
Η Σερβία αναδεικνύεται η πιο επικίνδυνη χώρα για οδήγηση στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) για το 2025, καταγράφοντας 78 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Ακολουθούν η Ρουμανία με 77 και η Βουλγαρία με 74 θανάτους ανά εκατομμύριο, επιβεβαιώνοντας ότι τα Βαλκάνια και η Ανατολική Ευρώπη παραμένουν «μαύρες τρύπες» της οδικής ασφάλειας.
Στην ίδια λίστα, η Ελλάδα μαζί με την Κροατία συμπληρώνουν την πεντάδα των πιο επικίνδυνων χωρών, με 64 και 62 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων αντίστοιχα.
Αν και η Κροατία εμφανίζει βελτίωση, η Ελλάδα ανεβαίνει στην κατάταξη, καθώς από τους 60 θανάτους ανά εκατομμύριο το 2023, έφτασε στους 64 το 2024, δείχνοντας ότι η μάχη με τα τροχαία μόνο εύκολη δεν είναι.
Στον αντίποδα, η εικόνα στον ευρωπαϊκό Βορρά είναι εντελώς διαφορετική: η Νορβηγία παραμένει η ασφαλέστερη χώρα για οδήγηση με μόλις 16 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, ακολουθούμενη από τη Σουηδία με 20 και τη Μάλτα με 21.
Οι σκανδιναβικές χώρες θεωρούνται για ακόμη μια φορά πρότυπο οδικής συμπεριφοράς, υποδομών και ελέγχων.
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η εικόνα στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη συνδέεται με ελλιπή υποδομή, χαλαρή επιβολή του ΚΟΚ και χαμηλό επίπεδο οδικής παιδείας. Ταυτόχρονα, χώρες όπως η Πορτογαλία (60 θάνατοι ανά εκατομμύριο), η Ιταλία (51) και η Ισπανία (36) παραμένουν επίσης πάνω από τις επιδόσεις των πιο ασφαλών κρατών.
Για την Ελλάδα, τα ευρήματα του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά:
● Η υπερβολική ταχύτητα εκτιμάται ότι εμπλέκεται περίπου στο 18% των θανατηφόρων τροχαίων.
● Μια αύξηση ταχύτητας μόλις 5% μπορεί να ανεβάσει τον κίνδυνο ατυχήματος κατά 10% και τον κίνδυνο θανατηφόρου σύγκρουσης κατά 20%.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η αυστηρότερη επιβολή των ορίων ταχύτητας –με συστηματικούς ελέγχους και χρήση καμερών– μπορεί να μειώσει σημαντικά τα θανατηφόρα ατυχήματα τα επόμενα χρόνια. Για μια χώρα που στηρίζει τόσο μεγάλο μέρος της οικονομίας της στον τουρισμό και στις οδικές μετακινήσεις Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν είναι απλώς στόχος δημόσιας πολιτικής – είναι κρίσιμη προϋπόθεση για ένα ασφαλές και βιώσιμο τουριστικό προϊόν.

























