Ο αθλητισμός μπαίνει δυναμικά στον πυρήνα της ταξιδιωτικής εμπειρίας, με τους μαραθωνίους να αναδεικνύονται σε μία από τις πιο ισχυρές τάσεις της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας.

Χιλιάδες δρομείς σε όλο τον κόσμο οργανώνουν πλέον τα ταξίδια τους γύρω από μεγάλους διεθνείς αγώνες, μετατρέποντας τη συμμετοχή σε μαραθώνιο σε αφορμή για εξερεύνηση νέων προορισμών.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι εγγραφές σε μαραθωνίους αυξήθηκαν κατά 9% το 2024, ενώ κορυφαίες διοργανώσεις κατέγραψαν ρεκόρ συμμετοχών. Ο Μαραθώνιος της Νέας Υόρκης φιλοξένησε περισσότερους από 55.000 δρομείς, ενώ ο Μαραθώνιος του Τόκιο το 2025 συγκέντρωσε πάνω από 38.000 συμμετέχοντες, τον μεγαλύτερο αριθμό στην ιστορία του.

Οι αθλητές δεν βλέπουν τους μαραθωνίους μόνο ως δοκιμασία αντοχής, αλλά και ως ευκαιρία να γνωρίσουν νέες πόλεις και πολιτισμούς. Οι έξι αγώνες που συγκροτούν τα World Marathon Majors – Νέα Υόρκη, Βοστώνη, Σικάγο, Λονδίνο, Βερολίνο και Τόκιο – αποτελούν κορυφαίους προορισμούς για δρομείς απ’ όλο τον κόσμο. Κάθε διοργάνωση φέρνει μαζί της χιλιάδες συνοδούς, φίλους και θεατές, με τεράστιο οικονομικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες.

Οι διοργανώτριες πόλεις επωφελούνται πολλαπλά: τα ξενοδοχεία γεμίζουν, τα εστιατόρια και τα καταστήματα γνωρίζουν άνθηση, ενώ οι μεταφορές καταγράφουν αυξημένη ζήτηση.

Παράλληλα, η διεθνής προβολή είναι ανεκτίμητη, καθώς οι αγώνες περνούν από εμβληματικά μνημεία και τοπία. Από την Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο και τον Τάμεση στο Λονδίνο, έως τη Γέφυρα του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη, οι εικόνες των μαραθωνίων ταξιδεύουν παγκοσμίως, ενισχύοντας το brand των προορισμών.

Η άνοδος του τουρισμού των μαραθωνίων συνδέεται με τη στροφή των ταξιδιωτών προς εμπειρίες που συνδυάζουν υγεία, ευεξία και εξερεύνηση. Ταξιδιωτικά γραφεία και τουριστικοί πράκτορες ανταποκρίνονται με ειδικά πακέτα που περιλαμβάνουν συμμετοχή στον αγώνα, διαμονή και πολιτιστικές δραστηριότητες. Αεροπορικές εταιρείες, από την πλευρά τους, προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους στις ανάγκες των δρομέων, από πιο ευέλικτες πολιτικές αποσκευών μέχρι ειδικά γεύματα πριν τον αγώνα.

Οι προβλέψεις δείχνουν ότι η τάση θα ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια, ιδιαίτερα ανάμεσα σε νεότερες γενιές που βλέπουν τον μαραθώνιο ως προσωπικό στόχο αλλά και κοινωνική εμπειρία. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των αγώνων αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις πόλεις που διεκδικούν τη φιλοξενία μεγάλων διοργανώσεων, επενδύοντας σε υποδομές και πολιτιστικό περιεχόμενο γύρω από τα events.

Αυτό που κάποτε θεωρούνταν εξειδικευμένο ενδιαφέρον, σήμερα εξελίσσεται σε παγκόσμιο φαινόμενο. Ο «τουρισμός των μαραθωνίων» έχει καθιερωθεί ως νέα δύναμη στον διεθνή τουρισμό, αναδεικνύοντας τη μοναδική δύναμη του αθλητισμού να συνδυάζει ταξίδι, εμπειρία και προσωπική υπέρβαση.