Δυναμική είσοδος της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στον ευρωπαϊκό τουριστικό στίβο

Σημαντικές μετατοπίσεις στην τουριστική ζήτηση εντός της Ευρώπης καταγράφει η έκθεση Travel Insights 2025: Focus on Europe, που εκπονήθηκε από την Amadeus σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (UN Tourism).

Η ανάλυση, βασισμένη στα δεδομένα της πλατφόρμας Navigator360™, αποτυπώνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για αυθεντικές εμπειρίες και λιγότερο παραδοσιακούς προορισμούς, αναδεικνύοντας την άνοδο χωρών όπως το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν και η Τσεχία.

Ανατολικά η «έκπληξη» της χρονιάς

Στην κορυφή της ανόδου βρίσκεται το Αζερμπαϊτζάν, με άλμα 26% στις αεροπορικές κρατήσεις για την περίοδο Μαΐου 2024 – Απριλίου 2025 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Σημαντικές αυξήσεις καταγράφουν επίσης το Καζακστάν (+7%) και η Τσεχία (+6%), αποδεικνύοντας ότι οι ταξιδιώτες στρέφονται προς λιγότερο εξερευνημένες περιοχές με έντονο τοπικό χαρακτήρα.

«Βλέπουμε σαφή στροφή προς προορισμούς που ξεφεύγουν από τα τετριμμένα, είτε λόγω διαφοροποίησης προτιμήσεων είτε λόγω έξυπνης περιφερειακής στρατηγικής», σχολίασε ο Javier Campo, Αντιπρόεδρος Εμπορικών Δραστηριοτήτων για την Ευρώπη στην Amadeus.

Οι σταθερές αξίες της Δυτικής Ευρώπης

Παρά την ενίσχυση των αναδυόμενων αγορών, η Δυτική Ευρώπη εξακολουθεί να κυριαρχεί στις αφίξεις. Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία διατηρούν τα ηνία, συγκεντρώνοντας το 70,9% των συνολικών αεροπορικών αφίξεων στην Ευρώπη. Ιδιαίτερα, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο απορροφούν το 24% της συνολικής διαθέσιμης χωρητικότητας.

Ανάκαμψη στη φιλοξενία

Θετικά είναι τα πρόσημα και στον ξενοδοχειακό τομέα. Η πληρότητα στα καταλύματα της Δυτικής Ευρώπης αυξήθηκε στο 68%, ενώ το μέσο ημερήσιο έσοδο ανά δωμάτιο (ADR) ανήλθε σε 204,24 δολάρια. Στη Βόρεια Ευρώπη, η πληρότητα έφτασε το 75% και το ADR τα 200,74 δολάρια.

Εποχικότητα και ευκαιρίες

Η εποχικότητα παραμένει πρόκληση, καθώς η διαθεσιμότητα θέσεων υπερβαίνει τη ζήτηση τους μήνες αιχμής. Η έκθεση ενθαρρύνει τους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών (DMOs) να αξιοποιήσουν αυτή τη διαφορά για να ενισχύσουν τον τουρισμό εκτός υψηλής περιόδου.

Ο Γενικός Γραμματέας του UN Tourism, Zurab Pololikashvili, τόνισε πως «η χρήση αξιόπιστων δεδομένων είναι πιο σημαντική από ποτέ για τον στρατηγικό σχεδιασμό». Η Amadeus Navigator360™ προσφέρει μια σφαιρική εικόνα των τάσεων, βοηθώντας τις τουριστικές αρχές να χαράξουν στοχευμένες πολιτικές και να προσελκύσουν το σωστό κοινό την κατάλληλη στιγμή.