
Πάλμα ντε Μαγιόρκα και Βαρκελώνη δηλώνουν έτοιμες να περιορίσουν τον αριθμό επισκεπτών, δίνοντας προτεραιότητα στους κατοίκους και θέτοντας τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο της τουριστικής πολιτικής τους
Σε μία τολμηρή απόφαση που σηματοδοτεί στροφή στον τρόπο διαχείρισης του τουρισμού, οι επικεφαλής τουρισμού της Πάλμα ντε Μαγιόρκα και της Βαρκελώνης ανακοίνωσαν πως οι πόλεις τους σκοπεύουν να θέσουν όρια στον αριθμό επισκεπτών, με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και τη βιωσιμότητα των προορισμών.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Spain Talks που διοργάνωσε το Ισπανικό Τουριστικό Γραφείο στο Λονδίνο με θέμα τη βιωσιμότητα, ο Πέδρο Όμαρ, διευθυντής του Οργανισμού Τουρισμού της Πάλμα, τόνισε ότι «οι κάτοικοι αποτελούν πλέον προτεραιότητα» και πως έχουν περιοριστεί σημαντικά τα διαφημιστικά κονδύλια για την προώθηση του προορισμού. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Ας μην φοβόμαστε να μιλήσουμε για όρια».
Αντίστοιχα, ο Ματέου Ερνάντεθ, γενικός διευθυντής Τουρισμού της Βαρκελώνης , ανέφερε ότι η πόλη έχει ήδη εφαρμόσει περιοριστικά μέτρα όπως διακοπή νέων ξενοδοχειακών και τουριστικών αδειών, περιορισμό στην κρουαζιέρα και στις οργανωμένες ομάδες τουριστών. «Δεν θέλουμε οι επισκέπτες να νιώθουν ασφυκτικά. Στόχος μας είναι η ισορροπία», είπε, προσθέτοντας ότι η Βαρκελώνη δίνει πλέον προτεραιότητα στα συνέδρια και στον πολιτισμό, με επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ σε σχετικές υποδομές.
Ο δήμαρχος της Πάλμα, Χάιμε Μαρτίνεθ, δήλωσε πως στόχος είναι η πόλη να αποτελέσει πρότυπο στον παγκόσμιο τουρισμό, ενώ ο Όμαρ σημείωσε πως υπάρχει ήδη πλαφόν 12.000 τουριστικών κλινών, κυρίως σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, καθώς και περιορισμός στον ημερήσιο αριθμό κρουαζιερόπλοιων.
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής βιωσιμότητας της TUI, Ίαν Κόρμπετ, δήλωσε ότι ο όμιλος στηρίζει τις πρωτοβουλίες αυτές, τονίζοντας ότι «οι προορισμοί πρέπει να αποφασίζουν τι είδους τουρισμό θέλουν και σε ποιο βαθμό». Υπογράμμισε τη σημασία του ελεγχόμενου και καλά οργανωμένου τουρισμού, όχι της αποκλειστικότητας.
Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνουν ότι η συζήτηση γύρω από τον υπερτουρισμό μετατρέπεται πλέον σε στρατηγική δράση, με ολοένα και περισσότερους προορισμούς να επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με τη μαζική τουριστική ανάπτυξη.