Απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτού της Ν.Δ., Εμμανουήλ Κόνσολα ,έδωσε ο ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με θέμα τα ζητήματα που εγείρονται από την παραχώρηση σε ιδιώτες των μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων.
Σύμφωνα με το υπουργό από τη στιγμή και μετά τον διαγωνισμό έχουν γίνει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι, ότι τα αεροδρόμιά παραμένουν ανταγωνιστικά και ο τουρισμός δεν θα θιγεί. Το δεύτερο ότι θα υπάρξει μέριμνα μέσω του ειδικού τέλους στο εισιτήριο για τη λειτουργία και συντήρηση των μικρών αεροδρομίων της χώρας, των είκοσι δύο αεροδρομίων, τα οποία δεν εκχωρούνται σε ιδιώτες.
Ακόμα, όπως ορίζει η σύμβαση παραχώρησης, οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων θα είναι 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη -σήμερα είναι 12,7 ευρώ- έως την αποπεράτωση των έργων αναβάθμισης, οι επενδύσεις δηλαδή που υποχρεούνται να κάνουν οι παραχωρησιούχοι μέσα σε σαράντα οκτώ μήνες, σε τέσσερα χρόνια. Στη συνέχεια, αφού ολοκληρωθούν οι επενδύσεις, θα ανέρχεται το ανώτατο όριο χρεώσεων σε 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Αυτό δεν υπολογίστηκε τυχαία, αλλά με βάση ανάλογες χρεώσεις και κρατήσεις που γίνονται σε αντίστοιχα ανταγωνιστικά αεροδρόμια της περιοχής, είτε αυτά ανήκουν στην Ισπανία, είτε στην Ιταλία, είτε στη γειτονική Τουρκία όπως τόνισε.
Δεύτερον, το τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων για τα μικρά αεροδρόμια σήμερα είναι 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και 22 ευρώ για τρίτες χώρες, όπως ξέρετε. Τροποποιείται, λοιπόν, αμέσως σε 12 ευρώ ανεξαρτήτως προορισμού έως τον Οκτώβριο του 2024, έτσι ώστε να είναι ανταγωνιστικά. Μετά τον Οκτώβριο του 2024, μετά από δέκα χρόνια δηλαδή, το τέλος εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου θα είναι στα 3 ευρώ ανά επιβάτη. Αυτό σημαίνει, ότι πλέον θα έχουν ολοκληρωθεί οι υποδομές εκεί και θα υπάρχει ανταγωνιστικότητα, για να εξυπηρετούνται και οι κάτοικοι των νησιών και οι επισκέπτες.
Συνεπώς, υπάρχει ανταγωνιστικότητα περιφερειακών αεροδρομίων, υπάρχει απαγόρευση των αυξήσεων στις χρεώσεις πριν την αναβάθμιση των αεροδρομίων και τέλος, διασφαλίζεται η δυνατότητα αναβάθμισης των υποδομών στα μικρά αεροδρόμια όπως υπογράμμισε.
Επίσης,όσον αφορά ζήτημα του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», του κεντρικού αεροδρομίου της χώρας διευκρίνισε ότι φέτος έχουμε αύξηση στο Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» κατά 21%. Αυτό σημαίνει, ότι το Αεροδρόμιο λειτουργεί επιτυχημένα, απασχολεί πέριξ τριακόσιες επιχειρήσεις, χιλιάδες εργαζόμενους, ένα κέντρο απασχόλησης καλών πρακτικών, πυρήνες προστιθέμενης αξίας στην αλυσίδα αξίας των υποδομών.
Επομένως, σύμφωνα με τον υπουργό έχουμε εγγυημένο τίμημα 2,4 δισεκατομμύρια. Ο προϋπολογισμός της χώρας του χρόνου θα εμπλουτιστεί με τα νούμερα, τα οποία σας αναφέρω και τα ανέφερε πριν λίγες ημέρες ο κ. Χαρδούβελης.
Εγγυημένο, λοιπόν, τίμημα 2,4 δισεκατομμύρια, το οποίο περιλαμβάνει εφάπαξ 1 δισεκατομμύριο 234 εκατομμύρια, ετήσια μισθώματα συνόλου άνω των 1,2 δισεκατομμυρίων, μίσθωμα δηλαδή 22,9 εκατομμύρια ετησίως για σαράντα χρόνια μαζί με τον πληθωρισμό, μεταβλητό τίμημα εκτιμώμενο σε 5 δισεκατομμύρια ευρώ, επενδύσεις 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ -επιπλέον έσοδα όλα αυτά για το δημόσιο- συν φόρο εισοδήματος 2,5 δισεκατομμύρια και άλλα τέλη υπέρ ΥΠΑ κ.λπ. 1,2.
Οφέλη: Διασφαλίζονται έσοδα 11 δισεκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα σαράντα χρόνια, από τα οποία τα 1,2 δισεκατομμύρια είναι άμεσα στον προϋπολογισμό. Εξασφαλίζονται άμεσα, σε σαράντα οχτώ μήνες από την ημέρα που θα υπογραφεί η σύμβαση των υποδομών, οι οποίες θα βελτιώσουν σημαντικά τα αεροδρόμιά μας.
Παράλληλα,οι κρατήσεις, οι χρεώσεις και όλοι οι φόροι ανά επιβάτη είναι σταθεροί και προβλέπονται από τη σύμβαση, έτσι ώστε να μην υπάρχει καμία δυνατότητα παραβίασης ή παράκαμψής τους.
Επίσης, είναι προφανές, ότι η κρατική εταιρεία, η οποία θα αναλάβει τη διαχείριση των είκοσι δύο αεροδρομίων θα φροντίσει -γιατί προβλέπεται μέσα στο νόμο που ψηφίστηκε πριν από δύο χρόνια περίπου- για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας και ανταγωνιστικότητας των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων.
Τέλος, κανένας παραχωρησιούχους επιχειρηματίας δεν έχει λόγο να αυξήσει, πέρα από τα προβλεπόμενα ή ακόμα και στα προβλεπόμενα 18,5 ευρώ περίπου, τα τέλη, διότι θέλει να είναι ανταγωνιστικός. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να έχει καλύτερες υποδομές, να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να έχει μικρότερες τιμές.