που μαζί αντιπροσωπεύουν το 33% των συνολικών τουριστικών εισπράξεων για το 2024-παρά την αυξημένη οικονομική αβεβαιότητα εξαιτίας των εμπορικών εντάσεων, τα διαθέσιμα στοιχεία για τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων δείχνουν θετική προοπτική.

Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά για την Ελλάδα με 5,7 εκατ. θέσεις (+3,6% σε σχέση με πέρυσι), αντιπροσωπεύοντας το 20% του συνόλου, ενώ ακολουθεί η Γερμανία με 4,8 εκατ. θέσεις (+3,9%) και μερίδιο αγοράς 17%.

Τα συμπεράσματα από την τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ σε 14 χώρες που καλύπτουν τα ¾ των τουριστικών εισπράξεων της χώρας οδηγούν στην πεποίθηση για αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδια εσωτερικού κι εξωτερικού, με τη σχέση ποιότητας τιμής να αποτελεί τον πλέον καθοριστικό παράγοντα και τις διακοπές σε παραθαλάσσιους προορισμούς να είναι στην πρώτη γραμμή της ζήτησης.

Αυτή άλλωστε είναι η μεγάλη εικόνα για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις του κοινού σε 14 χώρες- αγορές του ελληνικού τουρισμού, από τις οποίες το 2024 προήλθε το 75,2% του συνόλου των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Η διάθεση για ταξίδια

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης καταγράφεται γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών από όλες τις εξεταζόμενες αγορές για ταξίδια είτε εσωτερικού είτε εξωτερικού με τουλάχιστον τους μισούς πολίτες να δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν τους επόμενους 3-6 μήνες. Συγκεκριμένα:

  • Υψηλότερο ενδιαφέρον για ταξίδια δήλωσαν οι καταναλωτές από τις αγορές της Ελβετίας και της Αυστρίας με 59% αντίστοιχα, της Ιταλίας με 57%, της Σουηδίας με 55%, της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου με 53% αντίστοιχα, του Βελγίου, της Γαλλίας και της Ολλανδίας με 52% αντίστοιχα και της Γερμανίας με 51% , ενώ
  • Χαμηλότερο είναι το ενδιαφέρον από τις αγορές των ΗΠΑ, του Ισραήλ και της Πολωνίας με 48% αντίστοιχα και της Ρουμανίας με 50%.

Για τους επόμενους 3-6 μήνες, οι διακοπές στο εξωτερικό είναι η κυρίαρχη προτίμηση στις περισσότερες αγορές, με σημαντική εξαίρεση τις ΗΠΑ και σε μικρότερο βαθμό την Γαλλία και την Ιταλία, χώρες που έχουν δικούς τους παραθεριστικούς προορισμούς και την Πολωνία και τη Ρουμανία, πιθανόν για οικονομικούς λόγους. Και στις πέντε αυτές χώρες η κυρίαρχη προτίμηση είναι οι διακοπές στο εσωτερικό.

Καθοριστικοί παράγοντες στον σχεδιασμό του ταξιδιού

Οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τα ταξιδιωτικά σχέδια των καταναλωτών είναι η σχέση ποιότητας τιμής (τουλάχιστον ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές πλην Πολωνίας) και οι καιρικές συνθήκες (σχεδόν ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές, με εξαίρεση την Ρουμανία), ενώ ακολουθούν η χαλάρωση, η πολιτιστική εμπειρία, η ευκολία στο ταξίδι, οι ειδικές τιμές/προσφορές, η εμπειρία ζωής, η απόσταση για το ταξίδι, η δυνατότητα επίσκεψης σε φίλους/συγγενείς, η σύσταση από φίλους/συγγενείς, οι δραστηριότητες περιπέτειας στην ύπαιθρο και οι καλές εγκαταστάσεις για παιδιά/οικογένεια.

Αναφορικά με τον τύπο διακοπών που δήλωσαν ότι απολαμβάνουν περισσότερο οι καταναλωτές, παρατηρείται ότι το υψηλότερο ποσοστό λαμβάνουν οι διακοπές σε παραλία/θέρετρο (49%+) και ακολουθούν -από 25% έως 44%- το οδικό ταξίδι, οι διακοπές στον τόπο διαμονής ή κοντινές περιοχές (staycation), οι διακοπές δράσης/περιπέτειας, το θεματικό πάρκο, η κρουαζιέρα κ.ο.κ.