Κτύπημα κάτω από τη ζώνη στον ελληνικό τουρισμό η αύξηση των τελών των αεροδρομίων
Βάλλεται η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού
Τίτλοι τέλους στο Σπατόσημο την 1η Νοεμβρίου
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Θηλιά στο λαιμό της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού αποτελεί η προοπτική επαύξησης των αεροπορικών τελών στη χώρα. Και τούτο διότι ακριβότερα στα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας θα είναι τα αεροπορικά ταξίδια από την 1η Νοεμβρίου, καθώς τότε αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το νέο τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων, που θα αντικαταστήσει την ελληνική «πατέντα» είσπραξης τελών στα αεροδρόμια, το περίφημο «Σπατόσημο» στο οποίο μπαίνουν τίτλοι τέλους ! Την ίδια στιγμή την πιθανότητα επιβολής τέλους και στα μικρότερα αεροδρόμια, που θα παραμείνουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, υπέρ των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ), φέρεται να εξετάζει το υπουργείο Υποδομών Mεταφορών και Δικτύων μέσω Σχεδίου Νόμου που αναμένεται να ολοκληρωθεί τους προσεχείς μήνες. Τουριστικοί κύκλοι σημειώνουν ότι η πιθανή αύξηση των τελών στα ελληνικά αεροδρόμια αποτελεί κτύπημα κάτω από τη ζώνη για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού σε μια περίοδο που ο κλάδος ανακτά την εμπιστοσύνη των ξένων αγορών.
Συγκεκριμένα, το νέο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης γνωστό σήμερα ως «Σπατόσημο», θα επιβάλλεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να ιδιωτικοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και της Αθήνας. Από το έσοδα που θα προκύπτουν θα καλύπτεται, μεταξύ άλλων, το κόστος λειτουργίας των αεροδρομίων, που θα παραμείνουν σε δημόσιο έλεγχο. Δηλαδή αυτών που λόγω των μικρών τους μεγεθών, εξ’ αρχής έμειναν εκτός της διαδικασίας του διαγωνισμού, αλλά και όσων δεν επιλεγούν από τους ιδιώτες επενδυτές. Επίσης από τα έσοδα αυτά θα καλύπτεται και το κόστος χρηματοδότησης για τις άγονες αεροπορικές γραμμές.
Από τις εισπράξεις του νέου τέλους επίσης θα χρηματοδοτείται και ένα μέρος των αναγκών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς θα παρακρατούνται για την υπηρεσία 1,02 ευρώ
Επισημαίνεται ότι το τέλος θα είναι ενιαίο για όλους τους επιβάτες, ανεξάρτητα από το αν αυτοί ταξιδεύουν σε προορισμό εντός ή εκτός της συνθήκης του Σένγκεν. Σήμερα οι επιβάτες που ταξιδεύουν σε τρίτες χώρες έχουν διπλάσια χρέωση εν συγκρίσει με αυτούς που ταξιδεύουν σε χώρες που μετέχουν της συνθήκης Σένγκεν.
Η αντικατάσταση του «Σπατόσημου γίνεται υποχρεωτικά, αφού την 1η Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η εικοσαετής περίοδος για τη οποία θεσπίστηκε. Παράλληλα όμως εξυπηρετεί και τις ανάγκες του διαγωνισμού παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες, οι οποίοι διεκδικούν φθηνότερο κόστος. Μάλιστα το σχέδιο προβλέπει ότι μια δεκαετία αργότερα, δηλαδή το 2024,το τέλος θα μειωθεί σε μόλις 3 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων η ΥΠΑ θα παρακρατεί το 1/3.
Στο νέο «Σπατόσημο» θα ενσωματώνεται στις συνολικές χρεώσεις των αεροδρομίων, οι οποίες προβλέπεται που δεν θα ξεπερνούν τα 14,5 ευρώ για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης των αεροδρομίων και τα 20 ευρώ για την δεύτερη περίοδο.
Κατά την πρώτη φάση της παραχώρησης των αερολιμένων προγραμματίζεται να γίνουν επενδύσεις σε υποδομές της τάξης των 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Η αντικατάσταση του «σπατόσημου» από ένα φθηνότερο τέλος αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια πάγιο αίτημα της τουριστικής και αεροπορικής αγοράς. Όσοι ζητούν την κατάργησή του τονίζουν ότι αυτό επιβαρύνει δυσανάλογα την τιμή των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να είναι μια από τις αιτίες που το αεροδρόμιο της Αθήνας θεωρείται ακριβό.
Πάντως το ελληνικό δημόσιο έχει εισπράξει πολλά εκατομμύρια ευρώ από το ποσοστό που του αναλογεί από το συγκεκριμένο τέλος. Κατά την προηγούμενη χρονιά οι απευθείας πληρωμές ανήλθαν σε 18,8 εκατομμύρια ευρώ ενώ επιπλέον έσοδα είχε το δημόσιο και ως μεγαλύτερος μέτοχος του Διεθνούς Αερολιμένα με ποσοστό 55%.
Την ίδια ώρα αίσθηση προκαλεί η πληροφορία ότι το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβληθεί τέλος για την παροχή συνδρομής σε άτομα με ειδικές ανάγκες στους επιβάτες που θα αναχωρούν από τα αεροδρόμια στα οποία φορέας διαχείρισης θα παραμείνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Πρόκειται για πολύ μικρά αεροδρόμια τα οποία έχουν σχεδόν αμελητέα επιβατική κίνηση, εξ ου και δεν έχουν περιληφθεί στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης και η λειτουργία τους επιδοτείται από τα έσοδα άλλων αεροδρομίων με μεγαλύτερη κίνηση. Με αυτό το δεδομένο τα έσοδα από την επιβολή ενός τέτοιου τέλους δεν αναμένεται ότι θα είναι αξιόλογα. Βέβαια το υπουργείο Υποδομών σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι οι διατάξεις του σχετικού νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων» δεν έχουν οριστικοποιηθεί, καθώς αυτό βρίσκεται ακόμη υπό διαβούλευση με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τα 14 συναρμόδια υπουργεία !
















