
Σε οριακό σημείο βρίσκονται τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, λόγω αυξημένων χρεών, χαμηλών εσόδων και επενδυτικής στασιμότητας. Την ίδια στιγμή, η επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης προϋποθέτει νέες, μαζικές επενδύσεις που – όπως προειδοποιεί η ACI Europe – θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε αύξηση του κόστους των πτήσεων.
Το μήνυμα αυτό έστειλε από την Αθήνα ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης.
Χρέος 135 δισ. ευρώ και έσοδα κάτω από το 2019
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα χρέη των αεροδρομίων-μελών ανήλθαν το 2023 στα 135 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 27% σε σχέση με το 2019. Την ίδια ώρα, το συνολικό κόστος λειτουργίας των αεροδρομίων ανήλθε σε 41 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 24%, την ώρα που τα έσοδα από χρεώσεις προς τις αεροπορικές εταιρείες παρέμειναν 1% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, προσαρμοσμένα στον πληθωρισμό.
Εκτόξευση λειτουργικών εξόδων και ανάγκη επενδύσεων 360 δισ. ευρώ
Όπως επισήμανε ο Jankovec, το κόστος συντήρησης έχει αυξηθεί κατά 49% ανά επιβάτη, ενώ οι δαπάνες ενέργειας και κοινής ωφέλειας έχουν αυξηθεί κατά 37% από το 2019. Παράλληλα, οι ανάγκες επενδύσεων για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εκτιμώνται σε 360 δισ. ευρώ έως το 2040, τόσο για την κάλυψη επιχειρησιακών απαιτήσεων όσο και για την επίτευξη των κλιματικών στόχων.
«Η απανθρακοποίηση θα αυξήσει το κόστος των πτήσεων»
Ο επικεφαλής της ACI Europe προειδοποίησε ότι το κόστος απανθρακοποίησης του κλάδου έχει αυξηθεί ραγδαία από το 2017 και αναμένεται να οδηγήσει σε δομική επιβράδυνση της επιβατικής ανάπτυξης. «Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των αεροδρομίων, απαιτείται ενίσχυση των εσόδων, περιλαμβανομένης της αύξησης των τελών προς τις αεροπορικές εταιρείες», δήλωσε, απευθύνοντας ξεκάθαρο μήνυμα προς τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές.
Ώρα για επανεξέταση του επιχειρηματικού μοντέλου
Στην τοποθέτησή του, ο Jankovec τόνισε ότι απαιτείται επανεξέταση του επιχειρηματικού μοντέλου των αεροδρομίων. «Η ικανότητά μας να επενδύουμε εξαρτάται ακόμη σε υπερβολικό βαθμό από την αύξηση του επιβατικού όγκου», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι τόσο οι δυνάμεις της αγοράς όσο και οι ρυθμιστές ασκούν συνεχή πίεση προς τα κάτω στα έσοδα των αερολιμένων.
Μελέτη της BCG: «Δυσμενείς συνθήκες και ασφυκτικές πιέσεις»
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, παρουσιάστηκε και η μελέτη της Boston Consulting Group με τίτλο “Pathways towards sustained value creation for Europe’s airports”, η οποία επιβεβαίωσε τις δυσμενείς προοπτικές. Ο γενικός διευθυντής της BCG, Gabriele Ferri, προειδοποίησε ότι τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν συσσωρευμένες προκλήσεις, από την επιβράδυνση της επιβατικής κίνησης έως τις αυξανόμενες λειτουργικές και επενδυτικές πιέσεις, τη μείωση των εσόδων και τους ολοένα και αυστηρότερους κανονιστικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς.

























