Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα από τα πιο εκτεταμένα κύματα απεργιακών κινητοποιήσεων στον κλάδο των αερομεταφορών, με χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Ολλανδία να πλήττονται από σοβαρές αναταράξεις.

Αεροδρόμια σε όλη την ήπειρο καταγράφουν καθυστερήσεις, ακυρώσεις και μεγάλες ουρές, καθώς εργαζόμενοι σε καίριους τομείς —από ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έως χειριστές αποσκευών— προχωρούν σε απεργίες με αιτήματα καλύτερες αμοιβές και βελτίωση των συνθηκών εργασίας.

Ιταλία: Κινητοποιήσεις μετά το «πάγωμα» του καλοκαιριού

Στην Ιταλία, όπου η απεργιακή δράση είχε ανασταλεί για το διάστημα αιχμής Ιουλίου–Σεπτεμβρίου, οι κινητοποιήσεις ξέσπασαν με το τέλος της «μαύρης περιόδου». Στις 13 Σεπτεμβρίου, το Μιλάνο (Linate και Malpensa) βρέθηκε στο επίκεντρο με 24ωρη απεργία προσωπικού εδάφους, ενώ νέα κινητοποίηση έχει προγραμματιστεί για τις 26 Σεπτεμβρίου, με συμμετοχή χειριστών αποσκευών, πληρωμάτων και εργαζομένων της Volotea. Τα αεροδρόμια της Ρώμης, της Βενετίας και της Νάπολης αναμένεται να επηρεαστούν ιδιαίτερα.

Πορτογαλία

Η Πορτογαλία βιώνει μια παρατεταμένη περίοδο αναταράξεων, καθώς η σύγκρουση της ένωσης SIMA με την εταιρεία Menzies Aviation έχει οδηγήσει σε κυλιόμενες απεργίες έως και τις αρχές του 2026. Οι κινητοποιήσεις αφορούν όλα τα μεγάλα αεροδρόμια —Λισαβόνα, Πόρτο, Φάρο, Μαδέρα και Αζόρες— με αιτήματα αυξήσεις μισθών και αποζημίωση για τις νυχτερινές βάρδιες. Το πρόγραμμα προβλέπει συνεχείς τετραήμερες κινητοποιήσεις, δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα σε check-in, παραλαβή αποσκευών και δρομολόγια μικρών και μεγάλων αποστάσεων.

Γαλλία: Στο «στόχαστρο» οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας

Η Γαλλία βρίσκεται αντιμέτωπη με την απειλή απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, μετά την αποτυχία διαπραγματεύσεων με τη DGAC. Η συνδικαλιστική ένωση SNCTA, που εκπροσωπεί το 70% των ελεγκτών, μετέφερε την κινητοποίηση για τις 7–9 Οκτωβρίου, μετά την αλλαγή κυβέρνησης. Με κόμβους όπως το Παρίσι (CDG και Orly), η Νίκαια και η Λυών, ακόμη και μια διήμερη κινητοποίηση μπορεί να προκαλέσει ντόμινο καθυστερήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς πτήσεις μεγάλης απόστασης που διέρχονται από τον γαλλικό εναέριο χώρο θα χρειαστεί να αλλάξουν πορεία.

Ισπανία: Διπλό μέτωπο σε αποσκευές και ασφάλεια

Η Ισπανία αντιμετωπίζει δύο μέτωπα: επαναλαμβανόμενες απεργίες προσωπικού αποσκευών της Azul Handling (Ryanair) κάθε Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, και απεργία διαρκείας των εργαζομένων ασφαλείας στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης από τις 14 Σεπτεμβρίου. Οι κινητοποιήσεις πλήττουν τόσο τα περιφερειακά αεροδρόμια (Βαρκελώνη, Μάλαγα, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, Τενερίφη) όσο και τον βασικό κόμβο της Μαδρίτης, προκαλώντας μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις στις ανταποκρίσεις.

Ολλανδία: Αναταράξεις στο Schiphol

Στην Ολλανδία, το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ επηρεάστηκε στις 17 Σεπτεμβρίου από τετράωρη στάση εργασίας προσωπικού εδάφους της KLM. Ήταν η δεύτερη μέσα σε μία εβδομάδα, με δεκάδες ακυρώσεις σε δρομολόγια μικρών αποστάσεων. Οι ενώσεις CNV και FNV προειδοποιούν για κλιμάκωση το φθινόπωρο, γεγονός που θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή και διεθνή συνδεσιμότητα.

Κοινές αιτίες και επιπτώσεις

Οι απεργίες σε όλη την Ευρώπη συνδέονται με την ακρίβεια, τις αυξημένες απαιτήσεις εργασίας και τη μη τήρηση συμφωνιών από πλευράς εργοδοσίας. Οι ταξιδιώτες βρίσκονται αντιμέτωποι με ακυρώσεις, καθυστερήσεις και αβεβαιότητα στις συνδέσεις, ενώ οι αεροπορικές καλούνται να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά δύσκολο φθινόπωρο.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιβάτες

Σύμφωνα με τον κανονισμό 261/2004 της ΕΕ, οι ταξιδιώτες που επηρεάζονται έχουν δικαίωμα σε αποζημίωση, επαναδρομολόγηση ή παροχή υπηρεσιών υποστήριξης. Οι ειδικοί συμβουλεύουν:

● να παρακολουθούν συνεχώς τις ενημερώσεις από τις αεροπορικές,

● να φτάνουν νωρίτερα στα αεροδρόμια,

● να ταξιδεύουν με ευελιξία και ελαφρύτερες αποσκευές,

● να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους σε περίπτωση ακύρωσης.

Η φετινή φθινοπωρινή περίοδος εξελίσσεται σε μία από τις πιο ταραχώδεις για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, με την πιθανότητα περαιτέρω κλιμάκωσης να παραμένει ορατή αν δεν υπάρξουν συμφωνίες ανάμεσα σε συνδικάτα και εργοδότες.