
Τεράστιο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροδρομίων της Ισπανίας ύψους σχεδόν €13 δισ. ανακοίνωσε η κυβέρνηση Σάντσεθ, με στόχο τη βελτίωση της χωρητικότητας, την κάλυψη της αυξανόμενης τουριστικής ζήτησης και τη διασφάλιση της χώρας ως κορυφαίου προορισμού παγκοσμίως.
Το επενδυτικό σχέδιο, που θα υλοποιηθεί την περίοδο 2027–2031 από την Aena, τον μεγαλύτερο διαχειριστή αεροδρομίων στον κόσμο, αφορά επεκτάσεις τερματικών, αναβάθμιση εγκαταστάσεων ασφαλείας και επιμήκυνση διαδρόμων απογείωσης σε βασικά αεροδρόμια όπως η Μαδρίτη (Barajas), η Βαρκελώνη (El Prat), η Μάλαγα, το Αλικάντε, καθώς και τα αεροδρόμια σε Κανάρια και Βαλεαρίδες Νήσους.
Κύρια έργα σε Μαδρίτη και Βαρκελώνη
Στη Μαδρίτη προβλέπεται επένδυση €4 δισ., εκ των οποίων τα €2 δισ. θα διατεθούν στην πρώτη φάση (2027–2031). Σημαντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν επέκταση του Τ4 κατά 171.000 τ.μ., του δορυφορικού κτιρίου κατά 133.000 τ.μ. και ενοποίηση των Τ1, Τ2 και Τ3 σε ένα ενιαίο συγκρότημα.
Στη Βαρκελώνη, το El Prat θα επεκτείνει το Τ1 κατά 70.000 τ.μ., θα κατασκευάσει νέο δορυφορικό τερματικό και θα επιμηκύνει τον θαλάσσιο διάδρομο κατά 500 μέτρα.
Με τις αναβαθμίσεις, η χωρητικότητα του Barajas θα φτάσει τα 90 εκατ. επιβάτες ετησίως και του El Prat τα 72 εκατ., αυξάνοντας συνολικά τη δυνατότητα διακίνησης κατά 20 εκατ. επιβάτες.
Περιφερειακά αεροδρόμια
Το σχέδιο περιλαμβάνει €2 δισ. για τα Κανάρια Νησιά, με νέο τερματικό 74.000 τ.μ. στο Tenerife Sur και έργα σε Tenerife Norte και Lanzarote. Η Μάλαγα θα λάβει €1,5 δισ. για επέκταση 100.000 τ.μ. και βελτιώσεις στον διάδρομο, ενώ το Αλικάντε €1 δισ. για την αναβάθμιση του τερματικού επιβατών. Επεκτάσεις προβλέπονται επίσης για Ίμπιζα, Μινόρκα, Βαλένθια και Μπιλμπάο.
Οικονομικές και στρατηγικές επιπτώσεις
Η κίνηση στα ισπανικά αεροδρόμια έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια, φτάνοντας τα 275 εκατ. επιβάτες το 2019, ενώ φέτος αναμένεται νέο ρεκόρ με πάνω από 320 εκατ.
Σύμφωνα με προβλέψεις του International Airports Council, μέχρι το 2042 η Ισπανία θα βρίσκεται στις 5 κορυφαίες αγορές αερομεταφορών παγκοσμίως.
Ωστόσο, η κλίμακα των έργων προκαλεί ανησυχία στις αεροπορικές εταιρείες, με τη Ryanair να προειδοποιεί ήδη για πιθανές περικοπές δρομολογίων λόγω αύξησης τελών κατά 6,5% από το 2026.
Χρηματοδότηση
Από τα €12,9 δισ., τα €9,99 δισ. θα ενταχθούν στο Ρυθμιστικό Έγγραφο Αεροδρομίων (DORA III), που αφορά επενδύσεις σε χωρητικότητα και ποιότητα υπηρεσιών. Τα υπόλοιπα €2,9 δισ. θα κατευθυνθούν σε εμπορικούς χώρους, πάρκινγκ και έργα βιωσιμότητας.
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ χαρακτήρισε το πρόγραμμα «ιστορικό βήμα για τη διατήρηση της τουριστικής ηγεσίας της χώρας», ενώ ο πρόεδρος της Aena, Μαουρίτσι Λουσένα, τόνισε ότι στόχος είναι η προετοιμασία των αεροδρομίων για τη μελλοντική ζήτηση.