
Η Spirit Airlines βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση, με τον κίνδυνο διακοπής λειτουργίας να αυξάνει την αβεβαιότητα για τους επιβάτες και τις τιμές των φθηνών εισιτηρίων στις ΗΠΑ, ενώ μια πιθανή εξαγορά θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει την αγορά.
Η Spirit Airlines αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, με την ίδια να δηλώνει πρόσφατα ότι υπάρχει «σημαντική αμφιβολία» για το αν θα μπορέσει να παραμείνει σε λειτουργία για περισσότερο από ένα χρόνο λόγω συνεχών ζημιών και μειωμένων εσόδων.
Η αεροπορική εταιρεία με έδρα τη Φλόριντα, η οποία βγήκε από πτώχευση νωρίτερα φέτος, λαμβάνει μέτρα για να αποφύγει το ενδεχόμενο αναγκαστικού κλεισίματος.
Η Spirit, ως εταιρεία χαμηλού κόστους, έχει συμβάλει για δεκαετίες στη μείωση των τιμών των εσωτερικών πτήσεων στις ΗΠΑ, προσφέροντας φθηνά εισιτήρια με χρεώσεις για πρόσθετες υπηρεσίες (χειραποσκευές, επιπλέον επιλογές). Το μοντέλο της έχει ωθήσει τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να εισάγουν φθηνές θέσεις υπό την κατηγορία «basic economy».
Ειδικοί προειδοποιούν ότι αν η Spirit κλείσει ή εξαγοραστεί, οι τιμές εισιτηρίων ενδέχεται να αυξηθούν σημαντικά σε όλο το δίκτυο. Σύμφωνα με τον Scott Keyes, CEO της Going.com, «ακόμη και για όσους δεν θα πετούσαν ποτέ με τη Spirit, η εταιρεία έχει διατηρήσει χαμηλές τιμές στην αγορά».
Όταν η JetBlue πρότεινε την εξαγορά της Spirit το 2022, η συμφωνία μπλοκαρίστηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για λόγους αντιμονοπωλιακού ελέγχου, καθώς η συγχώνευση θα μείωνε τον ανταγωνισμό και θα αύξανε τις τιμές. Ο δικαστής William Young είχε επισημάνει ότι η Spirit μειώνει τις τιμές των ανταγωνιστών της κατά μέσο όρο 7% έως 11% όταν εισέρχεται σε μια αγορά.
Η Spirit συνεχίζει να καταγράφει ζημιές από το 2020, με καθαρή απώλεια 256,7 εκατ. δολαρίων από την έξοδο της πτώχευσης τον Μάρτιο. Τα έσοδα φέτος μειώθηκαν κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, εν μέρει λόγω περιορισμού δρομολογίων για να μειωθούν οι ζημιές, γεγονός που έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση των τιμών κατά 5,7% στις διαδρομές που μειώθηκαν και έως 22% σε αγορές όπου η Spirit είχε σημαντική παρουσία.
Ακόμη και αν η Spirit δεν κλείσει, μια εξαγορά από άλλη μεγάλη ή low-cost αεροπορική θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές. Οι αντίπαλοι των συγχωνεύσεων υποστηρίζουν ότι η αγορά της Spirit από άλλη εταιρεία θα ήταν κακή για τους επιβάτες και τις τιμές, καθώς οι συγχωνεύσεις τείνουν να μειώνουν τον αριθμό των διαθέσιμων πτήσεων και να αυξάνουν το κόστος.
Ο CEO της Spirit, Dave Davis, τονίζει ότι η εταιρεία παραμένει κρίσιμο μέρος της αμερικανικής αεροπορικής βιομηχανίας, εξοικονομώντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για τους καταναλωτές είτε πετούν με τη Spirit είτε όχι, και συνεχίζει να εργάζεται για την προστασία της φήμης της και των χαμηλών τιμών που προσφέρει