
Του Θάνου Μιχελόγγονα
Η Πελοπόννησος ξεκινάει ξανά, κάνοντας πράξη το όραμα του Περιφερειάρχη Δημήτρη Πτωχού για μια Περιφέρεια πρότυπο, με περισσότερες συνεργασίες και συμπληρωματικότητα των πολιτικών.
Έτσι και στον τομέα του Τουρισμού, η Περιφέρεια Πελοποννήσου υλοποιεί μια νέα αναπτυξιακή στρατηγική με επίκεντρο τη μετάβαση από τη διάσπαρτη τοπικότητα σε έναν ενιαίο, διαλειτουργικό και ανταγωνιστικό προορισμό.
Ένας προορισμός χρειάζεται ταυτότητα. Το νέο place brand της Πελοποννήσου λειτουργεί ως εργαλείο συγκρότησης ενός κοινού πλαισίου προώθησης, σχεδιασμού και παραγωγής υπεραξίας – όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά και στην αγροδιατροφή, τον πολιτισμό και τη δημιουργική βιομηχανία. Στόχος είναι η δημιουργία ενός συνεκτικού οικοσυστήματος με εσωτερική συνοχή και εξωτερική απήχηση.
Ένας προορισμός χρειάζεται προϊόντα. Ο πυρήνας της στρατηγικής βασίζεται στην οριζόντια προϊοντική ανάπτυξη, που διατρέχει όλους τους τομείς: από τον θεματικό τουρισμό και την πολιτιστική δημιουργία, έως την προβολή των περιφερειακών προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο.

Δημιουργία Εμπειριών
Η ανάπτυξη οργανωμένων δικτύων – όπως το Peloponnese Trails, το Peloponnese Festival, αλλά και η σχηματοποίηση και δημιουργία εμπειριών σε διάφορες περιοχές Πελοποννήσου, όπως τα Peloponnese Immersive Experiences (επισκέψιμοι χώροι ψηφιακών μέσων) εξασφαλίζουν διασύνδεση, συνέργειες και ολοκληρωμένη αξιοποίηση του του δυναμικού της Περιφέρειας.
Παράλληλα η αγροδιατροφική ταυτότητα της Πελοποννήσου, με το ελαιόλαδο, το κρασί, το μέλι και άλλα τοπικά προιόντα, ενσωματώνεται πλέον οργανικά στην ενιαία αφήγηση του προορισμού, μέσω θεματικών εμπειριών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών με πιο πρόσφατο παράδειγμα την παρουσία μας στο National Geographic Traveller Food Festival 2025.
Ένας προορισμός χρειάζεται διακυβέρνηση. Ο νέος Περιφερειακός DMMO (VisitPeloponnese), λειτουργεί ως επιχειρησιακός μηχανισμός για τον συντονισμό των δράσεων marketing, την υποστήριξη των εμπλεκομένων φορέων και τη στόχευση διεθνών αγορών μέσω εξειδικευμένων B2B καναλιών, ενώ σύντομα θα λανσάρουμε νέα b2b πλατφόρμα με μόνο στόχο την πληροφόρηση και διάδραση των εταίρων του τουριστικού οικοσυστήματος της Πελοποννήσου.
Ένας προορισμός χρειάζεται Έρευνα και Ανάλυση. Το Παρατηρητήριο Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης έχει στόχο να ενισχύσει τη λογοδοσία και την τεκμηρίωση, συμβάλλοντας στη διαρκή αξιολόγηση των παρεμβάσεων.

Τουριστική Εξωστρέφεια
Ένας προορισμός χρειάζεται υποδομές. Η Περιφέρεια προχωρά στην αναβάθμιση του οδικού δικτύου και των βασικών πυλών εισόδου – σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως το Αεροδρόμιο Καλαμάτας το οποίο θα αναβαθμιστεί πλήρως τα επόμενα χρόνια, κατέγραψε αύξηση 7% στις διεθνείς αφίξεις το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ταυτόχρονα, καταγράφονται αυξήσεις στους βασικούς δείκτες τουριστικής απόδοσης, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Τα δεδομένα αυτά επιβεβαιώνουν μία θετική τάση για το τουριστικό μας προϊόν.
Ένας προορισμός χρειάζεται προβολή. Η τουριστική εξωστρέφεια ενισχύεται μέσω συμμετοχής σε κορυφαίες διεθνείς εκθέσεις (WTM, ITB, Top Resa, ATM) και workshops, καθώς και μέσω στρατηγικών συνεργασιών, όπως η συμμετοχή μας στην Athens Agora, και στοχευμένα Fam trips που φέρνουν στην Πελοπόννησο κορυφαίους εκπροσώπους της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Είναι σημαντικό το ότι καταφέρνουμε και ενσωματώνουμε σε μεγάλο βαθμό τις εθνικές πολιτικές τουρισμού, αλλά και ότι εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες και τα «εργαλεία» τα οποία μας προσφέρουν το Υπουργείο Τουρισμού και ο Ε.Ο.Τ.. Με την δική τους υποστήριξη εδραιώνουμε και τα πρώτα partnerships με σημαντικούς φορείς του εξωτερικού.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως άθροισμα επιμέρους περιοχών, αλλά ως ενιαίος λειτουργικός και ανταγωνιστικός προορισμός. Με κοινή ταυτότητα, ολοκληρωμένο σχέδιο και διατομεακές συνέργειες, επανατοποθετείται στον χάρτη του τουρισμού, της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων. Η συλλογική σκέψη και η στρατηγική ενοποίηση αποτελούν τη βάση για ένα μέλλον με ξεκάθαρη κατεύθυνση.