
Για τις γεωπολιτικές αναταράξεις, τις προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας και την έλλειψη ευρωπαϊκής στρατηγικής μίλησε ο Πάνος Λασκαρίδης, CEO της Lavinia Corporation και της Laskaridis Shipping, στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Αναφερόμενος στη νέα δασμολογική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, έκανε λόγο για ρευστότητα και απρόβλεπτη πορεία, ενώ εκτίμησε ότι οι επιπτώσεις για τη ναυτιλία δεν θα είναι γενικευμένες αλλά περιορισμένες σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων. Ωστόσο, χαρακτήρισε πολύ πιο σοβαρή την πιθανή επιβολή τελών στη ναυτιλία από τις ΗΠΑ, τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν στο τέλος Απριλίου και να τεθούν σε εφαρμογή τον Νοέμβριο του 2025. Όπως εκτίμησε, στην περίπτωση των ελληνόκτητων πλοίων, τα τέλη αυτά πιθανόν να μετακυλιστούν στους ναυλωτές.
Ο κ. Λασκαρίδης ήταν ιδιαίτερα επικριτικός απέναντι στην Ευρώπη, δηλώνοντας πως πρόκειται για «γίγαντα με πήλινα πόδια» που στερείται γεωπολιτικής και ναυτιλιακής στρατηγικής. «Η ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν έχει στηριχθεί ποτέ ουσιαστικά», υπογράμμισε.
Αναφερόμενος στην απανθρακοποίηση, επεσήμανε πως παραμένουν βασικά αναπάντητα ερωτήματα: ποιο καύσιμο θα αντικαταστήσει το πετρέλαιο και πόσο διαθέσιμο θα είναι παγκοσμίως. «Κάποιοι λομπίστες έσπευσαν να εντάξουν τη ναυτιλία στη συζήτηση, ενώ στη Συμφωνία του Παρισιού είχε εξαιρεθεί λόγω περιορισμένης συνεισφοράς στη ρύπανση», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για την ελληνική ναυτιλία, δήλωσε ότι παρά τον τεράστιο στόλο, η Ελλάδα κατατάσσεται χαμηλά ως ναυτιλιακό κέντρο εξαιτίας της απουσίας στρατηγικής και προβολής. «Η Δανία, η Ολλανδία και η Γερμανία με πολύ μικρότερους στόλους έχουν μεγαλύτερη διεθνή επιρροή», σημείωσε.
Τέλος, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τη μείωση του ενδιαφέροντος των νέων προς τη ναυτιλία, προειδοποιώντας ότι σύντομα τα ελληνικά πλοία ενδέχεται να μην έχουν ελληνικά πληρώματα. «Είναι κρίμα γιατί πρόκειται για έναν τομέα με ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα», τόνισε.