
Τα εντυπωσιακά πρωινά μπουφέ στα ξενοδοχεία, γεμάτα γλυκά, pancakes, αυγά, φρούτα και αλλαντικά, αποτελούν σήμα κατατεθέν φιλοξενίας. Ωστόσο, πίσω από την εικόνα της αφθονίας κρύβεται μια από τις σημαντικότερες πηγές σπατάλης τροφίμων στον παγκόσμιο τουρισμό.
Σύμφωνα με την Έκθεση Δείκτη Σπατάλης Τροφίμων 2024 του UNEP, το 2024 σπαταλήθηκαν παγκοσμίως 1,05 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων, εκ των οποίων το 28% προήλθε από την εστίαση. Οι μπουφέδες πρωινού ευθύνονται για δυσανάλογο μέρος του προβλήματος, παράγοντας σχεδόν διπλάσια απορρίμματα σε σχέση με τις παραγγελίες από μενού – περίπου 300 γρ. ανά άτομο έναντι 130 γρ.
Η Jocelyn Doyle από τον Sustainable Restaurant Association τονίζει ότι η σπατάλη τροφίμων ισοδυναμεί με «σπατάλη γης, νερού, ενέργειας και εργασίας», ενώ συμβάλλει στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και στην απώλεια βιοποικιλότητας.
Για να περιορίσουν το πρόβλημα, μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες εφαρμόζουν πρακτικές μετριασμού:
● Τα Scandic Hotels μειώνουν τα μεγέθη σε γλυκίσματα και muffins, ώστε οι επισκέπτες να παίρνουν περισσότερα μόνο αν πραγματικά το επιθυμούν.
● Τα Ibis χρησιμοποιούν μικρότερα πιάτα για να αποτρέψουν την υπερβολή.
● Στο Hilton Frankfurt σερβίρονται προκαθορισμένες μερίδες (π.χ. γιαούρτια, φρουτοσαλάτες).
● Στο Novotel Bangkok Sukhumvit τοποθετούνται μηνύματα όπως «Πάρτε μόνο ό,τι μπορείτε να φάτε» δίπλα στους μπουφέδες.
Η ψυχολόγος Kelly L. Haws εξηγεί ότι η ποικιλία επιλογών και η ελεύθερη πρόσβαση οδηγούν σε υπερκατανάλωση, ενώ η «νοοτροπία διακοπών» ενισχύει τη συμπεριφορά αυτή. Οι επισκέπτες συχνά προσπαθούν να «αξιοποιήσουν το κόστος» του μπουφέ, υποτιμώντας τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Έρευνες δείχνουν ότι μικρές παρεμβάσεις, όπως η χρήση μικρότερων πιάτων ή η υπενθύμιση ότι οι επισκέπτες μπορούν να ξαναγεμίσουν το πιάτο τους, μειώνουν τη σπατάλη έως και 20%–21%. Επιπλέον, λύσεις όπως πινακίδες ευαισθητοποίησης, σταθμοί “κατά παραγγελία” και η στρατηγική τοποθέτηση ελαφρύτερων επιλογών στην αρχή του μπουφέ συμβάλλουν στη μείωση των απορριμμάτων χωρίς να θίγεται η ικανοποίηση των πελατών.
Η πρόκληση για τη διεθνή ξενοδοχειακή βιομηχανία παραμένει η ισορροπία ανάμεσα στη γενναιοδωρία της φιλοξενίας και στη βιώσιμη διαχείριση πόρων – ένα στοίχημα που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία.