Starlink, Hawaiian, Qatar, Turkish και οι μεγάλες διαφορές στην ταχύτητα εν πτήσει – Τα ευρήματα της φετινής κατάταξης

Η συνδεσιμότητα Wi-Fi εν πτήσει αποτελεί πλέον βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις αεροπορικές εταιρείες.

Το 2025, οι επιβάτες δεν θεωρούν την πρόσβαση στο διαδίκτυο ως πολυτέλεια, αλλά ως αναμενόμενη υπηρεσία, αντίστοιχη με εκείνη στα ξενοδοχεία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Δείκτη Ικανοποίησης Καταναλωτών, το in-flight Wi-Fi παραμένει τελευταίο σε ικανοποίηση μεταξύ 21 παραμέτρων αεροπορικής εμπειρίας — πίσω ακόμη και από το φαγητό και τη μεταφορά αποσκευών.

Η τελευταία κατάταξη του Speedtest για το α’ τρίμηνο του 2025 αποκαλύπτει μεγάλες διαφορές στην απόδοση μεταξύ αεροπορικών και παρόχων.

Πρωταγωνιστές: Hawaiian και Qatar Airways

Οι Hawaiian Airlines και Qatar Airways ξεχωρίζουν στην κορυφή, χάρη στη συνεργασία τους με τη SpaceX Starlink και την τεχνολογία χαμηλής τροχιάς (LEO). Η Hawaiian προσφέρει μέση ταχύτητα λήψης άνω των 160 Mbps, ενώ η Qatar πλησιάζει αντίστοιχα επίπεδα, με χαμηλή καθυστέρηση (latency) που επιτρέπει ακόμη και υπηρεσίες video streaming ή κλήσεις σε πραγματικό χρόνο.

Μέση κατηγορία: Delta, American, Air Canada

Εταιρείες όπως η Delta Airlines, η American Airlines, η Breeze και η Air Canada προσφέρουν αξιοπρεπή εμπειρία σύνδεσης, με κατώτερες ταχύτητες άνω των 10 Mbps για τους περισσότερους επιβάτες, επαρκείς για βασικές χρήσεις (email, browsing). Ωστόσο, υψηλότερη καθυστέρηση και χαμηλότερες ταχύτητες αποστολής περιορίζουν πιο απαιτητικές εφαρμογές.

Στο κάτω άκρο: Turkish, Lufthansa, JAL

Η Turkish Airlines καταγράφει μέση ταχύτητα κάτω των 40 Mbps, ενώ άλλες παραδοσιακές δυνάμεις, όπως η Lufthansa και η Japan Airlines, βρίσκονται ακόμη χαμηλότερα. Η Turkish χρησιμοποιεί υπηρεσίες της Türk Telekom σε συνεργασία με την Panasonic Avionics, βασισμένες σε δορυφόρους γεωστατικής τροχιάς (GEO), που προσφέρουν σταθερότητα, αλλά υστερούν σε ταχύτητα και απόκριση έναντι των νέων LEO λύσεων.

Η εταιρεία αναγνωρίζει την ανάγκη αναβάθμισης του συστήματος Wi-Fi και εξετάζει ήδη συνεργασίες με παρόχους νέας γενιάς για να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες των επιβατών, ειδικά σε ανταγωνιστικές διαδρομές με αεροπορικές από τον Κόλπο ή την Ασία.

Starlink μπροστά, Intelsat και Viasat ακολουθούν

Η SpaceX Starlink ξεχωρίζει με μέση ταχύτητα 152 Mbps και latency μόλις 44ms, προσφέροντας εμπειρία κοντά σε εκείνη του επίγειου ευρυζωνικού. Η Hughes και η Intelsat προσφέρουν υβριδικές λύσεις με GEO και LEO κάλυψη, με μέσες ταχύτητες 84 και 61 Mbps αντίστοιχα. Η Viasat, αν και βασίζεται αποκλειστικά σε GEO δορυφόρους, φτάνει τα 50+ Mbps και παραμένει ανταγωνιστική, ειδικά στην αγορά των ΗΠΑ.

Αντίθετα, η Deutsche Telekom με επίγεια LTE κάλυψη στην Ευρώπη και GEO υποστήριξη, καταγράφει μέσες ταχύτητες κάτω από 5 Mbps, επιτρέποντας μόνο βασική χρήση.

Η επόμενη μέρα: Starlink, Wi-Fi 6E και νέοι παίκτες

Η μετάβαση από GEO σε LEO τεχνολογία φέρνει επανάσταση στην εμπειρία εν πτήσει. Η United Airlines έχει ανακοινώσει καθολική μετάβαση σε Starlink, με δωρεάν Wi-Fi για τα μέλη MileagePlus, ενώ η SAS υιοθετεί επίσης Starlink, προσφέροντας σύνδεση “gate-to-gate” έως το τέλος του 2025.

Η Wi-Fi 6E τεχνολογία που αναπτύσσεται από την Panasonic Avionics θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την εμπειρία, προσφέροντας ταχύτερη σύνδεση και μικρότερη συμφόρηση σε καμπίνες με πολλούς ταυτόχρονους χρήστες.

Στο μέλλον, η είσοδος νέων παικτών, όπως το Project Kuiper της Amazon και η AST SpaceMobile, αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό, μειώνοντας το κόστος και βελτιώνοντας περαιτέρω τις ταχύτητες.