
της Σοφίας Γκιαούρη
Ο Νίκος Φόρος, Head of Talent Intelligence στο Kariera Group, μιλά στο tourismtoday.gr με αφορμή τη νέα έρευνα του kariera.gr που ανέδειξε τους 10 κορυφαίους εργοδότες επιλογής στον κλάδο της Φιλοξενίας.
Μέσα από μια εις βάθος ποσοτική και ποιοτική ανάλυση, η έρευνα έρχεται να καλύψει ένα κρίσιμο κενό στην ελληνική αγορά εργασίας: τη χαρτογράφηση της σχέσης μεταξύ των εργοδοτικών πρακτικών και των προσδοκιών των επαγγελματιών του τουρισμού.
Ο κ. Φόρος αναλύει τα κριτήρια αξιολόγησης, τις διαφοροποιήσεις μεταξύ resort και city hotel, τον καθοριστικό ρόλο του Employer Branding και τις στρατηγικές που πρέπει να ακολουθήσει μια ξενοδοχειακή επιχείρηση για να αναδειχθεί ως εργοδότης πρώτης επιλογής.
Ποια ήταν η βασική στόχευση της έρευνας του kariera.gr με τίτλο “Οι 10 κορυφαίοι εργοδότες επιλογής που ξεχωρίζουν στον κλάδο της Φιλοξενίας” και ποιο κενό στην αγορά ήρθε να καλύψει;
Η έρευνα αυτή ήρθε να καλύψει ένα σημαντικό κενό στην αγορά, καθώς προσφέρει μια ολοκληρωμένη εικόνα τόσο για την φήμη και τις πρακτικές των εργοδοτών όσο και για τις προσδοκίες και προτιμήσεις των εργαζομένων στον κλάδο της Φιλοξενίας.
Συγκεκριμένα:
● Για τους εργαζόμενους, προσφέρει ένα σημείο αναφοράς για τους κορυφαίους εργοδότες, βοηθώντας τους να λάβουν πιο ενημερωμένες αποφάσεις για την επαγγελματική τους πορεία.
● Για τις εταιρείες, παρέχει πολύτιμα στοιχεία σχετικά με το τι αναζητούν οι εργαζόμενοι, επιτρέποντάς τους να βελτιώσουν τις εργασιακές τους συνθήκες, τις παροχές και την εταιρική τους κουλτούρα, ώστε να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα καλύτερα ταλέντα.
● Για την αγορά γενικότερα, η έρευνα αναδεικνύει τις ελλείψεις στη διαφάνεια και την επικοινωνία των εργοδοτικών πρακτικών, πιέζοντας τον κλάδο να γίνει πιο ανοιχτός και ελκυστικός για τους υποψήφιους.
Ουσιαστικά, η έρευνα προσπάθησε να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ αυτού που προσφέρουν οι εργοδότες και αυτού που πραγματικά αναζητούν οι εργαζόμενοι, συμβάλλοντας στην καλύτερη προσαρμογή του κλάδου στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
Πόσο σημαντικό είναι το Employer Branding στον κλάδο της Φιλοξενίας σήμερα και πώς διαφοροποιούνται οι κορυφαίοι εργοδότες σε αυτό το πεδίο;
Το Employer Branding, δηλαδή η φήμη και η εικόνα ενός εργοδότη, είναι ζωτικής σημασίας στον κλάδο της Φιλοξενίας σήμερα. Μέσα από την έρευνα του kariera.gr παρατηρούμε την τεράστια επιρροή που μπορεί να έχει ένα ισχυρό Employer Brand, όταν το 95,3% των επαγγελματιών που συμμετείχαν στην έρευνα μας απάντησε ότι θα εξέταζε μια πρόταση εργασίας από εργοδότη με θετική φήμη, ακόμα κι αν δεν αναζητά ενεργά δουλειά.
Επιπλέον, το 88,2% αυτών μας είπαν ότι λαμβάνουν υπόψην τους τις αξιολογήσεις εταιριών πριν κάνουν αίτηση, ενώ το 68,9% δήλωσε ότι θα αποχωρούσε από μία θέση με αρνητικό εργασιακό περιβάλλον. Η ψηφιακή παρουσία και η διαφάνεια στις εργοδοτικές πρακτικές αποτελούν πλέον απαραίτητα εργαλεία για την οικοδόμηση μιας ισχυρής εικόνας.
Οι κορυφαίοι εργοδότες στον κλάδο διαφοροποιούνται ακριβώς σε αυτό το πεδίο, υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση στο Employer Branding.
Επενδύουν σε ένα ισχυρό Employee Value Proposition (EVP), επικοινωνώντας αποτελεσματικά τις ευκαιρίες εξέλιξης, το εργασιακό περιβάλλον και τις εταιρικές τους αξίες. Διατηρούν συνεπή και θετική παρουσία σε Job Boards και Social Media, ενώ προσφέρουν υψηλής ποιότητας Career Sites με ελκυστικό περιεχόμενο.
Τέλος, δίνουν έμφαση στη θετική εμπειρία των υποψηφίων κατά τη διαδικασία πρόσληψης, ενισχύοντας τη φήμη τους ακόμα και για όσους δεν προσλαμβάνονται. Έτσι, το Employer Branding αναδεικνύεται σε στρατηγικό πλεονέκτημα για τους ηγέτες του κλάδου της φιλοξενίας.
Με ποια μεθοδολογία καταλήξατε στην κατάταξη των Top 10 εργοδοτών; Ποια κριτήρια είχαν μεγαλύτερη βαρύτητα;
Πραγματοποιήθηκε μία ποσοτική έρευνα σε 1.739 επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι κλήθηκαν να αξιολογήσουν τους εργοδότες με βάση οκτώ βασικούς άξονες:
● Εργασιακό Περιβάλλον
● Δυνατότητες Εξέλιξης
● Μισθολογικές Παροχές
● Εργασιακή Ασφάλεια
● Κοινωνική Ευθύνη
● Εταιρικές Αξίες
● Ισορροπία Προσωπικής και Επαγγελματικής Ζωής
● Προβολή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, κατά τη συγκεκριμένη έρευνα προς τους επαγγελματίες, κανένας από αυτούς τους οκτώ άξονες δεν είχε μεγαλύτερη βαρύτητα από κάποιον άλλον. Στόχος ήταν να αποκομίσουμε τη γενικότερη αντίληψη που έχει το κοινό για τους εργοδότες, χωρίς προκαθορισμένη ιεράρχηση της σημασίας των κριτηρίων. Αυτή η προσέγγιση επέτρεψε την ανάδειξη των εργοδοτών που συνολικά ανταποκρίνονται καλύτερα στις προσδοκίες και τις προτιμήσεις των εργαζομένων, όπως αυτές διαμορφώνονται από ένα ευρύ φάσμα παραγόντων.
Τι σας εντυπωσίασε περισσότερο από τα ευρήματα της έρευνας; Υπήρξε κάποιο αποτέλεσμα που σας εξέπληξε;
Αυτό που μας εντυπωσίασε και εξέπληξε περισσότερο από τα ευρήματα της έρευνας είναι η δύναμη της φήμης του εργοδότη. Το 95,3% των επαγγελματιών είναι πρόθυμοι να εξετάσουν μια πρόταση από εργοδότη με καλή φήμη, ακόμα κι αν δεν αναζητούν ενεργά εργασία. Αυτό δείχνει πόσο καθοριστικό είναι το Employer Branding για την προσέλκυση ταλέντων. Η έκπληξη εντείνεται όταν αυτό το εύρημα συνδυάζεται με το 68,9% των επαγγελματιών που θα αποχωρούσαν από μια θέση εργασίας εάν το εργασιακό περιβάλλον δεν είναι ικανοποιητικό. Δηλαδή, η καλή φήμη φέρνει τους υποψηφίους, αλλά μόνο ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον τους κρατά. Η φήμη χωρίς ουσία οδηγεί σε υψηλή κινητικότητα, κάτι που το γνωρίζουμε πολύ καλά για το συγκεκριμένο κλάδο.
Μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση αφορά και τις παροχές που προσφέρονται. Το 53,1% των εργοδοτών αναφέρει τις παροχές στα κανάλια επικοινωνίας τους (δηλαδή career site, αγγελίες εργασίας κτλ.). Επιπλέον, από τους επαγγελματίες που κλάδου μαθαίνουμε ότι μόλις στο 51,8% αυτών παρέχεται διαμονή.
Αυτή η σχεδόν απόλυτη αντιστοιχία στην επικοινωνία της παροχών αλλά και σε κάτι τόσο κρίσιμο σαν παροχή όπως η διαμονή των εργαζομένων, (ειδικά των εποχικών), είναι αξιοσημείωτη και δείχνει μια άκρως ανησυχητική πλευρά του κλάδου, όσον αφορά την ελκυστικότητα που θέλουν να έχουν οι εργοδότες.
Υπάρχουν διαφορές στις προσδοκίες των υποψηφίων ανάλογα με το είδος της επιχείρησης φιλοξενίας (π.χ. resort vs city hotel);
Οι προσδοκίες των υποψηφίων στον κλάδο της Φιλοξενίας διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με το είδος της επιχείρησης. Για τα resorts, που είναι κυρίως εποχικά, οι υποψήφιοι αναζητούν επιχειρήσεις που έχουν βασικές παροχές όπως είναι η διαμονή και διατροφή και ένα ισχυρό ομαδικό πνεύμα, το οποίο κρίνεται αναγκαίο, όταν ο εργαζόμενος περνάει αρκετές ώρες στο χώρο εργασία του. Επίσης στις εποχιακες επιχειρησεις η δυνατότητα για αποταμιευση ειναι μεγαλύτερη καθώς οι μισθοι διαφέρουν απο τα ξενοδοχεια πολεως.
Αντίθετα, στα city hotels, τα οποία λειτουργούν όλο τον χρόνο και σε αστικό περιβάλλον, οι υποψήφιοι δίνουν προτεραιότητα στη μόνιμη απασχόληση, στην εργασιακή ασφάλεια και στην ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, που αντιστοιχούν στον τρόπο ζωής της πόλης. Η κατανόηση αυτών των διαφορών επιτρέπει στους εργοδότες να προσαρμόζουν το Employer Branding τους ώστε να προσελκύουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό.
Ποια θα λέγατε ότι είναι η «χρυσή συνταγή» για μια ξενοδοχειακή επιχείρηση που θέλει να αναδειχθεί ως εργοδότης επιλογής την επόμενη χρονιά;
Για να αναδειχθεί μια ξενοδοχειακή επιχείρηση ως εργοδότης επιλογής την επόμενη χρονιά, η «χρυσή συνταγή» απαιτεί μια αυθεντική και ολιστική προσέγγιση στο Employer Branding.
Πρώτον, είναι απαραίτητο ένα ισχυρό και διαφανές Employee Value Proposition (EVP), το οποίο να επικοινωνεί όχι μόνο τις ανταγωνιστικές παροχές και την εργασιακή ασφάλεια, αλλά και τις σαφείς δυνατότητες εξέλιξης, τα προγράμματα εκπαίδευσης και την ισορροπία προσωπικής-επαγγελματικής ζωής. Παράλληλα, η επένδυση σε ένα θετικό και υποστηρικτικό εργασιακό περιβάλλον είναι θεμελιώδης, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό επαγγελματιών θα αποχωρούσε από μία θέση λόγω του αρνητικού κλίματος, δείχνοντας ότι η φήμη πρέπει να υποστηρίζεται από την πραγματική εμπειρία.
Δεύτερον, η επιχείρηση πρέπει να διαθέτει μια συνεπή και ελκυστική ψηφιακή παρουσία, με ποιοτικό περιεχόμενο σε Job Boards και Social Media, και ενημερωμένες, διαφανείς ιστοσελίδες καριέρας. Η εμπειρία του υποψηφίου σε όλη τη διαδικασία πρόσληψης είναι εξίσου κρίσιμη, μετατρέποντας ακόμη και τους μη επιλεγέντες σε «πρεσβευτές» της εταιρείας.
Τέλος, η προβολή ισχυρών εταιρικών αξιών και κοινωνικής ευθύνης είναι πλέον απαραίτητη, καθώς οι σύγχρονοι εργαζόμενοι αναζητούν εργοδότες με τους οποίους μπορούν να ευθυγραμμιστούν σε επίπεδο αξιών. Συνολικά, η επιτυχία έγκειται στον συνδυασμό της ουσίας των παροχών και των συνθηκών εργασίας με την αποτελεσματική και αυθεντική επικοινωνία τους.